• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a counseling competence education program using role play

Research Project

Project/Area Number 16K04374
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Clinical psychology
Research InstitutionSakushin Gakuin University

Principal Investigator

Tadokoro Katsuyoshi  作新学院大学, 人間文化学部, 教授 (80616300)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywordsカウンセラー教育 / ゲートキーピング / ロール・プレイ / カウンセリングコンピテンシー / ルーブリック評価 / アイデンティティ / 教育プログラム / 学びのプロセス / カウンセラーのセルフケア / ルーブリック / 専門能力 / 公認心理師 / 臨床心理士 / トレーニングプログラム / CACREP / Counselor Education / カウンセリングコンピテンス / ロールプレイ / プログラム評価 / 教育内容 / カウンセラー養成 / アセスメントツール
Outline of Final Research Achievements

The presence that the Certified Psychologist Law in Japan has been established, not only theory and knowledge education in counselor education but also counseling competence “attitude, skill, and competence” in clinical practice is an urgent issue.
An important theme in this research is gatekeeping, which is a system that evaluates the qualities and competencies of counseling learners and provides necessary remediation. To implement the gatekeeping system in Japan, we clarified the concept of competency, redefined the counselor identity, and examined the counselor education contents. Based on these studies, we finally conducted a survey on gatekeeping in Japan.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

今後のカウンセラー教育において,以下の3点について学術的意義および社会的意義が得られた。第一にカウンセラー教育の内容についてである。さまざまなカウンセリングコンピテンシーを教育することが現代の主流となっているが,その中でも中核となるコンピテンシーについて同定した。第二に,ロール・プレイといった実習や演習による学びをどのように進めるのか,学びのプロセスを俯瞰して捉えながら進めることの必要性が求められた。第三に教育者と学生が話し合いながら教育を進め,効果的なカウンセラーを養成するためにはゲートキーピングの明確なシステムが必要であることが明らかとなった。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (26 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (11 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Open Access: 3 results,  Peer Reviewed: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (15 results)

  • [Journal Article] カウンセラー教育におけるセルフケアの重要性とその応用2020

    • Author(s)
      田所摂寿
    • Journal Title

      作大論集

      Volume: 10 Pages: 21-32

    • NAID

      120006846799

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] カウンセラー教育の起点:カウンセリングコンピテンシーの実装2020

    • Author(s)
      田所摂寿
    • Journal Title

      教職実践センター研究紀要(作新学院大学・作新学院大学女子短期大学部)

      Volume: 8 Pages: 3-12

    • NAID

      40022515531

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 臨床心理学専攻の大学院生に対するルーブリック評価の試み2019

    • Author(s)
      田所摂寿・田久保暁理・高野正美
    • Journal Title

      作新学院大学臨床心理センター研究紀要

      Volume: 12 Pages: 17-24

    • NAID

      40022512387

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学部学生に対するカウンセラートレーニングに関する授業内容 ―ロールプレイを中心としたシラバスの分析から―2019

    • Author(s)
      田所摂寿
    • Journal Title

      作大論集

      Volume: 9 Pages: 23-36

    • NAID

      120006601955

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学部学生に対するロールプレイを用いたカウンセリング演習の効果:授業感想カードによる学びのプロセスの検討2019

    • Author(s)
      田所摂寿
    • Journal Title

      教職実践センター研究紀要(作新学院大学)

      Volume: 7 Pages: 23-32

    • NAID

      40021960927

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] Identity formation as a professional counselor:\nHistory and definition of counseling2018

    • Author(s)
      田所摂寿
    • Journal Title

      作大論集

      Volume: 8 Issue: 8 Pages: 49-63

    • DOI

      10.18925/00000952

    • NAID

      120006459151

    • URL

      https://sakushin-u.repo.nii.ac.jp/records/963

    • Year and Date
      2018-03-15
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 】臨床実践に求められるカウンセラー教育内容の検討―倫理的意思決定・グループケア・セルフケア―2018

    • Author(s)
      田所摂寿
    • Journal Title

      作新学院大学大学院心理学研究科臨床心理センター研究紀要

      Volume: 11 Pages: 1-8

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 初学者へのカウンセラー教育に関する研究の展望 : 日本における実証的研究に向けて2018

    • Author(s)
      田所摂寿
    • Journal Title

      カウンセリング研究

      Volume: 51 Pages: 51-62

    • NAID

      130007722250

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本におけるゲートキーピング実践の検討:カウンセラー教育者の役割と責任、そして倫理2018

    • Author(s)
      田所摂寿・小川裕美子
    • Journal Title

      教職実践センター研究紀要(作新学院大学)

      Volume: 6

    • NAID

      120006592037

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Journal Article] カウンセリングの質を高めるカウンセラー教育プログラム ―”カウンセリングコンピテンス”の概念を考える―2017

    • Author(s)
      田所摂寿
    • Journal Title

      作大論集

      Volume: 7 Pages: 67-82

    • NAID

      120006318447

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] カウンセラー教育におけるゲートキーピングの意義2017

    • Author(s)
      田所摂寿
    • Journal Title

      作新学院大学・作新学院大学女子短期大学部 教職実践センター研究紀要

      Volume: 4 Pages: 57-66

    • NAID

      40021240323

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 日本における心理専門職養成に対するゲートキーピングの検討2019

    • Author(s)
      田所摂寿
    • Organizer
      日本カウンセリング学会第52回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] カウンセラー教育におけるグループ体験学習の効果に関する研究 その2-MLTでの発言の「話の内容の深さ」分析-2019

    • Author(s)
      吉澤雅子・大出勇・後藤祥子・大吉智子・田所摂寿・橋本幸晴
    • Organizer
      日本カウンセリング学会第52回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] カウンセラー教育におけるグループ体験学習の効果に関する研究 その3-MLTでの発言の「関与対象」分析-2019

    • Author(s)
      大吉智子・大出勇・後藤祥子・吉澤雅子・田所摂寿・橋本幸晴
    • Organizer
      日本カウンセリング学会第52回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 発達障害の子どもを持つ保護者の「子離れ」についての検討―障害別および手帳の有無による親子関係の相違―2018

    • Author(s)
      田所摂寿・佐藤美保
    • Organizer
      日本LD学会第27回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 学部学生に対するロールプレイを用いたカウンセリング演習の効果―授業感想カードを用いた質的検討―2018

    • Author(s)
      田所摂寿
    • Organizer
      日本カウンセリング学会第51回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] カウンセラー教育におけるグループ体験学習の効果に関する研究―マイクロ・ラボラトリー・トレーニング(MLT)参加者の感想文の質的分析―2018

    • Author(s)
      大吉智子・田所摂寿・橋本幸晴
    • Organizer
      日本カウンセリング学会第51回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] カウンセラー初学者に対するロールプレイ演習の効果―ロールプレイ研修の縦断的研究による心理面の質的変化―2018

    • Author(s)
      髙野正美・田所摂寿・髙野氣和加
    • Organizer
      日本カウンセリング学会第51回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] カウンセリングスキルに対する自己評価と他者評価の差異:3泊4日の研修による変化の推移から2017

    • Author(s)
      田所摂寿・髙野正美
    • Organizer
      日本カウンセリング学会第50回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] カウンセラー訓練生に対するロールプレイ演習の効果:4日間のロールプレイ研修での心的・技術的変化2017

    • Author(s)
      髙野正美・田所摂寿
    • Organizer
      日本カウンセリング学会第50回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] カウンセラー教育のこれまで、そしてこれから2017

    • Author(s)
      田所摂寿・髙木憲子・日野千宜・松本浩二
    • Organizer
      日本カウンセリング学会第50回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 学童保育指導員の支援に関するする研究:エゴグラムを用いた指導員への支援活動を通して2017

    • Author(s)
      菊池真巳・菊池平莉・田所摂寿・日野宜之
    • Organizer
      日本カウンセリング学会第50回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] カウンセラートレーニングプログラムの評価に関する研究Ⅰ―1年間のトレーニングによる変化―2016

    • Author(s)
      田所摂寿・髙野正美・松本浩二
    • Organizer
      日本カウンセリング学会第49回大会
    • Place of Presentation
      山形大学
    • Year and Date
      2016-08-28
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] カウンセラートレーニングプログラムの評価に関する研究Ⅱ―1年、2年、3年間のトレーニングによる変化―2016

    • Author(s)
      髙野正美・田所摂寿・松本浩二
    • Organizer
      日本カウンセリング学会第49回大会
    • Place of Presentation
      山形大学
    • Year and Date
      2016-08-28
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] カウンセリングの質を高めるカウンセラー教育プログラム―“カウンセリングコンピテンス”の概念を考える―2016

    • Author(s)
      田所摂寿・髙木憲子・本城慎二・松本浩二・日野千宜
    • Organizer
      日本カウンセリング学会第49回大会
    • Place of Presentation
      山形大学
    • Year and Date
      2016-08-28
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] カウンセラー養成におけるトレーニングプロセスに関する研究―自験例によるカウンセリングのイメージ及びスキル獲得の変化に焦点を当てて―2016

    • Author(s)
      髙野氣和加・田所摂寿
    • Organizer
      日本カウンセリング学会第49回大会
    • Place of Presentation
      山形大学
    • Year and Date
      2016-08-28
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi