• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a clinical psychological curriculum to foster university students' communication skills

Research Project

Project/Area Number 16K04410
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Clinical psychology
Research InstitutionYasuda Women's University

Principal Investigator

Yamamoto Fumie  安田女子大学, 心理学部, 准教授 (40369161)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 船津 守久  安田女子大学, 心理学部, 教授 (40117049)
後藤 まゆみ (西まゆみ)  安田女子大学, 心理学部, 准教授 (60218104)
藤沢 敏幸  安田女子大学, 心理学部, 教授 (70351997)
藤田 依久子  安田女子大学, 心理学部, 准教授 (40571972)
西川 京子  福山平成大学, 福祉健康学部, 准教授 (70517028)
西川 宏子 (西川ひろ子)  安田女子大学, 教育学部, 教授 (00284133)
高城 佳那  静岡産業大学, 経営学部(藤枝), 講師 (00759590)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords大学生 / コミュニケーション / 自閉症スペクトラム / 自己概念 / カリキュラム開発 / グループディスカッション / ポジティブフィードバック / スマートフォンアプリ
Outline of Final Research Achievements

For development of a clinical psychological curriculum to foster university students' communication skills, in the first year, we conducted a survey on the actual conditions of communication for university students and an attitude survey on the consideration of students with developmental disabilities. In the 2nd year, we practiced with group work, and in the 3rd year, we conducted a lecture-type class with group work and group discussion. In the 4th year, in order to increase the versatility of the curriculum, we created a smartphone application that can be used in group discussions. We plan to explore further ways to effectively use this application in the curriculum.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

自閉症スペクトラムに代表される社会性の発達障がいのグレーゾーンにいる大学生は支援につながりにいため、大学教育の中でコミュニケーション能力を育成する支援を行うことが喫緊な課題である。カリキュラム開発においては、コミュニケーション能力の向上だけでなく自己概念の肯定的変化をねらうなどの二次障害の発症にかかわる問題に配慮する臨床心理学的アプローチをとりいれることが重要であると考える。これはまた、発達障がい者のみならず全ての大学生の自尊心や自己肯定感を高め、社会に出ていくための意欲向上や自信の獲得につながるユニバーサルデザインとなる。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 2 results) Presentation (10 results)

  • [Journal Article] 大学生のコミュニケーション能力育成のための臨床心理学的カリキュラムの開発-教育系学部所属の学生への「シンクペア」の効果検討-2020

    • Author(s)
      山本文枝・西川ひろ子・西 まゆみ・藤田依久子・高城佳那・西川京子・佐藤寛子・船津守久
    • Journal Title

      児童教育研究

      Volume: 29 Pages: 85-90

    • NAID

      40022203572

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 大学生のコミュニケーション能力育成のための臨床心理学的カリキュラムの開発-教育系学部の学生を対象としたグループワークの試行的実施による検討-2019

    • Author(s)
      西まゆみ, 西川ひろ子, 山本文枝, 藤田依久子, 高城佳那, 西川京子, 船津守久
    • Journal Title

      児童教育研究

      Volume: 28 Pages: 35-42

    • NAID

      40021856222

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 大学教員の授業及び学生生活において支援が必要な大学生に対する意識と取り組みに関する調査2018

    • Author(s)
      山本文枝, 西まゆみ, 藤沢敏幸, 船津守久
    • Journal Title

      安田女子大学大学院紀要

      Volume: 23 Pages: 127-140

    • NAID

      40021630461

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 大学生のコミュニケーション能力育成のための臨床心理学的カリキュラムの開発(9)-シンクペアの検討-2019

    • Author(s)
      山本文枝・西川ひろ子・西まゆみ・藤田依久子・西川京子・高城佳那・佐藤寛子・船津守久
    • Organizer
      児童教育学会第29回研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学生のコミュニケーション能力育成のための臨床心理学的カリキュラムの開発(10)-講義にとりいれたシンクペアの検討-2019

    • Author(s)
      山本文枝・西まゆみ・藤沢敏幸・船津守久・藤田依久子・西川ひろ子・西川京子・高城佳那
    • Organizer
      中国四国心理学会第75回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学生のコミュニケーション能力育成のための臨床心理学的カリキュラムの開発(6)-グループワークの試行的実施による検討-2018

    • Author(s)
      西まゆみ, 西川ひろ子, 山本文枝, 藤田依久子, 高城佳那, 船津守久
    • Organizer
      児童教育学会第28回研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 大学生のコミュニケーション能力育成のための臨床心理学的カリキュラムの開発(7)-グループワークの試行的実施による検討-2018

    • Author(s)
      山本文枝, 西川ひろ子, 西まゆみ, 藤田依久子, 高城佳那, 船津守久
    • Organizer
      児童教育学会第28回研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 大学生のコミュニケーション能力育成のための臨床心理学的カリキュラムの開発(5)-グループワークの試行的実施による検討-2018

    • Author(s)
      山本文枝, 西まゆみ, 藤田依久子, 高城佳那, 藤沢敏幸, 船津守久
    • Organizer
      日本心理臨床学会第37回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 大学生のコミュニケーション能力育成のための臨床心理学的カリキュラムの開発(8)―グループワークの試行的実施による検討 その2―2018

    • Author(s)
      山本文枝, 西まゆみ, 藤沢敏幸, 船津守久, 藤田依久子, 西川ひろ子, 西川京子, 高城佳那
    • Organizer
      中国四国心理学会第74回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 大学生のコミュニケーション能力育成のための臨床心理学的カリキュラムの開発(1)-自閉症スペクトラム指数と自己概念との関連-2017

    • Author(s)
      山本文枝, 西まゆみ, 藤沢敏幸, 船津守久
    • Organizer
      日本心理臨床学会第36回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 大学生のコミュニケーション能力育成のための臨床心理学的カリキュラムの開発(2)―大学教員の授業および学生生活において支援が必要な大学生に対する意識や取り組みに関する調査―2017

    • Author(s)
      山本文枝, 西まゆみ, 船津守久
    • Organizer
      日本心理学会第81回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 大学生のコミュニケーション能力育成のための臨床心理学的カリキュラムの開発(3)―大学生のWeb調査からみる大学生活におけるコミュニケーションに関する経験と自己概念との関連―2017

    • Author(s)
      山本文枝, 西まゆみ, 藤沢敏幸, 船津守久
    • Organizer
      中国四国心理学会第73回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 大学生のコミュニケーション能力育成のための臨床心理学的カリキュラムの開発(4)―大学生のインタビュー調査からみる大学生活におけるコミュニケーションに関する経験と自己概念との関連―2017

    • Author(s)
      西まゆみ, 山本文枝, 藤沢敏幸, 船津守久
    • Organizer
      中国四国心理学会第73回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi