• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A development of an educational cartoon website based on help-seeking orientation among child victims of bullying

Research Project

Project/Area Number 16K04300
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionOsaka Kyoiku University

Principal Investigator

Mizuno Haruhisa  大阪教育大学, 連合教職実践研究科, 教授 (80282937)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 本田 真大  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (40579140)
戸田 有一  大阪教育大学, 教育学部, 教授 (70243376)
竹内 和雄  兵庫県立大学, 環境人間学部, 准教授 (10639058)
永井 智  立正大学, 心理学部, 教授 (20513170)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords被援助志向性 / 援助要請 / いじめ被害感 / いじめ / 顕在性攻撃被害 / 関係性攻撃被害 / 小学生 / 学級雰囲気 / 援助要請意図 / 学校心理学 / 相談システム
Outline of Final Research Achievements

In research 1, a longitudinal study was conducted and found that help seeking intention toward teachers on Time 1 did not predict victimization on Time 2. In research 2, 345 pupils were shown vignettes and asked to indicate who they would speak to when bullied on Time 1 and were asked about their victimization experience on Time 2. The results showed that pupils who chose their teachers on time 1 tended to have lower victimization on Time 2. We developed a website containing cartoon stories to reduce fear of victims for help seeking. This website is accessible through “STOPit", an application with 125,936 student users in Japan.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は,いじめ被害児童の援助要請を促進することを目的としている。小学生対象の調査によって,教師を相談先として選択することが,いじめ被害感を軽減する可能性があることが明らかになった。深刻ないじめ被害を減らすためには,児童生徒が助けを求めることが大事である。そこで,児童生徒の援助要請の障壁を低減するための漫画コンテンツを開発し,いじめ被害を通報する「ストップイット」のアプリで閲覧できるようにした。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2019 2018 2017 2016 Other

All Journal Article (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 1 results) Presentation (2 results) Book (4 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] How Help- Seeking Expectations Are Associated with Relational and Physical Victimization among Japanese Adolescents.2018

    • Author(s)
      Mizuno, H., Yanagida, T., & Toda, Y.
    • Journal Title

      Psychology

      Volume: 9 Issue: 06 Pages: 1412-1425

    • DOI

      10.4236/psych.2018.96086

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 学校教員の虐待に関する意識-教員と管理職による調査報告2018

    • Author(s)
      水野治久・本田真大・二井仁美・島善信・岡本正子
    • Journal Title

      子どもの虐待とネグレクト

      Volume: 20(2) Pages: 220-226

    • NAID

      40021945811

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学生の教師・友人に対する被援助志向性といじめ被害感の関連2018

    • Author(s)
      水野治久・永井智
    • Journal Title

      東海心理学研究

      Volume: 12 Pages: 2-11

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 児童生徒の助けを求める力を育むには2018

    • Author(s)
      水野治久
    • Journal Title

      教育と医学(慶応義塾大学出版会)

      Volume: 778(4月)号 Pages: 35-41

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 援助要請に焦点を当てたカウンセリングに関する理論的検討2017

    • Author(s)
      本田真大・水野治久
    • Journal Title

      カウンセリング研究

      Volume: 印刷中

    • NAID

      130007485170

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教育現場におけるスマホ依存対策2017

    • Author(s)
      竹内和雄
    • Journal Title

      精神医学

      Volume: 59(1) Pages: 61-69

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 援助要請といじめ被害~小学生は誰にいじめ被害を相談するのか~2019

    • Author(s)
      水野治久
    • Organizer
      日本学校心理士会2019年度大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校と教育心理学者との協同のあり方を問い直す(準備委員会指定シンポジウム)2016

    • Author(s)
      企画・話題提供:岡田 涼(香川大学) 司会:松本博雄(香川大学) 話題提供:一柳智紀(新潟大学) 話題提供:金子泰之(常葉大学短期大学部) 指定討論:水野治久(大阪教育大学) 指定討論:町 岳(大田区立東調布第一小学校)
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会
    • Place of Presentation
      香川県高松市
    • Year and Date
      2016-10-10
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 心理職としての援助要請の視点-「助けて」と言えない人のためのカウンセリング2019

    • Author(s)
      水野治久監修 木村真人・飯田敏晴・永井智・本田真大
    • Total Pages
      169
    • Publisher
      金子書房
    • ISBN
      9784760826711
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] チーム学校での効果的な援助2018

    • Author(s)
      水野治久・家近早苗・石隈利紀編著
    • Total Pages
      220
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779513091
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 絶対役立つ教育相談 学校現場の今に向き合う2017

    • Author(s)
      藤田哲也監修 水野治久・本田真大・串崎真志
    • Total Pages
      191
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623081097
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 援助要請と被援助志向性の心理学ー困っても助けを求められない人の理解と援助2017

    • Author(s)
      水野治久監修 永井智・本田真大・飯田敏晴・木村真人
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      金子書房
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Remarks] SEEK-HELP いじめで苦しんでいるあなたへ

    • URL

      https://seek-help.net/?fbclid=IwAR1LRGHN0yoY5Rk3T1hl6GqcQKfYu84PtNiPXhYo_K06I7Cv3dhuE7L0Lqg

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks] いじめで悩む子どもたちの力に

    • URL

      https://prtimes.jp/main/html/rd/p/000000002.000048024.html

    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi