Project/Area Number |
16K04452
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Education
|
Research Institution | Ibaraki University |
Principal Investigator |
Saiki Kumi 茨城大学, 教育学部, 教授 (60361284)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
勝二 博亮 茨城大学, 教育学部, 教授 (30302318)
新井 英靖 茨城大学, 教育学部, 准教授 (30332547)
細川 美由紀 茨城大学, 教育学部, 准教授 (70434537)
|
Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
|
Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
|
Keywords | 読み書き / 幼小連携 / 読みの発達 / 書きの発達 / 読み書き支援 / カリキュラム論 / 読み書き指導 / 読み書きの学習方法 / 読み書きの発達過程 / 読み書きの幼小連携 / 社会科学 / 教育学 |
Outline of Final Research Achievements |
If you force children to write without considering their development, they will affect the reading and writing of their elementary school. In fact, it is important to balance reading and writing from infancy to school age. Therefore, we have developed a practical program to help elementary school teachers minimize reading and writing problems after entering elementary school.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
就学前に読み書きの前提となる認知発達が十分ではない状況で読み書き指導が行われることが多く,このことにより苦手意識が生じ,就学後の授業に影響を及ぼしている。また生まれつき読み書き能力に障害のある子供や家庭学習が難しい家庭の子供は,読み書きの基本スキルの習得が難しく,小学校入学時に学習困難が生じていることが多い。 幼児期の読み書き指導と小学校の教育と連携・接続させる研究が必要であり、本研究では,小学校教育との連携・接続をふまえ,読みの発達と読みの指導,書きの発達と書きの指導に分けて,保育士や幼稚園の先生のための教本を作成し,就学前機関に活用してもらい,成果を得ることができた。
|