• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study on teacher's ability improvement and organization development of lesson study in small-size school in the area where depopulation advances

Research Project

Project/Area Number 16K04464
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionGifu University

Principal Investigator

ISHIKAWA Hideshi  岐阜大学, 教育学研究科, 教授 (20168199)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords小規模校 / 人口減少 / 異教科コミュニティ / 若手教員 / 校内授業研究 / 資質・能力 / 連携協働 / 教職大学院 / 同教科コミュニティ / 過疎地域 / 教育学 / 授業研究組織
Outline of Final Research Achievements

The progress of the declining birthrate brings the scale reduction,integration and abolition of school,and the balance of the teacher years of experience in the school is collapsing with the mass retirement of the teachers and the ratio increase of the young teachers more. At the small-size local junior high school faster of the depopulation, much and various work centers on a few middle teachers,it becomes difficult that the generation succession from middle teachers to young teachers progress,and young teachers become isolation and subject sectional meetings do not work.
This study develops the collaboration organization for young teachers upbringing in the small-size school, structure of the cooperation with the outside,based on the plan and management of the project with the small-size school.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

岐阜県内の全小規模中学校(法令に基づき学級数12未満、特別支援学級を除く)を対象とする書面調査(全体の6割から回収)から、教員の学びや相互性に関していかなる課題に直面しているかを明らかにしたところ、人口減少、少子化に伴う規模縮小の状況下で、中学校教科担任制を支える教科部会(同教科コミュニティ)の不成立、若手教員の個業化、免許外教科担当の割合が高いこと等が明らかになり、教員の授業力育成、教科専門性の向上をめぐる深刻な状況に直面していることがわかった。そこで、特定複数の小規模中学校との連携を手がかりにして、専門教科の異なる教員コミュニティにおける教師の学びの視点や方法を明らかにした。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (2 results) Presentation (5 results)

  • [Journal Article] 過疎化進展地域小規模校と教職大学院の協働授業開発プロジェクトの構想と展開-小規模中学校の課題解決に向けて-2018

    • Author(s)
      石川英志・吉村嘉文
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部附属学習協創開発研究センター『カリキュラム開発研究』

      Volume: 34 Pages: 50-60

    • NAID

      120006533451

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 過疎化の進展する地域における小規模中学校授業研究のアクティブ化に関する開発実践-小規模校の実践的課題とその解決を志向した実践報告-2016

    • Author(s)
      矢澤淳・石川英志
    • Journal Title

      岐阜大学教育学部研究報告-人文科学-

      Volume: 65 Pages: 131-146

    • NAID

      40021043522

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 小規模校における若手教員の資質能力向上のための校内研修体制の開発―「コミュニティ」を軸として学び合う中学校教員集団へ―2019

    • Author(s)
      日下部秀人・石川英志
    • Organizer
      中部教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 小規模校の授業研究・若手教員育成の課題と展望2018

    • Author(s)
      石川英志
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 学校と大学と教育委員会の連携に基づく協働授業開発プロジェクトの可能性と課題-小規模校の直面する課題の解決に向けて-2017

    • Author(s)
      石川英志
    • Organizer
      中部教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 過疎化進展地域小規模校と教職大学院の連携協働による授業開発実習プロジェクト2016

    • Author(s)
      石川英志・吉村嘉文・矢澤淳
    • Organizer
      日本教職大学院協会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2016-12-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 小規模校における若手教員の授業力形成に関する研究組織開発2016

    • Author(s)
      伊藤政之・石川英志
    • Organizer
      中部教育学会
    • Place of Presentation
      中部大学
    • Year and Date
      2016-06-25
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi