• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Reflective design to promote college students' communication ability

Research Project

Project/Area Number 16K04303
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionEhime University

Principal Investigator

Tomida Eiji  愛媛大学, 教育学部, 准教授 (90404011)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords省察 / コミュニケーション / 学習環境 / テキストマイニング / アクション・リサーチ / 質的分析 / コミュニケーション能力 / 協働省察 / ふりかえり / 大学教育 / ルーブリック / 海外研修 / プレゼンテーション / プロジェクト / リフレクション / 教育系心理学
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to clarify college students' reflection process and the learning environment that promotes their communication ability. Text data of reflection were collected in various communicative situations (presentation, lesson preparation, international exchange, etc.). In a qualitative data analysis, the process of improving the teacher's ability in cooperation with others was followed for several years. As a result, in addition to the reflection immediately after the practice, long-term reflection was suggested to be essential for individual growth. In a quantitative analysis, the text mining was used to compare the short-term and the long-term reflection process. The result indicates that the short-term reflection contains more nouns of the education/learning domain than the long-term reflection.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の成果は,教員養成を始めとして,様々な分野で求められるコミュニケーションの能力を養成するために必要な学習環境のデザインに繋がるものである。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (20 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 5 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results) Book (1 results)

  • [Int'l Joint Research] University of Louisiana, Monroe(米国)

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 三歩進んだつもりでしたが,実際はそうではありませんでした2019

    • Author(s)
      大石 若奈, 富田 英司
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術研究報告

      Volume: 119(352) Pages: 43-47

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学生主体の放課後学習支援における活動の変遷2019

    • Author(s)
      富田英司,大石若菜,市本早香,中山晃
    • Journal Title

      大学教育実践ジャーナル

      Volume: 17 Pages: 67-74

    • NAID

      120006648127

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] MSC 法を用いてSUIJI サービスラーニング・プログラム を通した学生の学びを捉える2018

    • Author(s)
      富田英司,小林修,島上宗子,笠松浩樹,竹下浩子,山中亮
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術研究報告

      Volume: 118(352) Pages: 17-22

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] これからの教育心理学のための存在-認識論 -アナ・ステセンコによる変容的活動家スタンス-2018

    • Author(s)
      富田英司
    • Journal Title

      愛媛大学教育学部紀要

      Volume: 65 Pages: 127-136

    • NAID

      120006541054

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 放課後学習支援事業に研究者として取り組むことによる 学生の参加形態と動機付けの変容2018

    • Author(s)
      市本早香,城戸海輝,井上拓哉,中野智晶,吉見太智,富田英司
    • Journal Title

      大学教育実践ジャーナル

      Volume: 16 Pages: 85-93

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] How to Promote Metacognition in Classroom Settings2017

    • Author(s)
      富田 英司、惠羅 修吉、吉野 巌、瀬尾 美紀子、鹿毛 雅治
    • Journal Title

      The Annual Report of Educational Psychology in Japan

      Volume: 56 Issue: 0 Pages: 235-242

    • DOI

      10.5926/arepj.56.235

    • NAID

      130006106492

    • ISSN
      0452-9650, 2186-3091
    • Year and Date
      2017-03-30
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学生の自発的な省察を促すには ~ 学生主体の放課後プログラムを事例として ~2017

    • Author(s)
      市本早香,富田英司
    • Journal Title

      信学技報

      Volume: 117(341) Pages: 69-74

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 学童保育における学生主体の学習支援プロジェクト:初年次の進捗報告2017

    • Author(s)
      富田 英司, 市本 早香, 城戸 海輝, 中山 晃
    • Journal Title

      大学教育実践ジャーナル

      Volume: 15 Pages: 53-53

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Text Data Analysis for Educational Psychology2016

    • Author(s)
      星野崇宏・荘島宏二郎・樋口耕一・富田英司
    • Journal Title

      The Annual Report of Educational Psychology in Japan

      Volume: 55 Issue: 0 Pages: 313-321

    • DOI

      10.5926/arepj.55.313

    • NAID

      130005256642

    • ISSN
      0452-9650, 2186-3091
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] プロジェクトを通した学生の成長を変容的活動家スタンスによって捉える2019

    • Author(s)
      富田英司, 市本早香, 大石若奈, 中山晃
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 内容の深まりを目指した作文指導法の開発2019

    • Author(s)
      大石若奈, 富田英司
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Program Development for Teacher Candidates to Motivate Soil Teaching in School2019

    • Author(s)
      Eiji Tomida, Kiwame Kono, Timothy Jones, Chie Jones
    • Organizer
      First Ocean Park International STEAM Education Conference
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Examining Predictive Validity of FIT-Choice Scale in Japanese Undergraduates2018

    • Author(s)
      Eiji Tomida, Shuhei Miwa
    • Organizer
      Conference: International Conference on Psychology, Language and Teaching
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 市本早香,富田英司2017

    • Author(s)
      協働省察の導入と児童の逸脱行動の減少との共起現象
    • Organizer
      日本教育心理学会49回総会発表論文集
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Motives for Helping International Practice Teachers2017

    • Author(s)
      Eiji Tomida
    • Organizer
      29th Annual JUSTEC Conference
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] FIT-Choice尺度日本語訳の試み2016

    • Author(s)
      富田 英司
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会
    • Place of Presentation
      かがわ国際会議場(香川県高松市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 生徒の個別学習支援に携わる学生に対する実態調査2016

    • Author(s)
      市本 早香, 富田 英司
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会
    • Place of Presentation
      かがわ国際会議場(香川県高松市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] A Report on Student Exchange with University of Louisiana Monroe2016

    • Author(s)
      Eiji Tomida
    • Organizer
      JUSTEC 2016 28th Annual JUSTEC Conference
    • Place of Presentation
      愛媛大学(愛媛県松山市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 教育心理学 (教師のための教育学シリーズ)2020

    • Author(s)
      糸井 尚子 (著, 編集), 上淵 寿 (著, 編集), 利根川 明子 (著), 柏﨑 秀子 (著), 林 創 (著), 近藤 龍彰 (著), 中野 貴博 (著), 坂本 美紀 (著), 伊藤 貴昭 (著), 仲 真紀子 (著), 篠ヶ谷 圭太 (著), 富田 英司 (著), 藤野 博 (著), 奥野 誠一 (著), 教師のための教育学シリーズ編集委員会 (監修)
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      4762026158
    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi