• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Empirical Study of Teacher Training Curriculum of Universities Contributing to the Formation of Teacher Competencies

Research Project

Project/Area Number 16K04454
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionUtsunomiya University

Principal Investigator

Kohara Kazuma  宇都宮大学, 教育学部, 准教授 (20396617)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 三石 初雄  東京学芸大学, 次世代教育研究センター, 名誉教授 (10157547)
艮 香織  宇都宮大学, 教育学部, 准教授 (10459224)
岡澤 慎一  宇都宮大学, 教育学部, 准教授 (20431695)
丸山 剛史  宇都宮大学, 教育学部, 准教授 (40365549)
出口 明子  宇都宮大学, 教育学部, 准教授 (70515981)
瓦井 千尋  宇都宮大学, 教職センター, 教授 (90738775)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords大学での教員養成 / 大学での学び方 / 教員の学び / 大学教員養成 / 卒業生調査 / 教員としての能力 / 教員採用試験 / 教員養成 / カリキュラム / 大学教育効果
Outline of Final Research Achievements

In this study, the following results were obtained from the survey of graduates of Faculty of Education, Utsunomiya University on the relationship between the studying in the teacher training course and the ability of teachers after graduation. (1) In college, those who have tried to learn how to think rather than just knowledge itself, or those who have been aware of how to apply what they have learned, and those who have taken a proactive approach to learning, are more likely than those who have not, after becoming a teacher, to engage in broader and deeper learning through a cycle of information gathering, classroom practice, retrospectives, and theorizing. As a result, they are improving their skills as teachers. (2) However, for students who were admitted in 1975 or earlier, it was more important for them to take the assignments given in class seriously in order to develop their skills as teachers.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

大学でのどのような学びが、その後の職業生活で役立つのかということについては、これまでにも研究が進められていたが、大学における教員養成に関しても、それらの先行研究で言われていたような「応用を意識した学び」が重要であることが確認された。また大学での学びが教員の力量形成につながっていくメカニズムとして、それが教員になってからの学びに影響しているからだということもわかった。これは今後の教員養成において、いわゆる知識の詰込みではなく、学びの学びとも言えるメタ学習を重視すべきだということを意味している。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2020 2019 2017

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results)

  • [Journal Article] 教員養成カリキュラムによる学びの実感と学び方の変遷2020

    • Author(s)
      小原一馬・丸山剛史・出口明子・岡澤慎一・艮香織・三石初雄
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部教育実践紀要

      Volume: 6

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 戦後の栃木県公立学校教員採用候補者選考試験の歴史2019

    • Author(s)
      瓦井千尋・丸山剛史・小原一馬
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部研究紀要 第一部

      Volume: 69 Pages: 253-267

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 日本における、大学教育の卒業後における効果の検証研究のまとめと課題2017

    • Author(s)
      小原一馬
    • Journal Title

      宇都宮大学教育学部研究紀要 第一部

      Volume: 67 Pages: 41-57

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi