• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Elementary Education in Hokkaido in 1920's-40's: Through some Aspects of the Reclamation Policy and Emigrants

Research Project

Project/Area Number 16K04445
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionHokkaido University of Education

Principal Investigator

SAKAMOTO Noriko  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (40374748)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2018: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords北海道開拓 / 特別教授場 / 分教場 / 単級複式学校 / 許可移民 / 郷土教育 / 戦後開拓 / 引揚者 / 樺太 / 国後島 / 満洲国 / 国民学校令 / 戦時体制 / 単級学校 / 特別な尋常小学校 / 教育史 / 北海道 / 初等教育機関 / 小学校
Outline of Final Research Achievements

There were the differences of education condition against the background of the industry situation of the area in Hokkaido in 1920's-1940's. The elementary schools in the agricultural area were simpler than the elementary schools in the industrial area and coal mining area. In wartime, Hokkaido aimed at the education like the prefectures. However, the education of Hokkaido returned to simple education. Besides, there were a school and the class for children of the Korean woeker in the coal mine area. After the war, the repatriates moved to Hokkaido. The repatriates who live in the agricultural area had to establish the elementary school. The elementary school was grounds at the repatriate's heart.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

1920年から1940年代までの戦前の北海道教育を「府県と同様」になったと捉える先行研究とは異なり、多様な地域社会の実態から捉え独創的な、新たな北海道の教育史像を提示することができた。戦時体制下においては、「府県と同様」の教育を目指すが戦時教育に従うことによって以前の「簡易な」教育に回帰する実態があったことや、炭鉱地に朝鮮人労働者の子どもたちの学校や学級が設置されたという、明らかにされていない歴史を解明した。また、引揚者が多くの負担を背負いながらも学校を設置し、学校の存在が引揚者にとって戦後を生きるための拠り所であったことを明らかにしたことは、学術のみならず社会的にも意義あることと思われる。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2018 2017 2016

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (5 results) (of which Invited: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 産業構造転換期の北海道における初等教育の実態2017

    • Author(s)
      坂本紀子
    • Journal Title

      日本教育研究

      Volume: 36号 Pages: 1-23

    • NAID

      40021336366

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 研究方法としての「地域」―その可能性―2016

    • Author(s)
      坂本紀子
    • Journal Title

      日本教育史往来

      Volume: No.224 Pages: 5-7

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 戦後北海道における引揚者による学校設置2018

    • Author(s)
      坂本紀子
    • Organizer
      教育史学会(第62回大会)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 1930年代後半から1940年代前半においての北海道の初等教育―「国民学校令」実施前後の小学校の実態―2017

    • Author(s)
      坂本紀子
    • Organizer
      教育史学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 1923年から1936年における北海道開拓政策下の初等教育の実態2016

    • Author(s)
      坂本紀子
    • Organizer
      教育史学会
    • Place of Presentation
      横浜国立大学
    • Year and Date
      2016-10-02
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 研究方法としての「地域」―その可能性―2016

    • Author(s)
      坂本紀子
    • Organizer
      日本教育史研究会
    • Place of Presentation
      金沢大学サテライト・プラザ
    • Year and Date
      2016-08-28
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 近代日本における「義務教育免除地」―地域の実態と義務教育獲得過程に着目して―2016

    • Author(s)
      坂本紀子
    • Organizer
      日本教育学会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2016-08-24
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 教育史研究の最前線Ⅱ2018

    • Author(s)
      教育史学会
    • Total Pages
      307
    • Publisher
      六花出版
    • ISBN
      9784866170428
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi