Project/Area Number |
16K04308
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Educational psychology
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Research Institution | Tokyo Metropolitan University |
Principal Investigator |
SAKAI Atsushi 首都大学東京, 人文科学研究科, 准教授 (70345693)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
前川 浩子 金沢学院大学, 文学部, 准教授 (10434474)
梅崎 高行 甲南女子大学, 人間科学部, 准教授 (00350439)
則定 百合子 和歌山大学, 教育学部, 准教授 (10543837)
高橋 英児 山梨大学, 大学院総合研究部, 准教授 (40324173)
田仲 由佳 清泉女学院大学, 人間学部, 講師 (30621122)
室橋 弘人 金沢学院大学, 文学部, 講師 (20409585)
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Research Collaborator |
MAESHIRO kazumi
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
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Keywords | 協働性 / 仲間 / 縦断研究 / ソーシャル・キャピタル / 向社会的行動 / 信頼 / ソーシャルキャピタル / きょうだい / コンピテンス / 問題行動 / 他者との協働性 / 仲間関係 |
Outline of Final Research Achievements |
This study, using a longitudinal data from preschool to second grade, investigated the developmental process of children’s sociability including prosocial behaviors as the key factor in children’s transition to school. Around two-hundreds Japanese mothers participated in our survey and completed the questionnaire, which asked their authoritative parenting, children’s prosocial behaviors, frequency of children’s play with peers, and children’s willingness of participating in their community activities. Our structural equation approach using a cross-lagged model revealed the following two main results. First, the children’s willingness to participate in the activities in preschool period enhanced their prosocial behaviors in first grade, even in the effect of mother’s parenting was taken into account. Second, such a willingness positively affected their frequency of playing with peers. This subsequently enhanced the willingness in the activities in second grade.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、就学移行期における子どもの他者との協働性の発達メカニズムについて、従来の研究が親子関係の影響に注目する傾向にある点を踏まえ、これまでほとんど扱われていない観点を加えて検討を行った。1つは、子どもを環境に働きかける能動的な行為者として捉えること、もう1つは親子関係と仲間やきょうだいとの関係性の影響を比較することであった。就学前の子どもの積極的な社会参加が就学後の向社会的行動を高めることや、こうした社会参加が仲間関係の発達を介して維持されるという結果は、当該分野の新たな知見であり、同時に、他者との協働性の未熟さが関わる就学移行期の問題への対応や予防を考える基礎資料を提供するものである。
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