• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on support mechanisms of adaptive text-comprehension by the first-year high school students.

Research Project

Project/Area Number 16K04325
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionRitsumeikan University

Principal Investigator

Yamamoto Hiroki  立命館大学, 総合心理学部, 教授 (30245188)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords学業不振 / 適応的説明文読解 / 教科書 / 構造方略 / 学習支援 / 「高1クライシス」 / 苦戦 / 学業達成 / 適応的説明文理解 / 適性形成型支援 / 高校初年次生 / 説明文理解 / 理解支援 / 学習適応 / 構造方略教示 / 学習方略 / 読解 / 教科理解 / 支援 / 説明文読解 / 支援メカニズム / 説明実践
Outline of Final Research Achievements

Poor textbook comprehension has been seen in the first-year high school students, and some of them falling into underachievement can be seen in the classrooms. This underachievement is thought to depend on their structure strategy. Therefore, support for their voluntary use of the structure strategy is important, but mechanism about support for their use of structure strategy hasn’t be examined, and the researches have been delayed. In contrast, this study hypothesized that” text comprehension though structure strategy “has an adaptive role in their academic achievement of the first-year high school students, and conducted four researches. Based on our hypotheses, four researches clarified mechanism of both the treatment conformity type supports and the aptitude formation type supports for their use of structure strategy to promote their academic achievement by enhancing” text comprehension though structure strategy “.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

高校に入学したばかりの高校初年次生は構造方略の未発達のために,教科書の説明文読解に苦戦する者がみられ,中には学業不振者を招く者もいる。しかし,エビデンスに基づいた彼らへの学習支援の原則は示されて来なかった。これに対して本研究は,高校の授業が「教科書の重視」に移行するため,教科書の説明文をいかに読解するかが学業達成に重要になる点に着目した上で,説明文の上位構造を把握し活用するという読み方 (構造方略) を支援する方針を立てて,有効な支援のメカニムズを実践的・実証的に示したのである。一連の研究により,エビデンスに基づく「高1クライシス」への対処法の基礎が示された意義は大きいと考える。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (33 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 2 results) Presentation (23 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 2 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 高校初年次生が構造方略を持続的に使うと説明文理解や学習適応ならびに学業達成は高まるのか?2020

    • Author(s)
      山本博樹・織田 涼・島田英昭
    • Journal Title

      学校心理士会年報

      Volume: 12 Pages: 76-85

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 説明実践に教育心理学は貢献してきたのか?―説明研究からみた現状と課題―2020

    • Author(s)
      山本博樹・深谷達史・高垣マユミ・比留間太白・小野瀬雅人
    • Journal Title

      教育心理学年報

      Volume: 59 Pages: 256-363

    • NAID

      130007935454

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Boundary conditions for the effect of signaling on the prose comprehension of first-year high school students and college students2018

    • Author(s)
      山本博樹・織田 涼・島田英昭
    • Journal Title

      The Japanese journal of psychology

      Volume: 89 Issue: 3 Pages: 240-250

    • DOI

      10.4992/jjpsy.89.17015

    • NAID

      130007463759

    • ISSN
      0021-5236, 1884-1082
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 高1の構造方略を活用した説明文理解が学習適応と学業達成に及ぼす影響ー公民科教科書の説明文を用いた検証と学習支援の視点ー2018

    • Author(s)
      山本博樹・織田 涼
    • Journal Title

      学校心理士会年報

      Volume: 10 Pages: 1-10

    • Related Report
      2018 Research-status Report 2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 説明実践を支える教授・学習研究の動向2017

    • Author(s)
      山本博樹
    • Journal Title

      教育心理学年報

      Volume: 56

    • NAID

      130006106512

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 高齢者の構造方略ならびに手順説明文の理解に及ぼす標識化効果―MMSE得点に応じて異なる効果の過程―2017

    • Author(s)
      山本博樹・織田 涼・東山篤規
    • Journal Title

      立命館文学

      Volume: 652 Pages: 120-132

    • NAID

      40021181189

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 高校「倫理」教科書からの思想形成過程の理解に対する支援可能性-段落分け方略を介した支援の観点-2016

    • Author(s)
      山本博樹・織田涼・小島淳一
    • Journal Title

      立命館文学

      Volume: 646 Pages: 76-89

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 探究学習の成立を支援する説明とは?2019

    • Author(s)
      山本博樹
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 高1への9週間の構造方略教示は説明文理解と学業達成を促すか?(2)-方略使用の変化がもたらす影響プロセス-2019

    • Author(s)
      山本博樹・織田 涼
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 高1への9週間の構造方略教示は説明文理解と学業達成を促すか?(1)―9週間におよぶ方略教示のプロセスと変化―2019

    • Author(s)
      山本博樹・織田 涼
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 援助要請を促すために何かできないか? -説明の可能性-2019

    • Author(s)
      山本博樹
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 「倫理」における説明研究の必要性2019

    • Author(s)
      山本博樹
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 本当に協調的なインタラクションは学びを支援するのか?2019

    • Author(s)
      ⑪林勇吾・藤本学・山本博樹・白水始・深谷達史・島田英昭・市川伸一
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 公認心理師は支援的な説明力をどこで学ぶのか?2018

    • Author(s)
      山本博樹
    • Organizer
      日本心理学会第82回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 高校初年次生における構造方略の持続的使用が学習適応と学業達成に及ぼす影響(2)ー教科別達成度への影響過程―2018

    • Author(s)
      山本博樹・織田 涼
    • Organizer
      日本心理学会第82回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 高校初年次生における構造方略の持続的使用が学習適応と学業達成に及ぼす影響(1)ー説明文の理解過程を通じた構造同定がもたらす影響ー2018

    • Author(s)
      山本博樹・織田 涼
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] How does signaling support first-year high school students’ comprehension of doxography?2018

    • Author(s)
      Yamamoto, H.
    • Organizer
      The 2018 APA Annual Convention
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Continuous use of structure strategy affects academic adjustment and achievement of first-year high school students: Analysis of strategy use throughout comprehending.2018

    • Author(s)
      Yamamoto, H.
    • Organizer
      The 40th annual Conference of the International School Psychology Association
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学習支援としての説明は本当に有効なのか(2)ー子どもの教え合いにおける説明の有効性ー2017

    • Author(s)
      山本博樹・伊藤貴昭・吉田 甫・深谷達史・岸野麻衣・町 岳・市川伸一
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 教員養成と教育心理学ー教育心理学は教員養成や学校現場のニーズにどう応えるべきなのかー2017

    • Author(s)
      水野治久・山本博樹・中井大介・小泉令三
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 高校初年次生の教科理解におよぼす構造方略の影響ー理解不振につながる影響過程の存在ー2017

    • Author(s)
      山本博樹・織田 涼
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 公認心理師が遂げるべき説明とは?ー利用者の困難性に応える支援的な説明のあり方ー2017

    • Author(s)
      山本博樹・水野治久・織田 涼・岡 直樹・森岡正芳・沢宮容子・比留間太白
    • Organizer
      日本心理学会第81回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 高校初年次生の学説史理解におよぼす標識化効果の境界条件―構造方略の発達に基づく境界条件の検討―2017

    • Author(s)
      山本博樹・織田 涼・島田英昭
    • Organizer
      日本心理学会第81回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 授業デザイナ-に課された支援的説明の難題2017

    • Author(s)
      山本博樹
    • Organizer
      立命館大学認知科学研究センタ-研究発表会
    • Place of Presentation
      立命館大学 (京都府・京都市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 学習支援としての説明は本当に有効なのか―説明研究の現在と今後への道標―2016

    • Author(s)
      伊藤貴昭・山本博樹・吉田甫・佐藤浩一・小林寛子・湯澤正通
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回大会
    • Place of Presentation
      かがわ国際会議場 (香川県・高松市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 高校初年次生の理解不振に対する説明表現の有効性―支援モデルからみた効力観―2016

    • Author(s)
      山本博樹
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回大会
    • Place of Presentation
      かがわ国際会議場 (香川県・高松市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 高校初年次の理解不振を改善する「倫理」教科書のメタテキスト―前提要因による理解終盤での効果の調整―2016

    • Author(s)
      山本博樹・織田涼
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回大会
    • Place of Presentation
      かがわ国際会議場 (香川県・高松市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Possible support for older adults to use structure strategy when comprehending instructions for medical emergency notification services.2016

    • Author(s)
      Yamamoto, H.
    • Organizer
      31st International Congress of Psychology (ICP2016)
    • Place of Presentation
      Pacifico Yokohama (Kanagawa, Yokohama)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Literacy for healthy aging: The role of comprehending on a healthy-longevity life.2016

    • Author(s)
      Yoshida, H., Yamamoto, H., Kinjo, H., Noro, I., Wade, Y.
    • Organizer
      31st International Congress of Psychology (ICP2016)
    • Place of Presentation
      Pacifico Yokohama (Kanagawa, Yokohama)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Possible support for first year high school students to use structure strategy while comprehending expository text: Processes of the signaling effect depending on their strategy use.2016

    • Author(s)
      Yamamoto, H.
    • Organizer
      31st International Congress of Psychology (ICP2016)
    • Place of Presentation
      Pacifico Yokohama (Kanagawa, Yokohama)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 教師のための説明実践の心理学2019

    • Author(s)
      山本博樹 (編)
    • Total Pages
      175
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 公認心理師のための説明実践の心理学2018

    • Author(s)
      山本博樹 (編)
    • Total Pages
      172
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] チーム学校での効果的な援助ー学校心理学の最前線ー2018

    • Author(s)
      水野治久・家近早苗・石隈利紀 (編) (山本博樹)
    • Total Pages
      232
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779513091
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi