• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Cross-cultural study on the characteristics of figure-drawings common to Japanese, Chinese and Taiwanese.

Research Project

Project/Area Number 16K04311
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionDokkyo University

Principal Investigator

TAGUCHI MASANORI  獨協大学, 国際教養学部, 教授 (00360313)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2018: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2017: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords描線動作 / 漢字圏 / 比較文化 / 発達 / 図形 / 台湾 / 児童 / 中国 / 日本 / 大学生
Outline of Final Research Achievements

The present study aimed to clarify the characteristics of the figure-drawings common to the participants from regions that currently used Chinese characters. The participants were college students from Japan, China, and Taiwan, and were 1st and 2nd grade children from Japan and Taiwan. All the participants are asked to draw a circle, triangle and rhombus by one stroke and their drawing movement were recorded. The results showed that the stroke in a circle drawing task more often started from the left side of a circle and more often moved clockwise. It was also shown that the stroke in a triangle and rhombus drawing more often started from the apex of those figures and moved counterclockwise. These characteristics of figure-drawings were found in both college students and elementary school children.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

描線動作に関する研究はこれまで欧米を中心におこなわれてきており、描線動作の発達的特徴に関する知見も、おもにラテン文字文化圏の被験者を対象とした研究により得られたものであった。本研究は、ラテン文字文化圏ではなく、漢字圏に特有の描線動作の発達的特徴を示したという点で大きな意義があったといえる。また、本研究結果は漢字を書字する習慣が子どもの描画発達や認知発達に影響を与えていることを示唆しており、この点で認知発達に関する研究分野において1つの知見を提供できたといえる。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2018 2017 2016

All Journal Article (1 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (6 results)

  • [Journal Article] 韓国語母語話者と日本語母語話者の描線動作の特徴に関する予備的研究2018

    • Author(s)
      田口雅徳
    • Journal Title

      獨協大学日本語教育紀要

      Volume: 12 Pages: 21-29

    • NAID

      40021704573

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] ベトナム人留学生にみられる描線動作の特徴:日本人大学生との比較による予備的検討2018

    • Author(s)
      田口雅徳
    • Organizer
      日本心理学会大82回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 円・三角形の一筆描きにみられる描線動作の文化的特徴(3):日・台大学生を対象とした比較文化的研究2018

    • Author(s)
      田口雅徳
    • Organizer
      日本心理学会第81回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 円の一筆描きにみられる描線動作の文化的特徴:日・中・台・独の大学生を対象として2018

    • Author(s)
      田口雅徳
    • Organizer
      日本教育心理学会大59回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 円・三角形の一筆描きにみられる描線動作の文化的特徴(2):日・中大学生を対象とした比較文化的研究2017

    • Author(s)
      田口雅徳
    • Organizer
      日本発達心理学会第28回大会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2017-03-25
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 円・三角形の一筆描きにみられる描線動作の文化的特徴:日・泰大学生を対象とした比較文化的研究2016

    • Author(s)
      田口雅徳
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回大会
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 円および三角形の一筆描き課題における描線動作の発達(2):日本およびドイツ語圏の児童を対象とした予備的分析2016

    • Author(s)
      田口雅徳
    • Organizer
      日本発達心理学会第27回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2016-04-29
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi