• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The effectiveness of teachers' "warmly pushing away" classroom management strategies in diverse classes: Fostering autonomous classroom groups.

Research Project

Project/Area Number 16K04299
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionAichi University of Education

Principal Investigator

YUGE Yoko  愛知教育大学, 教育学部, 教授 (80335827)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords教師 / 指導行動 / 学級経営 / 多様性 / あたたかい突き放し / 自律性 / 小学校 / fault line / 場面想定法 / 自律 / 突き放し / 児童-教師関係 / 学級集団 / 教師児童関係 / 統制可能性 / 共通目標 / 発達障がい / 家庭環境 / 指導性 / 児童 / 協同 / 逸脱
Outline of Final Research Achievements

This study examined the possibility of "warmly pushing away" as a classroom management strategy for teachers to foster autonomous cooperative groups in elementary school classes composed of diverse students. The "warmly pushing away", like "detached concern", is a classroom management strategy that leaves decision-making on task orientation to the children, with consideration for them. Data was collected through fieldwork, group discussion experiments, and a questionnaire survey from teachers and undergraduate students. As a result, we indicated that "warmly pushing away" is effective and necessary in diverse classes where the class cannot be simply divided into two because there are multiple criteria for dividing the class, rather than a single criterion for dividing the class group. The mechanism is assumed that the variation in children characteristics made their teacher felt the necessity of forming a group cohesion and the difficulty of controlling them.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学術的意義として,まず,先行研究では未検討であった多様な学級集団に効果的な学級経営について,「あたたかい突き放し」の可能性を提起した。加えて,多様性パターンやfault lineといった組織心理学の知見を学級集団研究に組み入れることで,学級の多様性の種類と学級経営の関連を検討できる可能性を提起した。
教育実践上の意義として,発達障がいなど様々な特性の児童が在籍の学級集団の経営として,「あたたかい突き放し」を教育現場に提案できる。従来,多様な学級集団の経営の困難さが指摘されるのみであった。本研究の成果は,多様性パターンも含めて効果的な学級経営を提案でき,学級編成も含めた教育実践の一助となる。

Report

(7 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (20 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 2 results) Presentation (13 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 小学校教師の指導行動分析研究におけるカテゴリー化の課題 ― 教師-児童の相互作用の様相に注目して―2022

    • Author(s)
      弓削 洋子
    • Journal Title

      愛知教育大学研究報告,教育科学編

      Volume: 71 Pages: 41-49

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 学級の遂行資源の高さと教師の指導行動の関連の検討:場面想定法を用いて2020

    • Author(s)
      弓削洋子・楞野祥子
    • Journal Title

      学校教育学研究論集

      Volume: 41 Pages: 15-27

    • NAID

      120007097229

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 児童の逸脱行動が問題視される学級集団特性の分析2018

    • Author(s)
      弓削洋子・後藤倫美
    • Journal Title

      愛知教育大学研究報告(教育科学編)

      Volume: 67 Pages: 25-31

    • NAID

      120006411354

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 学級のアセスメント②教師の指導スタイルと学級経営の見立て2018

    • Author(s)
      弓削洋子
    • Journal Title

      子どもの心と学校臨床

      Volume: 18 Pages: 72-80

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 小学生が居場所をもてるようになるためにどのような関わりが必要なのか:チーム学校をキーワードに,現場の実践から考える2021

    • Author(s)
      西中華子・依藤友希・山口 恵・菅原 由美子・弓削洋子・赤木和重
    • Organizer
      日本教育心理学会第63回総会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 学級の多様性が教師の学級経営に及ぼす影響に関する予備調査―場面想定法を用いて―2021

    • Author(s)
      弓削洋子
    • Organizer
      日本発達心理学会第32回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校教師の指導行動が児童のスキルに及ぼす効果:教師への関係欲求を媒介変数としたモデルの学期間比較2020

    • Author(s)
      弓削洋子・杉森伸吉
    • Organizer
      日本教育心理学会第62回総会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 児童の教師への関係欲求と効果的な教師の指導行動の関連性:大学生による学級評定からの検討2019

    • Author(s)
      弓削洋子
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Do Japanese Classroom Teachers’ Instructional Behaviors Facilitate Learner Motivation?2018

    • Author(s)
      YUGE,Yoko
    • Organizer
      American Psychological Association Convention
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 自律的協同学級集団形成を促す学級の多様性の特徴と課題に関する探索的調査:自由記述の分析を通して2018

    • Author(s)
      弓削 洋子
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 自主企画シンポジウム:教育心理学からみた教師の成長と変容2018

    • Author(s)
      岡田涼・宮前淳子・有馬道久・一柳智紀・岸野麻衣・弓削洋子
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 教師-児童関係の類型と学級適応感の関連:関係形成の主体の所在と関係の道具性・情緒性の2次元からの予備的検討2018

    • Author(s)
      弓削洋子・齋田裕香
    • Organizer
      日本発達心理学会第29回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 教師との関係形成における児童の主体性が学級適応感に及ぼす効果についての予備的調査:道具性と情緒性の2機能を考慮して2017

    • Author(s)
      弓削洋子・齋田裕香
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 教師の2つの指導機能が児童の学習意欲に及ぼす効果のメカニズム検討2017

    • Author(s)
      弓削洋子
    • Organizer
      日本社会心理学会第58回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 逸脱児童の問題視を規定する行動特性と学級集団特性の検討:逸脱児童の対人関係を中心に2016

    • Author(s)
      弓削洋子・後藤倫美
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会
    • Place of Presentation
      かがわ国際会議場(香川県高松市)
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 逸脱児童の問題視を規定する学級集団特性の検討2016

    • Author(s)
      弓削洋子・後藤倫美
    • Organizer
      日本社会心理学会第57回大会
    • Place of Presentation
      関西学院大学(兵庫県西宮市)
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 気がかりな児童の問題視を規定する学級集団構造と学級経営の検討2016

    • Author(s)
      弓削洋子
    • Organizer
      日本発達心理学会第27回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学(北海道札幌市)
    • Year and Date
      2016-04-29
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 教師になる人のための学校教育心理学2021

    • Author(s)
      越 良子編
    • Total Pages
      223
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779514890
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 学校に還す心理学2020

    • Author(s)
      有馬道久・大久保智生・岡田涼・宮前淳子・岸俊行・野中陽一朗・山森光陽・町岳・篠々谷圭太・金綱友征・牧郁子・弓削洋子・宮前義和・惠羅修吉・姫野完治・一柳智紀・岸野麻衣・吉田寿夫
    • Total Pages
      180
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779514500
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 教師として考えつづけるための教育心理学2018

    • Author(s)
      大久保智生・牧郁子・弓削洋子・岸野麻衣・家近早苗・樽木靖夫・時岡晴美・水野治久・伊藤美奈子・松嶋秀明・澤田匡人・加藤弘通・岡田涼・赤木和重・藤澤文・安達智子・高木亮・金子泰之・高松みどり・瀧野揚三
    • Total Pages
      162
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779512926
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi