• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of junior high school teaching methods aimed at critical thinking abilities

Research Project

Project/Area Number 16K04306
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionUniversity of the Ryukyus

Principal Investigator

Michita Yasushi  琉球大学, 教育学研究科, 教授 (40209797)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2019: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords批判的思考 / 教育実践 / 問題駆動 / 正解志向 / 学習観 / 協同学習 / 失敗 / 思考力育成の基盤 / 中学 / 中学生 / 教授法 / 中学校教育
Outline of Final Research Achievements

This study had mainly three aims. Firstly, to clarify the kind of critical thinking which junior high school students lack, the survey were conducted to junior high school teachers, and it revealed that there are many problem which come from “correct answer supremacy”, weakness of problem discovery, or weakness of deep examination. Also, feeling of no anxiety, self-confidence, and appropriate beliefs about learning were important to think critically. Secondly, critical thinking practices in the context of Japanese primary/secondary education were categorized. From these practices, six categories were found: skill developing, evaluating/judging, re-polishing, multiple viewpoint, questioning, and criterion-examining. Many practices use some of these categories mixed. Thirdly, critical thinking practices were done using one page portfolio, questioning, self problem discovery and solving, OREO writing, or complaint.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

今日的な社会の変化に対応する資質能力として,21 世紀スキルやキー・コンピテンシーなどを育成する必要が叫ばれている。その中核に位置する思考力の一つとして,批判的思考を育成する教育の必要性は高い。本研究では批判的思考教育について,いくつかの実践を開発したというだけでなく,理論,先行実践の整理,実態調査(中学生,学校教員,教材など)と多面的に検討を行っている。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (24 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (15 results) (of which Open Access: 13 results,  Peer Reviewed: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (9 results)

  • [Journal Article] 批判的思考力育成教育を構想するために2020

    • Author(s)
      道田泰司
    • Journal Title

      高度教職実践専攻(教職大学院)紀要

      Volume: 4 Pages: 1-10

    • NAID

      120006825896

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 大学院生の意識からみる教授・学習に関する沖縄の課題 : 学習観を中心に2020

    • Author(s)
      道田泰司
    • Journal Title

      琉球大学教職センター紀要

      Volume: 2 Pages: 85-96

    • NAID

      120006824711

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 協同学習の成否に関する事例的検討2019

    • Author(s)
      道田泰司・比嘉 俊・村吉優子・長浜朝子・大城彩子・岩谷千晴・島袋恵美子・城間 樹・崎枝晏梨
    • Journal Title

      琉球大学教育学部紀要

      Volume: 95 Pages: 9-16

    • NAID

      120006733707

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 強いこだわりを持った現職教職大学院生の変容(1)2019

    • Author(s)
      道田 泰司、岩谷 千晴
    • Journal Title

      Annual convention of the Japanese Association of Educational Psychology

      Volume: 61 Issue: 0 Pages: 241

    • DOI

      10.20587/pamjaep.61.0_241

    • NAID

      130007813722

    • ISSN
      2189-5538, 2424-1571
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 批判的思考の育成を目指した理科授業の試み : より強い電流を取り出せる電池改良を通して2019

    • Author(s)
      豊見山純平・比嘉 俊・森 力
    • Journal Title

      琉球大学教育学部紀要

      Volume: 94 Pages: 137-145

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 批判的思考の育成を目指した授業のあり方に関する一考察2019

    • Author(s)
      道田泰司・土屋善和・岩谷千晴
    • Journal Title

      琉球大学教育学部紀要

      Volume: 94 Pages: 85-96

    • NAID

      120006583494

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 思考力を育てる基盤となるものは何か?2019

    • Author(s)
      道田泰司
    • Journal Title

      琉球大学大学院教育学研究科高度教職実践専攻紀要

      Volume: 3 Pages: 57-66

    • NAID

      120006627761

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 批判的思考を促す協働場面を取り入れた学習における生徒の思考の深まりに着目した授業分析 : 中学校家庭科の消費生活を題材として2018

    • Author(s)
      土屋善和・上間江利子
    • Journal Title

      琉球大学教育学部教育実践総合センター紀要

      Volume: 25 Pages: 81-92

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 課題解決に向けた批判的思考の一考察 : 中学校理科 動物の生活と生物の変遷の事例より2018

    • Author(s)
      比嘉 俊
    • Journal Title

      臨床教科教育学会誌

      Volume: 18 Pages: 53-61

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 叡智としての批判的思考―その概念と育成2018

    • Author(s)
      道田泰司
    • Journal Title

      心理学評論

      Volume: 61 Pages: 231-250

    • NAID

      130007786567

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 中学美術における小グループの対話を通したVTS的鑑賞の試み2018

    • Author(s)
      道田泰司
    • Journal Title

      琉球大学教育学部附属教育実践総合センター紀要

      Volume: 25 Pages: 181-192

    • NAID

      120006524066

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 中学生は誤答をどのように分析するか?―誤答レポート内容の検討―2018

    • Author(s)
      道田泰司・仲宗根亜矢子・小島哲夫
    • Journal Title

      琉球大学教育学部紀要

      Volume: 92 Pages: 379-386

    • NAID

      120006455091

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 言語活動の充実を位置づけた授業の考察― 小学校国語科「書くこと」の領域における交流を通して ―2018

    • Author(s)
      金子美芽・道田泰司
    • Journal Title

      琉球大学教職大学院紀要

      Volume: 2 Pages: 1-10

    • NAID

      120006484808

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 中学校国語科における現行学習指導要領下での批判的思考教育の可能性2017

    • Author(s)
      道田泰司・土屋善和
    • Journal Title

      琉球大学教育学部紀要

      Volume: 91 Pages: 207-218

    • NAID

      120006348671

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 中学校社会科において思考力を評価するテスト問題の分析― 地理分野を対象として ―2017

    • Author(s)
      比嘉利博・道田泰司
    • Journal Title

      琉球大学教職大学院紀要

      Volume: 1 Pages: 165-173

    • NAID

      120006225104

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 家庭科の実習を通して思考力を育む可能性の検討2019

    • Author(s)
      土屋善和
    • Organizer
      日本教科教育学会第45回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 批判的思考のきっかけとしての「ぐち」2019

    • Author(s)
      道田泰司・酒井織恵
    • Organizer
      日本教科教育学会第45回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 強いこだわりを持った現職大学院生の変容(2)―授業の見方の変容―2019

    • Author(s)
      道田泰司
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校英語で年間を通したライティング指導― OREO writing を用いて ―2018

    • Author(s)
      道田泰司
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校体育科における思考を促す球技指導2018

    • Author(s)
      道田泰司
    • Organizer
      日本心理学会第82回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 中学生に必要な批判的思考とは?2017

    • Author(s)
      道田泰司
    • Organizer
      日本心理学会第81回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校ではどのような批判的思考教育が行われているか?2017

    • Author(s)
      道田泰司
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 深く考える協働場面における批判的思考を促す授業実践2017

    • Author(s)
      土屋善和
    • Organizer
      日本家庭科教育学会大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校理科における生徒の批判的思考を通した問い2017

    • Author(s)
      比嘉 俊
    • Organizer
      第16回臨床教科教育学セミナー
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi