• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Visualization of a semantic space in mental lexicon and development of a Kanji learning program based on the semantic space

Research Project

Project/Area Number 16K04434
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Experimental psychology
Research InstitutionHirosaki University (2020-2021)
Tokai Gakuin University (2016-2019)

Principal Investigator

Ogawa Taeko  弘前大学, 保健学研究科, 教授 (30434517)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 藤田 知加子  南山大学, 人文学部, 准教授 (70300184)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords心的辞書 / 意味処理 / 漢字 / 意味的類似性調査 / 多次元尺度法 / 教育漢字 / コーパス分析 / 視覚的単語認知 / 漢字表記 / 意味表象 / 実験心理学 / 漢字学習
Outline of Final Research Achievements

This study focused on the radicals that carry meaning in Japanese Kanji and visualized the structure of semantic information in the mental lexicon by conducting corpus analysis and word semantic similarity studies considering the role played by morphemes in the reading. The mental lexicon changes progressively from childhood to adulthood. This study conducted a corpus analysis of elementary Japanese language textbooks and novels and a simulation experiment. Based on the results of the simulation experiment and semantic similarity studies, the semantic relationship in the semantic space of words-sharing radicals was determined.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

漢字学習は小学校低学年から開始されるが,個々人の語彙記憶は,読書等の言語活動を通じて生涯にわたって発達していく。漢字学習の初期における語彙的記憶の形成はその後の様々な知識の獲得に影響を及ぼす。そのため,効果的な漢字学習方法を開発することは重要であり,認知心理学的な言語研究の知見を活用できる。本研究で得られた研究成果は,日本語母語話者の漢字学習だけでなく,外国語として日本語を学ぶ話者が漢字を学習する際の効果的なプログラムを作成するための意味的関連性に関するデータとして利用できる。

Report

(7 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2022 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (7 results) (of which Open Access: 4 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] Weighting parameters for term document matrices in the latent semantic analysis of Japanese novels2022

    • Author(s)
      Ogawa, T., & Fujita, C.
    • Journal Title

      Academia. Humanities and natural sciences

      Volume: 24

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学校国語教科書に掲載されている単語の分析―部品(ラディカル)を共有する漢字から構成される単語の心像性特性―2020

    • Author(s)
      小河妙子・藤田知加子
    • Journal Title

      南山大学紀要『アカデミア』人文・自然科学編

      Volume: 20 Pages: 113-120

    • NAID

      120006866211

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 小学校国語教科書に掲載されている単語の分析――部品 (ラディカル) を共有する漢字から構成される単語の心像性特性――2020

    • Author(s)
      小河妙子・藤田知加子
    • Journal Title

      南山大学紀要アカデミア 人文・自然科学編

      Volume: 20 Pages: 1-8

    • NAID

      120006866211

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教育漢字を手がかりとした熟語の想起調査2019

    • Author(s)
      小河妙子・川上正浩・藤田知加子
    • Journal Title

      南山大学紀要アカデミア 人文・自然科学編

      Volume: 18 Pages: 21-32

    • NAID

      120006709002

    • Related Report
      2019 Research-status Report 2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学校国語教科書に掲載される単語の分析-ラディカルを共有する漢字から構成される単語のファミリーサイズと出現頻度2019

    • Author(s)
      小河妙子・藤田知加子・増田尚史
    • Journal Title

      広島修大論集

      Volume: 59 Pages: 1-16

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 小学校国語教科書に掲載されている単語の種類数と出現頻度2018

    • Author(s)
      小河妙子・藤田知加子
    • Journal Title

      読書科学

      Volume: 60 Pages: 241-253

    • NAID

      130007555059

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Morphological analysis of sentences in the Japanese language textbooks for sixth graders in Japanese elementary schools.2017

    • Author(s)
      Taeko Ogawa & Chikako Fujita
    • Journal Title

      Bulletin of Tokai Gakuin University

      Volume: 11 Pages: 149-155

    • NAID

      40021546796

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 小説を対象とした潜在意味解析における次元数およびウエイト変数の検討2020

    • Author(s)
      小河 妙子・藤田 知加子
    • Organizer
      日本基礎心理学会第39回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校国語教科書に掲載されている単語の抽出と分析(1):高学年教科書の分析2017

    • Author(s)
      小河妙子・藤田知加子
    • Organizer
      日本基礎心理学会第36回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校国語教科書に掲載されている単語の抽出と分析(2):低学年教科書の分析2017

    • Author(s)
      藤田知加子・小河妙子
    • Organizer
      日本基礎心理学会第36回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi