• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on the process of establishing a collaborative system within and outside the school for sustainable community development

Research Project

Project/Area Number 16K04447
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionHokkaido University of Education

Principal Investigator

Miyamae Yasufumi  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (30584156)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 半澤 礼之  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (10569396)
安井 智恵  北海道教育大学, 大学院教育学研究科, 准教授 (40440557)
平岡 俊一  滋賀県立大学, 環境科学部, 講師 (70567990)
添田 祥史  福岡大学, 人文学部, 准教授 (80531087)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords持続可能な地域づくり / 学校と地域の連携・協働 / コミュニティ・スクール / 教師教育 / 地域創造型教師 / 地域とともにある学校 / 地域教育 / 地方創生 / 学校・地域の連携・協働 / 地域教育・地域学習 / 地域創生 / 地域学校経営 / 地域学校協同 / ESD
Outline of Final Research Achievements

In order for teachers to practice education for sustainable community development, it is necessary to establish a collaborative system for the realization inside and outside the school. Based on this awareness of issues, in this research, we conduct research on leading advanced cases in which schools and teachers play a central role in sustainable community development, and We clarified the process of establishing a collaborative system inside and outside the school as a foundation for establishing education practice.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の課題意識は、一方では持続可能な地域づくりに「学校の中」から貢献しうる人材を養成しつつ、その一方で、そうした教師の実践の成立基盤としての学校内外における協働体制の構築に貢献していくことにある。
「地方創生」の時代にあって、持続可能な地域づくりは都市部も含めた全国的な課題である。関係者の意識変容がなかなか進まない中で、多くの学校・地域づくりの現場にあっては、その手がかりさえつかめていないというのが現状である。 こうした状況にあって、本研究は、持続可能な地域づくりに学校・教師が主体的に参画していくための仕組みづくりに苦慮する現場の課題解決に貢献しうる、きわめて貢献度の高いものである。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (26 results)

All 2019 2018 2017 2016 Other

All Journal Article (12 results) (of which Open Access: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (7 results) Book (3 results) Remarks (4 results)

  • [Journal Article] 「地域教育創造フォーラム2018」事後アンケート結果からみるフォーラム参加者の意識2019

    • Author(s)
      半澤礼之・宮前耕史・河端将史・吉光寺勝己・柴田快憲・立野里奈
    • Journal Title

      ESD・環境教育研究

      Volume: 21-1 Pages: 61-61

    • NAID

      40021884833

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 地域をともにつくる学校の先生になる―学校外との連携で教員は育つ2019

    • Author(s)
      宮前耕史
    • Journal Title

      北海道大学教職課程年報

      Volume: 9 Pages: 25-41

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] シンポジウム報告「地域教育創造フォーラム2018」2019

    • Author(s)
      宮前耕史・浦崎太郎・室貴由輝・幸村仁・立野里奈・半澤礼之・道東の地域教育をつくる会
    • Journal Title

      ESD・環境教育研究

      Volume: 21-1 Pages: 17-60

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] コミュニティ・スクールにおける地域人材育成に関する一考察―「ふるさと学習」を通じた地域社会の一員としての子どもの育成事例から―2019

    • Author(s)
      安井智恵
    • Journal Title

      北海道教育大学大学院高度教職実践専攻研究紀要

      Volume: 9 Pages: 109-119

    • NAID

      120006596122

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 過去・現在・未来という時間の広がりの中で考える子どものキャリア発達2018

    • Author(s)
      半澤礼之
    • Journal Title

      教育の窓北海道版

      Volume: 8 Pages: 3-3

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 学校改善における小中一貫コミュニティ・スクールの可能性―十勝郡浦幌町における小中一貫コミュニティ・スクールの成り立ちから―2017

    • Author(s)
      宮前耕史・安井智恵
    • Journal Title

      釧路論集

      Volume: 49 Pages: 23-29

    • NAID

      120006488846

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 教員養成課程における「地域連携担当教職員」(仮称)養成の可能性―「うらほろスタイル推進地域協議会」と連携した「地域創造型教師」養成の取り組みから見えてきたこと―2017

    • Author(s)
      宮前耕史
    • Journal Title

      釧路論集

      Volume: 49 Pages: 17-22

    • NAID

      120006488845

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 地域づくりの担い手としての高校生―その可能性を支えるために―2017

    • Author(s)
      添田祥史
    • Journal Title

      月刊地域支え合い情報

      Volume: 55 Pages: 6-6

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 環境まちづくり活動の担い手としてのNPO―認定NPO法人霧多布湿原ナショナルトラストによる取り組みの事例から」2017

    • Author(s)
      平岡俊一
    • Journal Title

      人間と環境

      Volume: 42-1 Pages: 24-35

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 浦幌での学びをふるさとに―「うらほろスタイル」から学ぶ地域教育開発専攻地域教育分野の「地域創造型教師」養成の取り組み2016

    • Author(s)
      宮前耕史・今西宏実・竹本朱里
    • Journal Title

      釧路論集

      Volume: 48 Pages: 21-27

    • NAID

      120005985246

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 震災・原発事故からの復興と地域教育計画―『双葉郡教育復興ビジョン』と『ふるさと創造学』の取り組み―2016

    • Author(s)
      添田祥史
    • Journal Title

      福岡大学教育研究部論集(社会科学編)

      Volume: 8 Pages: 149-158

    • NAID

      120005854799

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 社会教育研究における実践の理論化とフィールドワーク―『解釈』から『翻訳』へ―2016

    • Author(s)
      添田祥史
    • Journal Title

      日本社会教育学会年報

      Volume: 60 Pages: 100-111

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 地域をともにつくる学校の先生になる―学校外との連携で教員は育つ―2019

    • Author(s)
      宮前耕史
    • Organizer
      北海道における教育の課題―近未来の学校存続のために、何を考えなければならないか
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 「地域創造型教師」養成に向けた課題と展望―北海道教育大学釧路校における取組から―2018

    • Author(s)
      宮前耕史・半澤礼之
    • Organizer
      日本教師教育学会第28回研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 識字実践における「文集」の役割と機能2018

    • Author(s)
      添田祥史
    • Organizer
      基礎教育保障学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] オーストリアにおけるローカルアジェンダ21の展開動向2018

    • Author(s)
      平岡俊一
    • Organizer
      日本環境学会第44回研究発表会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 北海道教育大学釧路校地域・環境教育専攻地域教育分野における「地域創造型教師」養成に向けた取り組み―「うらほろスタイル推進地域協議会」と連携した浦幌民泊体験実習の課題と展望2017

    • Author(s)
      宮前耕史・半澤礼之
    • Organizer
      平成29年度日本教育大学協会研究集会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「酪農家民泊体験実習」プログラムによる大学生の学びと成長2016

    • Author(s)
      半澤礼之
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会準備委員会シンポジウム「地域の問題に立ち向かう教育心理学」
    • Place of Presentation
      香川県高松市
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 地域とともにある学校づくりの実質化と保護者・地域住民の参画意識―G小学校コミュニティ・スクールにおける保護者・地域住民の意識調査から―2016

    • Author(s)
      安井智恵
    • Organizer
      日本学習社会学会第13回大会
    • Place of Presentation
      神奈川県川崎市
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 持続可能な未来のための教育制度論2018

    • Author(s)
      小玉敏也・鈴木敏正・降旗信一編著
    • Total Pages
      215
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 持続可能な地域づくりと学校―地域創造型教師のために2017

    • Author(s)
      宮前耕史・平岡俊一・安井智恵・添田祥史
    • Total Pages
      163
    • Publisher
      ぎょうせい
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 子どもの“総合的な能力”の育成と生きる力2017

    • Author(s)
      玉井康之・北海道教育大学釧路校教師教育研究会
    • Total Pages
      268
    • Publisher
      北樹出版
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Remarks] 釧路校学生が「うらほろフォーラム2019」で発表を行いました

    • URL

      https://www.hokkyodai.ac.jp/info_topics/kus/detail/8192.html

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks] 釧路校学生が浦幌町しゃっこいフェスにお手伝いとして参加しました

    • URL

      https://www.hokkyodai.ac.jp/info_topics/kus/detail/7970.html

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks] 釧路校学生が「浦幌通楽(学)合宿」のお手伝いをしました

    • URL

      https://www.hokkyodai.ac.jp/info_topics/kus/detail/7092.html

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks] 地域・環境教育専攻の学生が浦幌民泊体験実習を行いました

    • URL

      https://www.hokkyodai.ac.jp/info_topics/kus/detail/7028.html

    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi