• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study on the renewal process of National Arithmetical Textbook

Research Project

Project/Area Number 16K04457
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionNiigata University

Principal Investigator

OKANO Tsutomu  新潟大学, 人文社会科学系, 教授 (30233357)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords算術 / 国定教科書 / 『尋常小学算術書』 / 教育実践研究 / 実践的研究 / 分数 / 定義 / 計算規則 / 除法 / 師範学校 / 教育内容 / 分数の定義 / 教育実践
Outline of Final Research Achievements

(1)“Jinjou Syougaku Saujyutsu”is a first national Arithmetical textbook in Japan.In this study,the author analysed the logic of explanation on a rule of division of fraction in the textbook used from 1905 to 1924.
(2)In this study,the author analysed a practical study on the teaching of definition of farction from 1910 to 1917. As a result,the author appointed the existance of faction theory(a fundamental viewpoint of a definition of farction and its explanation)as school mathematics as a basis of the practical study.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

分数という数をどのように定義するか、その定義をどのように説明するか、分数除法の計算規則の成立をどのような論理に従って説明するのか。これらの問題は、数学教育の研究において重要な問題であるにも関わらず、現在においても未だ確定的な解答が得られていない。本研究は、日本で最初に作成・使用された国定教科書『尋常小学算術書』の内容および国定教科書の使用時期に取り組まれた教育実践研究の動向を検討することにより、この問題が歴史的に問われ続けてきた問題であることを、先行研究とは異なった角度から示した。また、国定教科書と実践的研究の動向には、現在においても継承・発展を図るべき内容が含まれていることを示した。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (2 results) (of which Open Access: 2 results) Presentation (5 results)

  • [Journal Article] 黒表紙教科書における分数除法の計算規則に関する説明の論理 : 計算規則の成立を示す可能性に注目して2019

    • Author(s)
      岡野勉
    • Journal Title

      新潟大学教育学部研究紀要 人文・社会科学編

      Volume: 第12巻第1号 Pages: 25-41

    • NAID

      120006811417

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 国定教科書(第2期版)の使用時期における分数論の存在形態:定義の導入に関する実践的研究を基礎付けていた学校数学としての分数論に注目して2018

    • Author(s)
      岡野勉
    • Journal Title

      新潟大学教育学部研究紀要 人文・社会科学編

      Volume: 第10巻第2号 Pages: 397-419

    • NAID

      120006763369

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 国定教科書(第1期版)の使用時期における分数除法の計算規則の説明に関する実践的研究の動向:天下り的な性格の克服に向けた取り組みの存在とその諸形態2019

    • Author(s)
      岡野勉
    • Organizer
      日本教育方法学会 第53回大会 東海学園大学
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 黒表紙教科書における分数除法の計算規則に関する説明の論理:演算の定義との関連および《逆数》の定義の位置に注目して2018

    • Author(s)
      岡野勉
    • Organizer
      日本数学教育史学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 国定教科書(第2期版)の使用時期における分数論の存在形態:定義の導入に関する実践的研究と国定教科書(第2期版)との関連を対象として-2017

    • Author(s)
      岡野勉
    • Organizer
      日本教育方法学会 第53回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 国定教科書(第2期版)の使用時期における分数論の存在形態:定義の導入に関する実践的研究を主要な対象として-2017

    • Author(s)
      岡野勉
    • Organizer
      日本数学教育史学会 第17回研究発表会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 教育実践研究の動向と国定算術教科書の改訂-『尋常小学算術書』第2期版から第3期版への改訂を主要な対象とする研究の構想2016

    • Author(s)
      岡野勉
    • Organizer
      日本数学教育史学会
    • Place of Presentation
      弘前大学教育学部(青森県弘前市)
    • Year and Date
      2016-10-28
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi