• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Examination of Effects of Initial Teacher Education Curriculum Reform: the Generational comparison

Research Project

Project/Area Number 16K04449
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionHirosaki University

Principal Investigator

Hirotoshi Fukushima  弘前大学, 教育学部, 教授 (40400121)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 吉崎 聡子  弘前大学, 教育学部, 助教 (00361006)
吉中 淳  弘前大学, 教育学部, 教授 (10341629)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords教員養成カリキュラム / 効果検証 / 縦断研究 / 教員養成 / カリキュラム / 職業的社会化 / 教師教育
Outline of Final Research Achievements

The research concerns verification of initial teacher education curriculum reform at Faculty of Education, Hirosaki University through surveys and interviews for the university students and graduates. Based on the IR database including the surveys data, five categories of changes in students’ aspirations for teaching profession and non-teaching profession and factors that cause the differentiation of the categories are identified. It is also pointed out that it is necessary to improve the entrance examination method, deepen the understanding of the principles of the curriculum, change the image of teachers and classes, and deepen the reflection after teaching practice. In addition, through the interview based on PAC analysis at the time of graduation and one year after graduation, it is clarified that the experience of the curriculum has positive effects on adaptation and socialization at the beginning of the teaching profession in terms of ego identity and social continuity.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、弘前大学教育学部における教員養成カリキュラム改革の効果検証を目的とするものであるが、以下の学術的意義や社会的を有するものである。
学術的意義としては、①IRデータや大学4年間の教職意識調査という縦断的データに基づき教員就職率の向上に与する要因を検討した研究は,他には見られず,モノグラフとしての価値に加えて、②IRデータベースの構築やその分析、またテキスト分析やPAC分析といった効果検証についての方法論的価値が挙げられる。
また教員就職率の向上・教員不足の解消という社会的課題に対して、エビデンスにもとづき、その対応を考えていくという重要な社会的意義も有している。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (5 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 教員養成カリキュラムの効果検証 ―IRデータベースをもとに―2020

    • Author(s)
      吉崎聡子 、福島裕敏、朝山奈津子、 桐村豪文 、櫻田安志 、山本逸郎 、山本稔 、吉中淳
    • Journal Title

      日本教育大学協会研究年報

      Volume: 38 Pages: 165-177

    • NAID

      40022213009

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教員養成カリキュラムの効果検証 卒業時学生アンケートにおける自由記述の計量テキスト分析2019

    • Author(s)
      吉崎聡子, 福島裕敏,豊島秋彦,吉中淳,平岡恭一
    • Journal Title

      弘前大学教育学部紀要

      Volume: 121 Pages: 219-229

    • NAID

      120006619281

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 弘前大学の場合2018

    • Author(s)
      福島裕敏
    • Journal Title

      日本教師教育学会年報

      Volume: 27 Pages: 66-74

    • NAID

      130007870417

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 教員養成カリキュラム履修体験は教員初任期の社会化にどう関わるか : 社会化の連続性の諸相2018

    • Author(s)
      豊嶋 秋彦 , 福島 裕敏 , 吉崎 聡子 , 平岡 恭一 , 吉中 淳
    • Journal Title

      弘前大学教育学部紀要

      Volume: 120 Pages: 149-158

    • NAID

      120006531232

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 教員養成カリキュラム体験と教員初任期職業的社会化2017

    • Author(s)
      豊嶋秋彦、福島裕敏、吉崎聡子、平岡恭一、吉中淳
    • Journal Title

      弘前大学教育学部紀要

      Volume: 117 Pages: 109-120

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 教職への社会化と教職体験による社会化2017

    • Author(s)
      豊嶋秋彦、吉崎聡子、吉中淳
    • Journal Title

      東北心理学研究

      Volume: 66 Pages: 19-19

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 教員養成カリキュラムの効果検証 ―IRデータベースをもとに―2019

    • Author(s)
      吉崎聡子 、福島裕敏、朝山奈津子、 桐村豪文 、櫻田安志 、山本逸郎 、山本稔 、吉中淳
    • Organizer
      日本教育大学協会研究集会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 教員養成カリキュラムの効果検証―質問紙調査「自由記述」のテキストアナリシスから2018

    • Author(s)
      福島裕敏,吉崎聡子,吉中淳,豊嶋秋彦,平岡恭一
    • Organizer
      日本教育大学協会研究集会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 教員養成カリキュラム体験と教職への社会化2017

    • Author(s)
      豊嶋秋彦、吉崎聡子
    • Organizer
      東北心理学会第71回大会(尚絅学院大学)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 教員養成カリキュラムの効果検証 -2011年度改革第Ⅰ世代の4年間の変容を中心に2017

    • Author(s)
      福島裕敏、吉崎聡子、吉中淳、豊嶋秋彦、平岡恭一
    • Organizer
      平成29年度日本教育大学協会(刈谷市総合文化センター)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 教員養成カリキュラムと教員の初任期職業的社会化2016

    • Author(s)
      福島裕敏、豊嶋秋彦、吉崎聡子、平岡恭一、吉中淳
    • Organizer
      平成28年度日本教育大学協会研究集会
    • Place of Presentation
      富山県民会館(富山市)
    • Year and Date
      2016-10-15
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 教育のあり方を問い直す 学校教育と社会教育2019

    • Author(s)
      福島裕敏、松本大、森本洋介、大坪正一、平田淳、深作拓郎
    • Total Pages
      227
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798915838
    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi