• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Clarification of J.Dewey's teacher education system and a formulation for improving quality of teacher training course in Japan

Research Project

Project/Area Number 16K04459
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionNagaoka University of Technology

Principal Investigator

Ito Atsumi  長岡技術科学大学, 工学研究科, 准教授 (80387315)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords教師教育 / 教師教育カリキュラム / ジョン・デューイ / 教職課程 / 教育学 / 教員養成 / 専門教科に関する科目 / 教職に関する科目
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to clarify the teacher education system by analyzing the University of Chicago curriculum developed by Dewey, and to construct a theoretical framework towards improving today's Japanese teacher training course. Investigation of teacher education materials yields the following results. First, the pedagogy department’s courses on “Teaching Methodology” were taught by teachers of other specialized departments. Second, “Academic Subjects” of the specialized departments were learnt based on the latest specialized knowledge in cooperation with the department of pedagogy in elementary and secondary teacher education courses. The result of this study provides the following suggestion for Japanese teacher education courses. Teachers in the specialized department and teachers in teacher education department should consciously work in cooperation to conduct courses in “Academic Subjects, based on the latest specialized knowledge.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

今日の日本の教師教育においては、教科に関する科目の実施にあたって、教科専門の教員と教科の指導法を担当する教員が講義を協同で行うといった教科と教職の連携を進めること、他学部等と連携し、高度かつ最新の専門的知見に基づく科目を開設することが求められている。したがって、本研究の成果は、今後の教職課程における教師教育体制改革に寄与すると考えられる。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] シカゴ大学教師教育カリキュラムにおける「教科に関する科目」-デューイ教育学科長・教育学部長時代-2019

    • Author(s)
      伊藤 敦美
    • Journal Title

      敬和学園大学研究紀要

      Volume: 第28号

    • NAID

      120006874433

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] コロンビア大学ティーチャーズ・カレッジ教師教育カリキュラムにおける「教科に関する科目」-1899-1900年度を取り上げて-2019

    • Author(s)
      伊藤 敦美
    • Journal Title

      長岡技術科学大学教職課程年報

      Volume: 第5号

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] コロンビア大学ティーチャーズ・カレッジにおける教師教育カリキュラム -1900年度を取り上げて-2016

    • Author(s)
      伊藤敦美
    • Journal Title

      長岡技術科学大学教職課程年報

      Volume: 3 Pages: 58-67

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] コロンビア大学ティーチャーズ・カレッジ教師教育カリキュラムにおける「教科に関する科目」2018

    • Author(s)
      伊藤 敦美
    • Organizer
      第62回日本デューイ学会 個人研究発表
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] シカゴ大学教師教育カリキュラムにおける「教科に関する科目」-デューイ教育学科長・教育学部長時代-2017

    • Author(s)
      伊藤敦美
    • Organizer
      日本デューイ学会第61回研究大会個人研究発表
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi