• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing children's ability by organizing a learning group:traditional Japanese education

Research Project

Project/Area Number 16K04450
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionMiyagi University of Education

Principal Investigator

YOSHIMURA Toshiyuki  宮城教育大学, 大学院教育学研究科高度教職実践専攻, 教授 (80261642)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 金田 裕子  宮城教育大学, 大学院教育学研究科高度教職実践専攻, 准教授 (30367726)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords学習集団 / 協同学習 / 独自学習 / 表現力 / 深い学び / 島小学校 / 船戸咲子 / 巨摩中学校 / 教材研究の深化 / 表現力の育成 / 未来につながる学力 / 科学・芸術の基礎 / 協同的な学び / 埴原美枝子 / 島小教育 / 玉村小学校 / 授業 / アクティヴ・ラーニング / 授業研究 / 学力
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to explore the principle and method of 'active learninng'. By focusing on the heritage of lesson studies in Japan, I examine two cases:(1)classroom management by Ms. FUNATO Sakiko at Shima elementary school(Gunma prefecture),(2)chorus lessons by Ms. HANIHARA Mieko at Koma junior high school(Yamanashi prefecture). Both teachers organized learning group which develops student's individuality.
This study shows teacher's abilities which are indispensible for guidance on 'active learning'. Three points are as follows. (1)pursuing subject matter on the basis of science and art,(2)seeing signs of children's eager to learn,(3)improving the quality of learning by connecting problems of students.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

「主体的・対話的で深い学び」を創る原理と方法を探るために、日本の教師がこれまで実践した授業の成果を検討した点に、本研究の特徴がある。個が伸びる学習集団の組織、学習集団による質の高い教材の追求、教材の本質への接近による思考力と表現力の育成。この三つが「深い学び」の成立の要であることを明らかにした。育成すべき子どもの姿を明確にし、追求が深まる教材の選択が大切である事実を、二つの事例により確認した。「未来につながる学力」を培った、群馬県島小学校の「授業の創造」(1952年~1963年)と、「科学と芸術の基礎」を養う授業にむけた、山梨県巨摩中学校の教育内容研究(1964年~1975年)が、標となる。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (7 results) (of which Open Access: 3 results,  Peer Reviewed: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (10 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 「総合的な学習」における「探究」を促す学習集団の組織―船戸咲子学級の事実から2020

    • Author(s)
      吉村敏之
    • Journal Title

      宮城教育大学紀要

      Volume: 54 Pages: 417-424

    • NAID

      120006803724

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教師の成長を支える実践記録―群馬県玉村小学校・島小学校の事実2019

    • Author(s)
      吉村敏之
    • Journal Title

      教育実践資料研究

      Volume: 1 Pages: 15-22

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 子どもの学びを捉える視点の変容と授業づくり―教職大学院における実践の分析と省察から2019

    • Author(s)
      小沼佳菜実・金田裕子
    • Journal Title

      宮城教育大学教員キャリア研究機構研究紀要

      Volume: 1 Pages: 1-11

    • NAID

      40022467193

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 船戸咲子の授業の展開を支えた教材解釈-5年生「走れメロス」2019

    • Author(s)
      吉村敏之
    • Journal Title

      宮城教育大学紀要

      Volume: 第53巻 Pages: 341-347

    • NAID

      120006558525

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 船戸咲子学級における「深い学び」―学習集団による解釈の深化2018

    • Author(s)
      吉村 敏之
    • Journal Title

      宮城教育大学紀要

      Volume: 52 Pages: 349-356

    • NAID

      120006399873

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 子どもの思いと教師の願いから生み出される探究のプロセス2018

    • Author(s)
      鈴木美佐緒・金田裕子
    • Journal Title

      せいかつ&そうごう(日本生活科・総合的学習教育学会誌)

      Volume: 25 Pages: 18-27

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 船戸咲子による学習集団の組織―「独自学習」の充実―2017

    • Author(s)
      吉村 敏之
    • Journal Title

      宮城教育大学紀要

      Volume: 第51巻 Pages: 209-216

    • NAID

      120005955197

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 「科学・芸術の基礎」を学ぶ授業の創造―巨摩中学校の教育2019

    • Author(s)
      吉村敏之・本田伊克・本間明信・埴原美枝子
    • Organizer
      日本教育学会第78回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 船戸咲子学級の「学習の基盤」形成―個が育つ集団2019

    • Author(s)
      吉村敏之
    • Organizer
      日本教育学会第78回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 協同的な学習における会話フロア間の関係の検討2019

    • Author(s)
      金田裕子
    • Organizer
      日本質的心理学会第16回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 「教授学」の構築―宮城教育大学の「教育臨床研究」2018

    • Author(s)
      吉村敏之・金田裕子・本田伊克・本間明信
    • Organizer
      日本教育学会第77回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 個が育つ授業づくりと教師力の向上を目指して2018

    • Author(s)
      吉村敏之
    • Organizer
      日本個性化教育学会第11回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 船戸咲子による学級の組織―「さかえちゃん式まちがい」の生まれた集団2017

    • Author(s)
      吉村 敏之
    • Organizer
      日本教育学会第76回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 授業が「見える」―何をどのように2017

    • Author(s)
      吉村敏之・金田裕子・江間史明・守屋淳
    • Organizer
      日本教育学会第76回大会<ラウンドテーブル>
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 教室の知的権威の関係における学習課題の機能2017

    • Author(s)
      金田 裕子
    • Organizer
      日本教育学会第76回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 学習集団の組織過程―船戸咲子の授業2016

    • Author(s)
      吉村 敏之
    • Organizer
      日本教育学会第75回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学(北海道札幌市)
    • Year and Date
      2016-08-24
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 授業を記録すること―方法と意義〈ラウンドテーブル〉2016

    • Author(s)
      吉村 敏之・金田 裕子
    • Organizer
      日本教育学会第75回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学(北海道札幌市)
    • Year and Date
      2016-08-23
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi