• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of bullying prevention programs for parents

Research Project

Project/Area Number 16K04376
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Clinical psychology
Research InstitutionMejiro University

Principal Investigator

SUGIMOTO Kie  目白大学, 心理学部, 准教授 (90508045)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 青山 郁子  都留文科大学, 文学部, 教授 (60586808)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywordsいじめ / 予防 / 保護者 / プログラム開発 / 予防プログラム / 小・中学生 / 心理教育 / 予防教育 / 心理学的介入 / 学校支援
Outline of Final Research Achievements

The Act for the Promotion of Measures to Prevent Bullying stipulates the responsibilities of parents and guardians. This study focused on the role of parents in bullying prevention and aimed to develop a bullying prevention program for parents. The program, which referred to existing bullying prevention programs, was developed though survey research on parents, teachers, and school counselors. The program's intervention studies have demonstrated its effectiveness. It is expected that this program will be used in schools.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

いじめ問題における保護者についての研究は、これまであまりなされてこなかった。本研究では、保護者の子どものいじめの認知、学校との連携頻度、いじめの知識、いじめ対応に対する効力感などの基礎的な知見を提供し、保護者連携における課題点を明らかにすることができた。また、開発した保護者向けのいじめ予防プログラムは、スライドとリーフレットといった教材として作成されたため、学校での保護者会において教員やスクールカウンセラーが容易に使用することができる。それにより、保護者にいじめ予防についての知識が普及していくことが期待される。

Report

(7 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2021 2019

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (2 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] Parental Cognition of the Trustworthiness of Teachers and Related Factors2019

    • Author(s)
      杉本 希映 , 遠藤 寛子 , 飯田 順子 , 青山 郁子 , 中井 大介
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Educational Psychology

      Volume: 67 Issue: 3 Pages: 149-161

    • DOI

      10.5926/jjep.67.149

    • NAID

      130007744471

    • ISSN
      0021-5015, 2186-3075
    • Year and Date
      2019-09-30
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 保護者による教師の信頼性認知尺度の開発とその関連要因の検討2019

    • Author(s)
      杉本希映・遠藤寛子・飯田順子・青山郁子・中井大介
    • Journal Title

      教育心理学研究

      Volume: 印刷中

    • NAID

      130007744471

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 学校におけるいじめ予防の取り組み:―児童生徒,教師・スクールカウンセラー,保護者に焦点を当てて―2019

    • Author(s)
      飯田 順子 , 杉本 希映 , 青山 郁子 , 遠藤 寛子 , 伊藤 亜矢子
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] いじめ予防における保護者の役割―保護者への心理教育の可能性2019

    • Author(s)
      杉本希映
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] いじめ予防スキルアップガイド2021

    • Author(s)
      飯田順子、杉本希映、青山郁子、遠藤寛子、山田賢治、松山康成、川崎知已、山崎沙織
    • Total Pages
      172
    • Publisher
      金子書房
    • ISBN
      9784760821853
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] いじめ予防スキルアップガイドーエビデンスに基づく安心・安全な学校づくりの実践ー2021

    • Author(s)
      飯田順子・杉本希映・青山郁子・遠藤寛子・山田賢治・松山康成 ・川崎知已 ・山崎沙織
    • Total Pages
      172
    • Publisher
      金子書房
    • ISBN
      4760821856
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi