• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developmental process of sociability in transition to school: A longitudinal perspective

Research Project

Project/Area Number 16K04308
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionTokyo Metropolitan University

Principal Investigator

SAKAI Atsushi  首都大学東京, 人文科学研究科, 准教授 (70345693)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 前川 浩子  金沢学院大学, 文学部, 准教授 (10434474)
梅崎 高行  甲南女子大学, 人間科学部, 准教授 (00350439)
則定 百合子  和歌山大学, 教育学部, 准教授 (10543837)
高橋 英児  山梨大学, 大学院総合研究部, 准教授 (40324173)
田仲 由佳  清泉女学院大学, 人間学部, 講師 (30621122)
室橋 弘人  金沢学院大学, 文学部, 講師 (20409585)
Research Collaborator MAESHIRO kazumi  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords協働性 / 仲間 / 縦断研究 / ソーシャル・キャピタル / 向社会的行動 / 信頼 / ソーシャルキャピタル / きょうだい / コンピテンス / 問題行動 / 他者との協働性 / 仲間関係
Outline of Final Research Achievements

This study, using a longitudinal data from preschool to second grade, investigated the developmental process of children’s sociability including prosocial behaviors as the key factor in children’s transition to school. Around two-hundreds Japanese mothers participated in our survey and completed the questionnaire, which asked their authoritative parenting, children’s prosocial behaviors, frequency of children’s play with peers, and children’s willingness of participating in their community activities. Our structural equation approach using a cross-lagged model revealed the following two main results. First, the children’s willingness to participate in the activities in preschool period enhanced their prosocial behaviors in first grade, even in the effect of mother’s parenting was taken into account. Second, such a willingness positively affected their frequency of playing with peers. This subsequently enhanced the willingness in the activities in second grade.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、就学移行期における子どもの他者との協働性の発達メカニズムについて、従来の研究が親子関係の影響に注目する傾向にある点を踏まえ、これまでほとんど扱われていない観点を加えて検討を行った。1つは、子どもを環境に働きかける能動的な行為者として捉えること、もう1つは親子関係と仲間やきょうだいとの関係性の影響を比較することであった。就学前の子どもの積極的な社会参加が就学後の向社会的行動を高めることや、こうした社会参加が仲間関係の発達を介して維持されるという結果は、当該分野の新たな知見であり、同時に、他者との協働性の未熟さが関わる就学移行期の問題への対応や予防を考える基礎資料を提供するものである。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (44 results)

All 2019 2018 2017 2016 Other

All Journal Article (9 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (20 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (13 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 子どもの社会性の発達と学校外教育2:子どもの自己に及ぼす指導者の不適切な関わり2019

    • Author(s)
      梅崎高行・酒井厚・眞榮城和美
    • Journal Title

      人間科学研究(甲南女子大学)

      Volume: 55 Pages: 43-50

    • NAID

      40021903164

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 就学移行期における子どものQOLの発達と関連要因の検討―親の自尊感情・養育態度との関連を中心として―2018

    • Author(s)
      眞榮城和美・酒井厚
    • Journal Title

      チャイルドサイエンス

      Volume: 16 Pages: 10-16

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Quality of life in Japanese couples during the transition to first-time parenthood2018

    • Author(s)
      Sun, Y., Yoshitake, N., Sugawara, M., Matsumoto, S., Sakai, A., Takaoka, J., Goto, N.
    • Journal Title

      Journal of Reproductive and Infant Psychology

      Volume: 27 Issue: 2 Pages: 1-15

    • DOI

      10.1080/02646838.2018.1540862

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 日本の勤労者におけるワーク・ライフ・バランス―職種による意識の違い―2018

    • Author(s)
      田仲由佳・石井国雄
    • Journal Title

      清泉女学院大学紀要

      Volume: 16

    • NAID

      120006630870

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 子どもの社会性の発達と学校外教育:サッカーへの取り組みに関わるの子どもの気質と家庭要因2018

    • Author(s)
      梅崎高行・酒井厚
    • Journal Title

      甲南女子大学研究紀要

      Volume: 54 Pages: 33-42

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 価値の教育と「観」の教育を考える- 1970 年代の「総合学習」をめぐる議論を手がかりに-2017

    • Author(s)
      高橋英児
    • Journal Title

      教育実践学研究 山梨大学教育学部附属教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 22 Pages: 9-22

    • NAID

      120006801306

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] Contribution of Cognitive Abilities and Home Literacy Activities to Hiragana Reading and Spelling Skills in Kindergarten Children2016

    • Author(s)
      猪俣朋恵・宇野彰・酒井厚・春原則子
    • Journal Title

      The Japan Journal of Logopedics and Phoniatrics

      Volume: 57 Issue: 2 Pages: 208-216

    • DOI

      10.5112/jjlp.57.208

    • NAID

      130005152338

    • ISSN
      0030-2813, 1884-3646
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] QOL and sociodemographic factors among first-time parents in Japan: a multilevel analysisQuality of Life Research2016

    • Author(s)
      Yoshitake, N., Sun, Y., Sugawara, M., Sakai, A., Takaoka, J., & Goto, N.
    • Journal Title

      Quality of Life Research

      Volume: 25 (12) Issue: 12 Pages: 3147-3155

    • DOI

      10.1007/s11136-016-1352-0

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Teachers’ Activities Supporting a Partnership Among Family, School, and Community :2016

    • Author(s)
      酒井厚・中山紫帆・深澤祐介・熊谷好恵・菅原ますみ
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Educational Psychology

      Volume: 64 Issue: 4 Pages: 505-517

    • DOI

      10.5926/jjep.64.505

    • NAID

      130005310193

    • ISSN
      0021-5015, 2186-3075
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 双生児による研究の諸相 ―発達研究への多様な可能性―2018

    • Author(s)
      安藤寿康・酒井厚・野嵜茉莉・菅原ますみ・川本哲也・豊田峻輔
    • Organizer
      日本発達心理学会第29回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 子どもの社会性の発達に関わる親の個人的特性と家庭内外のサブシステム2018

    • Author(s)
      眞榮城和美・前川浩子・則定百合子・酒井彩子・酒井厚
    • Organizer
      日本発達心理学会第29回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 子どもの社会性と情動の発達に関わる実践家養成の現場から:子どもの発達を支援する人々に向けたアクションリサーチ2018

    • Author(s)
      眞榮城和美・上岡紀美・梅崎高行・前川浩子・酒井厚
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 子ども期の社会性の発達に関する縦断研究プロジェクト(17)―幼児期の対人関係と問題行動―2018

    • Author(s)
      酒井厚・眞榮城和美・梅崎高行・前川浩子・則定百合子・酒井彩子・田仲由佳・高橋英児・松本聡子・室橋弘人
    • Organizer
      第15回子ども学会議
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 子ども期の社会性の発達に関する縦断研究プロジェクト(18)―就学移行期の子どものQOL―2018

    • Author(s)
      眞榮城和美・梅崎高行・前川浩子・則定百合子・酒井彩子・田仲由佳・高橋英児・室橋弘人・松本聡子・酒井厚
    • Organizer
      第15回子ども学会議
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 精神的健康を維持する対人的スキルを探る―対人関係療法の普及に関わる立場から―2018

    • Author(s)
      前川浩子
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 月経観と出産に対するイメージの関連2018

    • Author(s)
      田仲由佳
    • Organizer
      日本健康心理学会第31回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 青年期における性役割観とキャリア・レディネスの関連2018

    • Author(s)
      田仲由佳・石井国雄
    • Organizer
      日本心理学会第82回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 子どもの社会情動的スキルの発達-子どもの自己と対人関係の発達に関する縦断研究-2017

    • Author(s)
      酒井厚・前川浩子・眞榮城和美・梅崎高行・高橋英児
    • Organizer
      日本発達心理学会第28回大会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2017-03-25
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 親・友人との関係性と外在化型問題行動との関連 -自尊感情を含めた調整媒介分析による検討-2017

    • Author(s)
      酒井厚・菅原ますみ・松本聡子
    • Organizer
      日本パーソナリティ心理学会第26回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもの精神的健康と全体的自己価値感との関連―双生児を対象とした縦断的研究―2017

    • Author(s)
      眞榮城和美・酒井厚・田中麻未・菅原ますみ
    • Organizer
      日本パーソナリティ心理学会第26回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] テレビ視聴に対する親のかかわりと子どもの言語発達との関連-乳児期から児童期までの縦断調査から-2017

    • Author(s)
      菅原ますみ・松本聡子・室橋弘人・酒井厚
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 青年期から成人期における自己愛の発達的変化2017

    • Author(s)
      佐藤章子・酒井 厚・広田すみれ
    • Organizer
      日本精神衛生学会第33回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 子ども期の社会性の発達に関する縦断研究プロジェクト(16)-幼児期の身体運動と認知・言語能力評価との関連-2017

    • Author(s)
      酒井厚・眞榮城和美・梅崎高行・前川浩子
    • Organizer
      第14回子ども学会議
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもの運動能力評価の発達と機能に関する検討―児童期から青年期前期における双生児を対象とした縦断的検討―2017

    • Author(s)
      眞榮城和美 ・酒井厚・菅原ますみ
    • Organizer
      第14回子ども学会議
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもの心理社会的な発達と身体活動(1):サッカーへの取組に関わる気質と家族要因2017

    • Author(s)
      梅崎高行・酒井厚
    • Organizer
      第14回子ども学会議
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもの社会性の発達に関わる親の個人的特性と家庭内外のサブシステム2017

    • Author(s)
      酒井厚・眞榮城和美・前川浩子・則定百合子・酒井彩子
    • Organizer
      日本発達心理学会第29回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Developmental trajectories and predictors of aggression from childhood to adolescence in a Japanese sample2016

    • Author(s)
      Sakai, A., Murohashi, H., & Sugawara, M.
    • Organizer
      31st International Congress of Psychology program
    • Place of Presentation
      Yokohama, Japan
    • Year and Date
      2016-07-24
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A longitudinal study about the relationship between global self-worth and social acceptance among Japanese children2016

    • Author(s)
      Maeshiro, K., Sakai, A., Tanaka, M., & Sugawara, M.
    • Organizer
      31st International Congress of Psychology program
    • Place of Presentation
      Yokohama, Japan
    • Year and Date
      2016-07-24
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 子ども期の社会性の発達に関する縦断研究プロジェクト(15)きょうだい関係の発達2016

    • Author(s)
      前川浩子・眞榮城和美・則定百合子・上長然・酒井彩子
    • Organizer
      日本発達心理学会第27回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2016-04-29
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 上淵寿・大芦治(編著) 新・動機づけ研究の最前線 自己と文化のアプローチ2019

    • Author(s)
      梅崎高行
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 繁桝算男・山田剛史(編)公認心理師の基礎と実践⑤心理学統計法 第10章 共分散構造分析2019

    • Author(s)
      室橋弘人
    • Total Pages
      324
    • Publisher
      遠見書房
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 児童心理 1066号 小学生のオンラインコミュニケーション2019

    • Author(s)
      酒井厚
    • Total Pages
      238
    • Publisher
      金子書房
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 保健の科学 61巻2月号 子どもの社会性の発達ときょうだい2019

    • Author(s)
      酒井厚
    • Total Pages
      90
    • Publisher
      杏林書院
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] ダイバーシティ時代の教育の原理 第6章 教育課程とカリキュラム・マネジメント2018

    • Author(s)
      高橋英児
    • Total Pages
      212
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 教科と総合の教育方法・技術 第8章 総合学習をつくる2018

    • Author(s)
      高橋英児
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 生活指導 710号 文化創造の主体としての子どもを育てる-児童会・生徒会による文化的活動の指導の視点2018

    • Author(s)
      高橋英児
    • Total Pages
      80
    • Publisher
      高文研
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 人間と教育 100号 新学習指導要領体制に飲み込まれないために2018

    • Author(s)
      高橋英児
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      旬報社
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 公教育の問いをひらく2018

    • Author(s)
      高橋英児
    • Total Pages
      112
    • Publisher
      デザインエッグ社
    • ISBN
      9784815003852
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 生活指導2018

    • Author(s)
      高橋英児
    • Total Pages
      80
    • Publisher
      高文研
    • ISBN
      9784874986448
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] Developmental psychology in Japan: Developmental follow-up studies. Japan Society of Developmental Psychology (Ed). Frontiers in developmental psychology research: Japanese perspectives.2016

    • Author(s)
      Sugawara, M., Matsumoto, S., and Sakai, A.
    • Total Pages
      269
    • Publisher
      HITUZI SYOBO
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] どうして他人と比べるのをやめられないのか?松本俊彦・岩室紳也・古川潤哉(編)こころの科学 中高生からのライフ&セックスサバイバルガイド2016

    • Author(s)
      前川浩子
    • Total Pages
      159
    • Publisher
      日本評論社
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 質問紙法 田島信元・岩立志津夫・長崎勤(編) 新・発達心理学ハンドブック2016

    • Author(s)
      室橋弘人
    • Total Pages
      1004
    • Publisher
      福村出版
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Remarks] 首都大学東京 教員紹介

    • URL

      https://www.tmu.ac.jp/stafflist/data/sa/11534.html

    • Related Report
      2018 Annual Research Report 2017 Research-status Report
  • [Remarks] 首都大学東京 教員紹介

    • URL

      http://www.tmu.ac.jp/stafflist/data/sa/11534.html

    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi