• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a school education program that enhances communication skills through group discussions

Research Project

Project/Area Number 16K04326
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionOsaka Sangyo University

Principal Investigator

NISHIGUCHI TOSHIFUMI  大阪産業大学, 全学教育機構, 教授 (70343655)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywordsグループディスカッション / 学校教育 / セルフマネジメント / 教育系心理学 / コミュニケーションスキル / 道徳教育
Outline of Final Research Achievements

It is important to develop a school education program that enhances communication skills through group discussions. The study focused on "organizing proper grouping in discussion" and "appropriate learning task preparation", which are important points for group discussions to function effectively in school education.
The study showed the following two findings. (1) Depending on the characteristics of the group discussion participants, features appear in the content of the remarks. (2) The group discussion learning tasks independently developed by the teacher based on the subject or unit have the potential to promote the introduction of deeper cognitive processing to the learner.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の成果は,義務教育段階の学校教育のもと,グループディスカッションを導入を通じて,児童生徒にコミュニケーション力をはじめとした能力を育むことが可能であること,そしてそうした機会は幅広い教科や単元で実践しうることを示した。次期学習指導要領に示されるとおり,「主体的・対話的で深い学びの実現に向けた授業改善」が期待される中,グループディスカッションという活動の学校教育の場での活用の可能性について,実証的な知見を積み上げたことに,本研究における学術的および社会的意義を指摘することができる。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2018 2017 2016

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] 社会人基礎力に通じるセルフマネジメントが授業でのパフォーマンスに及ぼす影響2018

    • Author(s)
      西口利文・定金浩一・谷田信一・塩見剛一
    • Journal Title

      大阪産業大学論集 人文・社会科学編

      Volume: 32 Pages: 35-54

    • NAID

      120006454140

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 社会人基礎力に通じるセルフマネジメントと授業での大学生の学習活動との関連2017

    • Author(s)
      西口利文・谷田信一・定金浩一・塩見剛一
    • Journal Title

      大阪産業大学論集 人文・社会科学編

      Volume: 29

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 教師が開発する主体的・対話的で深い学びの学習課題の分析2018

    • Author(s)
      西口利文
    • Organizer
      日本協同教育学会第15回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] セルフマネジメントが授業でのパフォーマンスに及ぼす影響2017

    • Author(s)
      西口利文・定金浩一・谷田信一・塩見剛一
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Place of Presentation
      広島国際会議場
    • Year and Date
      2017-03-25
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 対人関係に問題を感じる青年を対象としたグループワークの効果-内的不適応状態の改善に焦点を当てた分析-2017

    • Author(s)
      西口利文・市川 哲・橋本尚子・前川一也
    • Organizer
      日本カウンセリング学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 賛否両論図を用いたグループディスカッションでの認知過程の検討2016

    • Author(s)
      西口利文
    • Organizer
      日本協同教育学会
    • Place of Presentation
      三重大学
    • Year and Date
      2016-11-05
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi