• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research of Support Programs for Conflicts with Self-understandings of High-Functioning Autism Spectrum Disorder at Adolescence

Research Project

Project/Area Number 16K04366
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Clinical psychology
Research InstitutionYamaguchi University

Principal Investigator

Kiya Hidekatsu  山口大学, 教育学部, 教授 (50225083)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords自閉症スペクトラム障害 / 青年期自閉症スペクトラム障害 / 自己理解 / 自己決定 / 女性の自閉症スペクトラム障害 / 青年期高機能ASD / 自己理解プログラム / 自己理解をめぐる葛藤 / 効果の見える化 / 女性ASDへの支援 / ASDの自己理解 / 「自己理解」プログラム / 自己理解合宿プログラム / 自己理解への早期介入
Outline of Final Research Achievements

Authors tried at intensive Self-understanding ” program ( from four times in a year one-day program to training camp of four days ) for High Functioning Autism Spectrum Disorder (HFASD ) at Adolescence for three years.
As a result, following four points are revealed.① HFASD face high potential anxiety (especially, social anxiety) without some problems in realistic adaptation. ②high potential anxiety increases in difficulties that HFASD actively step up from “Self-understanding” to “Self-determination”. ③presence of peers as social models of youth age and stable place making are important to step up to “Self-determination”. ④ in order to advancing the original programs for women’s HFASD, we must understand at women’s physical senses.Therefore, we examine further tasks that “visualization of effects” is important to promote more “Self-determination” trough “Self-understanding” programs.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

今回の調査研究からは、幼少時期から支援を受けて、良好な社会適応を維持している高機能ASDが、青年期以降で課題となってくる自立した生き方を安心かつ安全にサポートするためのプログラム開発として援用できる。また、現在大きな課題となっている大学における障害学生支援のためのプログラムとしても活用できる。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (7 results) (of which Open Access: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 3 results) Presentation (5 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 青年期ASDの「自己理解」合宿の実践報告2019

    • Author(s)
      木谷 秀勝・藤井 寛子・舩越 高樹・坂本佳代子・山口真理子・牛見明日香・岩永 翔太・山村友梨紗
    • Journal Title

      山口大学教育学部附属教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 47 Pages: 21-28

    • NAID

      120006776617

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 青年期女性ASDの「自己理解」プログラムの実践2019

    • Author(s)
      木谷 秀勝・岩男 芙美・土橋 悠加・豊丹生啓子・飯田 潤子・牛見明日香・山村友梨紗
    • Journal Title

      山口大学教育学部附属教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 47 Pages: 29-36

    • NAID

      120006776618

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 発達障害のある子の自己理解-二次障害を防ぐ2018

    • Author(s)
      木谷秀勝
    • Journal Title

      児童心理

      Volume: 1056号 Pages: 58-62

    • Related Report
      2018 Annual Research Report 2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 青年期の高機能ASDへの支援-「自己理解」を中心に2017

    • Author(s)
      木谷秀勝
    • Journal Title

      日本児童青年精神医学とその近接領域

      Volume: 57 Pages: 43-47

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 自閉症スペクトラム障害へのWISC-Ⅳの臨床的活用2017

    • Author(s)
      木谷秀勝
    • Journal Title

      山口大学教育学部附属教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 43 Pages: 47-56

    • NAID

      120006223856

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] ウェクスラー式知能検査から理解できる自閉症スペクトラム障害における外傷体験の特徴-感覚障害・協調運動の不器用さ・不注意を中心に2017

    • Author(s)
      木谷秀勝
    • Journal Title

      山口大学教育学部附属教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 43 Pages: 57-66

    • NAID

      120006223857

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 成長を促すこだわり、阻害するこだわり2016

    • Author(s)
      木谷秀勝
    • Journal Title

      児童心理

      Volume: 1028 Pages: 34-39

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 発達障害のある女の子・女性の「多様性のある生き方」への支援2019

    • Author(s)
      加藤浩平・岩男芙美・川上ちひろ・綿貫愛子・木谷秀勝
    • Organizer
      日本発達心理学会第30回大会(ラウンドテーブル報告)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 青年期の女性ASDへの「自己理解」合宿の試み2018

    • Author(s)
      岩男扶美・豊丹生啓子・土橋悠加・牛見明日香・飯田潤子・木谷秀勝・中庭洋一
    • Organizer
      第59回日本児童青年精神医学会総会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 青年期ASDへの短期集中型「自己理解」プログラムの試み(第2報)2018

    • Author(s)
      藤井 寛子・坂本佳代子・山口真理子・牛見明日香・木谷 秀勝・中並朋晶
    • Organizer
      第59回日本児童青年精神医学会総会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 青年期の女性ASDへの「自己理解」プログラムの試み2017

    • Author(s)
      岩男扶美・豊丹生啓子・土橋悠加・牛見明日香・飯田潤子・木谷秀勝・中庭洋一
    • Organizer
      第58回日本児童青年精神医学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 青年期ASDへの短期集中型「自己理解」プログラムの試み2017

    • Author(s)
      藤井寛子・坂本佳代子・山口真理子・牛見明日香・木谷秀勝・中並朋晶
    • Organizer
      第58回日本児童青年精神医学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 発達障害のある女の子・女性の支援-自分らしく生きるための「こころ・からだ・関係性」のサポート2019

    • Author(s)
      川上ちひろ・木谷秀勝編集
    • Total Pages
      196
    • Publisher
      金子書房
    • ISBN
      9784760832729
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 日常臨床に活かす精神分析2017

    • Author(s)
      祖父江典人・細澤仁・成田善弘・松木邦裕・馬場禮子・木村宏之・江崎幸生・奥田桃子・西岡慶樹・中川麻由子・北島智子・岡田暁宜・上田勝久・和田浩平・浜内彩乃・木谷秀勝・平野直己・松平有加・豊田佳子・乾吉佑・前川由未子
    • Total Pages
      269
    • Publisher
      誠信書房
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi