• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on the development of literacy theory and the reform of educational practice in critical pedagogy

Research Project

Project/Area Number 16K04446
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionHokkaido University of Education

Principal Investigator

KUROTANI Kazushi  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (40360961)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2017: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2016: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Keywords批判的リテラシー / 授業 / 生活指導 / パウロ・フレイレ / 教育学 / 教育方法
Outline of Final Research Achievements

Firstly, I considered the features of practice of critical learning in Japan's study of guidance and the literacy theory in Japan's clinical research on human development and education,from the perspectives of critical literacy research.Secondly, I studied the features of the integrated models of critical literacy education by Mitzi Lewison and Hilary Janks. Thirdly, I examined the features of the educational practices from which children acquire critical literacy by considering records of the educational practices by Vivian Vasquez and Barbara Comber and others which were performed in early childhood and the elementary school education stage.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

批判的リテラシー論が授業・教育実践としていかに構想されているのか、とりわけ、幼年期や初等教育段階における批判的リテラシー教育がどのように実践されているのかを検討する研究は少なく、日本では更なる研究の蓄積が求められる。本研究は、日本における生活指導実践や臨床教育学の文脈から批判的リテラシー研究の意義と課題を考察するとともに、ルーイソン(Lewison,M.)やジャンクス(Janks,H.)らによって構想されている批判的リテラシー教育の特徴を明らかにした。その上で、幼年期や初等教育段階を対象とした批判的リテラシー教育の授業・教育実践の特徴と課題について検討した点に、本研究の意義がある。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2019 2018 2017

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (3 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 「批判的リテラシー研究における教育実践の構想に関する一考察」2019

    • Author(s)
      黒谷和志
    • Journal Title

      『教育学研究紀要(CD-ROM版)』(中国四国教育学会編)

      Volume: 第64巻 Pages: 507-512

    • NAID

      40021870538

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「批判的リテラシーを形成する教育実践の展開と課題―H.ジャンクスの統合モデルに着目して―」2019

    • Author(s)
      黒谷和志
    • Journal Title

      『北海道教育大学紀要』(北海道教育大学編)

      Volume: 第70巻第1号

    • NAID

      120006730717

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「学校のスタンダード化をこえる共同の世界をつくり出す」2019

    • Author(s)
      黒谷和志
    • Journal Title

      『北海道の生活指導』(全国生活指導研究協議会北海道支部編)

      Volume: 第23号 Pages: 4-9

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「子どもの存在要求に応答し、子どもたちが生活を立ちあげていく生活指導・集団づくり」2017

    • Author(s)
      黒谷和志
    • Journal Title

      『北海道の生活指導』

      Volume: 第21号 Pages: 13-17

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 「批判的リテラシー論の展開と教育実践の構築」2018

    • Author(s)
      黒谷和志
    • Organizer
      日本教育方法学会第54回大会(自由研究発表)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 「批判的リテラシー研究における教育実践の構想に関する一考察」2018

    • Author(s)
      黒谷和志
    • Organizer
      中国四国教育学会第70回大会(自由研究発表)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 「批判的リテラシーを形成する教育実践の展開と課題」2017

    • Author(s)
      黒谷和志
    • Organizer
      日本教育方法学会第53回大会(自由研究発表)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 『学習集団研究の現在』第3巻(深澤広明・吉田成章編)の「批判的リテラシー研究におけるリテラシー―概念の特徴と教育実践の展開―」を執筆担当2019

    • Author(s)
      黒谷和志
    • Publisher
      溪水社
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 『生徒指導』(庄井良信編著)「学級づくりと生徒指導-豊かなかかわり合いをどう育てるか」を執筆担当2019

    • Author(s)
      黒谷和志
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi