• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Learning Assistance Programs for More Students to Use: Based on Analyses of Weekly Journal Entries of First Year Seminar Students

Research Project

Project/Area Number 16K04463
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionShinshu University

Principal Investigator

Kato Yoshiko  信州大学, 学術研究院総合人間科学系, 准教授 (90434969)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 加藤 鉱三  信州大学, 学術研究院総合人間科学系, 教授 (20169501)
李 敏  信州大学, 学術研究院総合人間科学系, 講師 (30531925)
古里 由香里  信州大学, 高等教育研究センター, 助教(特定雇用) (20793095)
Research Collaborator Kojima Hiroko  
Fukuzawa Shinobu  
Gokan Masato  
Shobuda Atsumi  
Takeda Kayo  
Mori Izumi  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords学習支援 / 初年次教育 / 学士力 / 教育の質保証 / 学修成果 / 教学IR / 効果測定 / サプリメンタル・インストラクション / 教育学
Outline of Final Research Achievements

Even though we don't have IR or sufficient budget to support the first-year students to make smooth transitions, as long as we structure the students' first-year "experience" and their needs, we could make more students to use learning assistance and to succeed. This project shows that students are more likely to use learning assistance when 1) a coursework incorporates learning assistance as its learning activities, 2) specific learning assistance is ready for them to use as they need it, 3) it welcomes anyone, and does not stigmatize the users, and 4) students' action to visit and use the assistance is to be evaluated. Our first-year seminars that have this system successfully had 90% of the students use our learning assistance programs. As a result, they turned out to make better grades and graduate in 4 years than those who didn't take one.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の意義は、アメリカのようなIR体制も専門職員の配置もない日本で、どの初年次生がどのようなニーズを持っているか把握できない状態でも、学習支援と正課授業を連携させ、ピンポイントで支援を提供すれば、十分に効果を期待できる学習支援体制が可能であることを示した点である。これを可能にするには、正課授業で課題を科す際に、学習支援も同時に提供することであり、学生が学習支援を利用した行動が評価される仕組みがなければならないが、授業デザインや学習支援に関する研究は発展しており、後は学内におけるFD活動や、部局間の効果的な連携によって、十分に実現可能であると言える。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2019 2018 2017 Other

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 4 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (3 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 学習支援を学修成果に結びつけるための設計と運営2019

    • Author(s)
      加藤善子・井下千以子・谷川裕稔・野田文香
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 40(2) Pages: 99-101

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学習支援を組み込んだ初年次セミナーの意義―初年次生のニーズを早期に把握し,移行を支える試み―2018

    • Author(s)
      加藤善子・李敏・古里由香里・加藤鉱三
    • Journal Title

      大学論集

      Volume: 50 Pages: 129-143

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 初年次セミナーが留年・休学・退学に及ぼす効果―「大学生基礎カゼミ 」を事例にした計量分析―2018

    • Author(s)
      古里由香里
    • Journal Title

      信州大学総合人間科学研究

      Volume: 12 Pages: 90-102

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] サプリメンタル・インストラクションの思想と設計―授業担当教員に負担を強いない学習支援プログラム―2017

    • Author(s)
      加藤鉱三・加藤善子
    • Journal Title

      信州大学総合人間科学研究

      Volume: 11 Pages: 251-257

    • NAID

      120007100844

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 広島大学・神戸大学附属図書館訪問調査報告2017

    • Author(s)
      小島浩子・福澤しのぶ
    • Journal Title

      図書館研究

      Volume: 6 Pages: 183-188

    • NAID

      120007100905

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 学生に使われる学習支援(ラウンドテーブル10:学習支援を学修成果に結びつけるための設計と運営)2018

    • Author(s)
      加藤善子
    • Organizer
      大学教育学会 第40回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習支援の効果測定の実際と課題(ラウンドテーブル10:学習支援を学修成果に結びつけるための設計と運営)2018

    • Author(s)
      古里由香里
    • Organizer
      大学教育学会 第40回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習支援の理論と実践、およびデータとの対話―信州大学における試み―2017

    • Author(s)
      加藤善子・李敏・加藤鉱三
    • Organizer
      高等教育学会第20回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] 加藤鉱三・加藤善子「サプリメンタル・インストラクションの思想と設計」『信州大学総合人間科学研究』

    • URL

      http://hdl.handle.net/10091/00019573

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Remarks] 小島浩子・福澤しのぶ「広島大学・神戸大学附属図書館訪問調査報告」『図書館研究』第6号

    • URL

      http://hdl.handle.net/10091/00019503

    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi