• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on learning of reading and writing for promotion of Connection between Kindergarten and Elementary schools

Research Project

Project/Area Number 16K04452
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionIbaraki University

Principal Investigator

Saiki Kumi  茨城大学, 教育学部, 教授 (60361284)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 勝二 博亮  茨城大学, 教育学部, 教授 (30302318)
新井 英靖  茨城大学, 教育学部, 准教授 (30332547)
細川 美由紀  茨城大学, 教育学部, 准教授 (70434537)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords読み書き / 幼小連携 / 読みの発達 / 書きの発達 / 読み書き支援 / カリキュラム論 / 読み書き指導 / 読み書きの学習方法 / 読み書きの発達過程 / 読み書きの幼小連携 / 社会科学 / 教育学
Outline of Final Research Achievements

If you force children to write without considering their development, they will affect the reading and writing of their elementary school. In fact, it is important to balance reading and writing from infancy to school age. Therefore, we have developed a practical program to help elementary school teachers minimize reading and writing problems after entering elementary school.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

就学前に読み書きの前提となる認知発達が十分ではない状況で読み書き指導が行われることが多く,このことにより苦手意識が生じ,就学後の授業に影響を及ぼしている。また生まれつき読み書き能力に障害のある子供や家庭学習が難しい家庭の子供は,読み書きの基本スキルの習得が難しく,小学校入学時に学習困難が生じていることが多い。
幼児期の読み書き指導と小学校の教育と連携・接続させる研究が必要であり、本研究では,小学校教育との連携・接続をふまえ,読みの発達と読みの指導,書きの発達と書きの指導に分けて,保育士や幼稚園の先生のための教本を作成し,就学前機関に活用してもらい,成果を得ることができた。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (39 results)

All 2019 2018 2017 2016 Other

All Journal Article (14 results) (of which Open Access: 9 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (19 results) (of which Invited: 1 results) Book (5 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 書字における幼小連携を推進するための一考察―幼児期おける書字支援の実情と課題を見据えて―2019

    • Author(s)
      齋木久美
    • Journal Title

      茨城の国語教育

      Volume: 16 Pages: 57-64

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 幼稚園成立期における文字の扱いに関する研究ー子供観の変化をふまえてー2019

    • Author(s)
      齋木久美
    • Journal Title

      書写書道教育研究

      Volume: 33 Pages: 65-70

    • NAID

      40021966151

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ダウン症児の運筆能力.2018

    • Author(s)
      勝二博亮・加納茜音・田原敬
    • Journal Title

      茨城大学教育学部紀要(教育科学)

      Volume: 68 Pages: 399-407

    • NAID

      120006395478

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 集団活動に困難を示す幼児の指示従事行動2018

    • Author(s)
      久保愛恵・平野晋吾・田原敬・勝二博亮
    • Journal Title

      茨城大学教育学部紀要(教育科学),

      Volume: 68 Pages: 399-407

    • NAID

      120006395482

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 幼児への書字支援における姿勢(立腰)指導2018

    • Author(s)
      齋木久美
    • Journal Title

      茨城大学教育学部紀要(教育科学)

      Volume: 68 Pages: 443-454

    • NAID

      120006560481

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] イギリスのディスレクシア・フレンドリー・スクールに関する研究2018

    • Author(s)
      根矢悠花・新井英靖
    • Journal Title

      茨城大学教育実践研究

      Volume: 37 Pages: 195-207

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] さまざまな生きづらさをかかえる子ども・青年の学び合い―学習困難児の参加と学びにつながる教科指導の方法2018

    • Author(s)
      新井英靖
    • Journal Title

      日本特別ニーズ教育学会編『SNEジャーナル』

      Volume: 24 Pages: 9-23

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] ダウン症児の運筆能力2018

    • Author(s)
      勝二博亮・加納茜音・田原敬
    • Journal Title

      茨城大学教育学部紀要(教育科学

      Volume: 67 Pages: 399-407

    • NAID

      120006395478

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 集団活動に困難を示す幼児の指示従事行動2018

    • Author(s)
      久保愛恵・平野晋吾・田原敬・勝二博亮.
    • Journal Title

      茨城大学教育学部紀要(教育科学)

      Volume: 67 Pages: 449-459

    • NAID

      120006395482

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 大学生の英単語読みと音韻処理能力に関する基礎的研究2018

    • Author(s)
      松澤緑・細川美由紀
    • Journal Title

      茨城大学教育学部紀要. 教育科学

      Volume: 67 Pages: 423-434

    • NAID

      120006395480

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 新旧小中学校学習指導要領国語科に関する記述内容の特色と教材化研究ー教科教育と教科専門の融合的授業構築にむけてー2018

    • Author(s)
      昌子佳広・鈴木一史・宮﨑尚子・川嶋秀之・増子和男・齋木久美
    • Journal Title

      茨城大学教育学部紀要. 教育科学

      Volume: 67 Pages: 1-18

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 水頭症事例における漢字書字習得に関する実践研究2017

    • Author(s)
      豊田崇仁・細川美由紀
    • Journal Title

      茨城大学教育実践研究

      Volume: 36 Pages: 219-230

    • NAID

      120006365751

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] “The Role of Morphological Awareness in Word Reading Skills in Japanese: A Within-Language Cross-Orthographic Perspective”,2017

    • Author(s)
      Muroya, N., Inoue, T., Hosokawa, M., Georgiou, G. K., Maekawa, H. and Parrila, R.
    • Journal Title

      Scientific Studies of Reading

      Volume: Vol.21 Pages: 449-462

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校高学年における効果的な書写学習に関する研究ー小学校五年生での授業実践をもとにー2017

    • Author(s)
      齋木久美
    • Journal Title

      茨城の国語教育

      Volume: 15 Pages: 38-45

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 言葉の理解と活用に困難を伴う子どもの国語の指導―記憶と知覚の接面を創り出す授業づくり―2018

    • Author(s)
      新井英靖
    • Organizer
      全国大学国語教育学会第134回大会 大阪教育大学
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 単語音読の流暢さの発達軌跡:就学後2年間の縦断調査から.2018

    • Author(s)
      井上知洋・室谷直子・細川美由紀・今中博章・大城貴子・佐藤克敏・北村博幸・前川久男
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会 ポスター発表.(2018年9月15日,慶應義塾大学)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学生の読み書き能力に関連する認知的要因(2)―漢字の読み書きに関する検討―.2018

    • Author(s)
      齋藤ゆみ・室谷直子・細川美由紀・井上知洋・前川久男
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会 ポスター発表.(2018年9月24日,大阪国際会議場)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学生におけるローマ字読み習得と音韻処理能力の関連.2018

    • Author(s)
      石井咲姫・細川美由紀
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会 ポスター発表.(2018年9月24日,大阪国際会議場)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼稚園成立期における文字の扱いに関する研究2018

    • Author(s)
      齋木久美
    • Organizer
      全国大学書写書道教育学会第33回(滋賀)大会.(2018年9月29日,滋賀大学)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 読み聞かせ場面における幼児の視線探索パターン2017

    • Author(s)
      小野寺藍・久保愛恵・田原敬・勝二博亮
    • Organizer
      第35回日本生理心理学会大会.ポスター発表. (2017年5月28日,江戸川大学)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児期における協調運動チェックリストの開発2017

    • Author(s)
      古屋友希・久保愛恵・勝二博亮・田原敬
    • Organizer
      日本特殊教育学会第55回大会 ポスター発表.9月18日,名古屋国際会議場)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 知的障害児における紙芝居視聴時の視覚探索パターン2017

    • Author(s)
      倉持光・勝二博亮
    • Organizer
      日本特殊教育学会第55回大会 ポスター発表.9月18日,名古屋国際会議場)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 運筆過程からみた幼児期の書字指導 手先の不器用さのアセスメントの開発と支援のあり方2017

    • Author(s)
      勝二博亮.
    • Organizer
      日本特殊教育学会第55回大会自主シンポジウム(9月18日,名古屋国際会議場)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児における協調運動の困難さと他の行動特徴との関連.2017

    • Author(s)
      勝二博亮
    • Organizer
      日本LD学会第26回大会.ポスター発表.(2017年10月9日,栃木県総合文化センター)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] "The role of morphological awareness in word reading skills in Japanese."2017

    • Author(s)
      Muroya, N., Inoue, T., Hosokawa, M., Georgiou, G. K., Maekawa, H., & Parrila, R.
    • Organizer
      24th Annual Meeting Society for the Scientific Study of Reading/Halifax, Nova Scotia (2017.7.15)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「小学2年生における読み書き習得の影響因‐音韻意識と形態素意識の比較から‐」2017

    • Author(s)
      室谷直子・井上知洋・細川美由紀・前川久男
    • Organizer
      日本特殊教育学会第55回大会/愛知(2017.9.18)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「水頭症事例における漢字書字習得に関する実践研究」2017

    • Author(s)
      豊田崇仁・細川美由紀
    • Organizer
      日本特殊教育学会第55回大会/愛知(2017.9.18)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児期から小学校低学年にかけての書字指導の基本2017

    • Author(s)
      齋木久美
    • Organizer
      第1回茨城大学教育実践交流会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「幼児に対する筆記具の持ち方支援について」(話題提案)2017

    • Author(s)
      齋木久美
    • Organizer
      シンポジウム 幼児期における不器用さの支援を考えるー幼小連携に向けて
    • Place of Presentation
      茨城大学教育学部
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Cognitive predictors of early literacy skills in syllabic Hiragana and logographic Kanji.International Journal of Psychology2016

    • Author(s)
      Inoue, T., Georgiou, G. K., Muroya, N., Oshiro, T., Imanaka, H., Kitamura, H., Hosokawa, M., Maekawa, H., & Parrila, R.
    • Organizer
      31st International Congress of Psychology,International Journal of Psychology, 51, 451-452.シンポジウム
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Morphological awareness and literacy skills in Japanese 1st and 2nd grade children.2016

    • Author(s)
      Muroya, N., Inoue, T., Hosokawa, M., Georgiou, G. K., Parrila, R., & Maekawa, H.
    • Organizer
      31st International Congress of Psychology,International Journal of Psychology, 51,506-507.ポスター発表
    • Place of Presentation
      パシフィコ横浜
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 読みの流暢性と読み能力との関連性の検討:流暢性課題の高成績者と低成績者との比較から.2016

    • Author(s)
      室谷直子・井上知洋・細川美由紀・前川久男.
    • Organizer
      日本特殊教育学会第54回大会発表論文集,p375,ポスター発表
    • Place of Presentation
      新潟コンベンションセンター朱鷺メッセ
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 書写のアクティブ・ラーニング探るー 次期学習指導要領を見据えてー2016

    • Author(s)
      青山浩之、齋木久美、樋口咲子
    • Organizer
      第21回四国書写教育研究大会香川大会 シンポジウム
    • Place of Presentation
      香川県高松市立木太北部小学校
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 知っておきたい 気になる子どもの手先の器用さのアセスメント2018

    • Author(s)
      尾崎康子 勝二博亮 芝田征司
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 学校福祉とは何か2018

    • Author(s)
      鈴木庸裕・大門俊樹・渡邊充佳・野尻紀恵・鈴木ひろ子・瀧野揚三・新井英靖・宮地さつき・土屋佳子・沢田安代
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 尾崎康子(編),知っておきたい 気になる子どもの手先の器用さのアセスメント2018

    • Author(s)
      勝二博亮 「第4章 ひらがな書字習得と運筆技能」 Pp.35-50
    • Total Pages
      183
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] (鈴木庸裕編著『学校福祉とは何か』)2018

    • Author(s)
      新井英靖「特別ニーズのある子どもの授業づくりと学校福祉論の視座―『合理的配慮』と『補償』的アプローチを超えて―」 130-146.
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 『子育て・保育の悩みに教育研究者が答えるQ&A 楽しく遊んで、子どもを伸ばす』 「誰かに伝えたい思いがあるから文字を書く」(pp.58 -61)2016

    • Author(s)
      齋木久美
    • Total Pages
      122
    • Publisher
      福村出版
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Remarks] 茨城大学研究拠点 幼少連携カリキュラム開発研究拠点

    • URL

      http://sne.edu.ibaraki.ac.jp/links/kenkyukyoten/index.html

    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi