• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The relevance of alternative route to teacher certification and school district's social economical condition..

Research Project

Project/Area Number 16K04453
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionUtsunomiya University

Principal Investigator

Onose Yoshiyuki  宇都宮大学, 教育学部, 准教授 (50457735)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords教員資格認定制度改革 / アメリカ合衆国 / 教員資格の高度化・専門化 / 規制緩和 / 高等教育法 / 大学における教員養成 / 教員資格認定制度 / 教員養成の多様化 / 教育の機会均等 / 教育における平等 / 教員資格認定 / alternative route / 教育政策 / 新自由主義 / 多様な教員任用 / 格差 / 教員資格の多様化
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research is to clarify how school district’s financial and social situation effect to introduce a policy of alternative route to teacher certification(ARTC). This research became evident that ARTC have a high correlation with school district’s financial and social situation. And according to the result of the Federal Laws, Every Student Succeeds Act (DEC. 10, 2015) and the Promoting Real Opportunity, and Prosperity through Education Reform Act (2018), Federal government leave school district at a disadvantage to hire the full certification teachers.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の成果としては、米国における教員資格認定制度改革に関する先行研究の空隙を埋めたことが挙げられる。特に教員養成の高度化・専門化に焦点を当てる研究が多い中で、その背景に起きている教員養成の多様化・複線化について検討し、それらが各学校区の社会的・経済的な格差の固定に関連している点について検討を行ったことに本研究のオリジナリティおよび成果があると考えている。さらに連邦政府の最新動向を確認し、上述のような格差固定を認めるような施策が展開されていることについても明らかにすることができた。
しかしながら、各州の社会的・経済的な格差について充分な指標を扱うことができなかった。今後に活かしたい。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2018 2017

All Journal Article (2 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 従来の地域連携の取り組みを活かした学校運営協議会導入と学校経営2018

    • Author(s)
      小野瀬善行
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部教育実践紀要

      Volume: 4 Pages: 153-158

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 教員養成をめぐる政策動向と研究上の課題-大学(教職大学院)と教育委員会の連携を中心に-2017

    • Author(s)
      小野瀬善行
    • Journal Title

      日本教育制度学会『教育制度学研究』

      Volume: 24 Pages: 174-181

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 2000年以降の米国連邦政府による教員資格認定制度に関する施策の特質2018

    • Author(s)
      小野瀬善行
    • Organizer
      日本教育制度学会第26回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] ESSAにおける教員養成制度に関する規定の特質ーアカデミーおよび教員試補プログラムを手がかりとして-2017

    • Author(s)
      小野瀬善行
    • Organizer
      日本教育制度学会第25回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 教育の法と制度2018

    • Author(s)
      藤井穂高編著
    • Total Pages
      212
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623083442
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi