• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Suicide Prevention Psycho-educational Program for University Students.

Research Project

Project/Area Number 16K04364
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Clinical psychology
Research InstitutionHiroshima Shudo University (2017-2018)
Hiroshima University (2016)

Principal Investigator

Uchino Teiji  広島修道大学, 健康科学部, 教授 (00294603)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小島 奈々恵  東北大学, 高度教養教育・学生支援機構, 講師 (20726963)
黄 正国  広島大学, 保健管理センター, 講師 (80735275)
栗田 智未  福井大学, 保健管理センター, 講師 (90467788)
Research Collaborator OSHIMA HIROTOSHI  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords学生相談 / 困っていること / 生き抜く力 / 心理教育 / 自殺対策 / セルフマネジメント
Outline of Final Research Achievements

A psycho-educational program was developed t to prevent suicidal attempts by university students. First, characteristics of university students’ difficulties were revealed. Next, an e-learning program, a personal training program which students are able to learn detailed coping skills for their difficulties, was developed and released on the web. A workshop, a group training program, was also organized for students to learn social skills and behaviors to cope with their difficulties. The workshop consisted of ‘communication exercises,’ and ‘behavior improvement exercises’ which attending students set their own behavioral goals. It was suggested that students who participated in the program deepened their self-reflection, and experienced mutual supporting relationships.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、自殺防止をめざした心理教育プログラムとして、自己学習型のe-Learningプログラムおよび集団演習型のワークショップ・プログラムの開発を行った。これら2つの心理教育プログラムを実施することで、学生が困難状況に対処するときの主体的な姿勢や態度が身につき、社会的スキルの向上、相談や援助を求める行動を促進し、学生の自殺防止に資することが期待できる。
さらに相談機関を利用しない学生をも対象としてアクセシビリティを高める、webサイトを活用したヘルスプロモーション・プログラムとして多くの学生に利用されることが期待される。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report

Research Products

(12 results)

All 2018 2017

All Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results)

  • [Presentation] Development of Suicide Prevention Psycho-educational Program for University Students.2018

    • Author(s)
      Teiji UCHINO, Tomomi KURITA, Nanae KOJIMA, Zhengguo HUANG, Hirotoshi OSHIMA
    • Organizer
      29th International Congress of Applied Psychology
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Features of Interpersonal Relationship Related Problems of University Students in Japan.2018

    • Author(s)
      Tomomi KURITA, Teiji UCHINO, Nanae KOJIMA, Zhengguo HUANG, Hirotoshi OSHIMA
    • Organizer
      29th International Congress of Applied Psychology
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Traumatic Stress among University Students in Japan.2018

    • Author(s)
      Zhengguo HUANG, Teiji UCHINO, Tomomi KURITA, Nanae KOJIMA, Hirotoshi OSHIMA
    • Organizer
      29th International Congress of Applied Psychology
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Difficulties of Supporting International Students with Disabilities in Japan.2018

    • Author(s)
      Nanae KOJIMA, Teiji UCHINO, Zhengguo HUANG, Tomomi KURITA, Hirotoshi OSHIMA
    • Organizer
      29th International Congress of Applied Psychology
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学生が困っていること及び関連する心理学的要因(1)-総合的な結果について-2017

    • Author(s)
      内野悌司
    • Organizer
      日本心理臨床学会第36回大会
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜
    • Year and Date
      2017-11-19
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 学生が困っていること及び関連する心理学的要因(2)-日本人学生のイントラパーソナルな問題について-2017

    • Author(s)
      黄成国
    • Organizer
      日本心理臨床学会第36回大会
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜
    • Year and Date
      2017-11-19
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 学生が困っていること及び関連する心理学的要因(3)-日本人学生のインターパーソナルな問題について-2017

    • Author(s)
      栗田智未
    • Organizer
      日本心理臨床学会第36回大会
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜
    • Year and Date
      2017-11-19
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 学生が困っていること及び関連する心理学的要因(4)-外国人留学生の問題について-2017

    • Author(s)
      小島奈々恵
    • Organizer
      日本心理臨床学会第36回大会
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜
    • Year and Date
      2017-11-19
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 学生が困っていること及び関連する心理学的要因(1)-総合的な結果について-2017

    • Author(s)
      内野悌司・栗田智未・小島奈々恵・黄正国
    • Organizer
      日本心理臨床学会第36回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 学生が困っていること及び関連する心理学的要因(2)-日本人学生のイントラパーソナルな問題について-2017

    • Author(s)
      黄成国・内野悌司・栗田智未・小島奈々恵
    • Organizer
      日本心理臨床学会第36回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 学生が困っていること及び関連する心理学的要因(3)-日本人学生のインターパーソナルな問題について-2017

    • Author(s)
      栗田智未・内野悌司・小島奈々恵・黄正国
    • Organizer
      日本心理臨床学会第36回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 学生が困っていること及び関連する心理学的要因(4)-外国人留学生の問題について-2017

    • Author(s)
      小島奈々恵・内野悌司・栗田智未・黄正国
    • Organizer
      日本心理臨床学会第36回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi