Development of Teacher Education - Focusing on Ed.D. and Action Research for In-Service Teachers
Project/Area Number |
16K04465
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Education
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Research Institution | Aichi University of Education |
Principal Investigator |
Kuramoto Tetsuo 愛知教育大学, 教育実践研究科, 教授 (30404114)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
丹藤 博文 愛知教育大学, 教育学部, 教授 (70523380)
中野 真志 愛知教育大学, 教育学部, 教授 (90314062)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
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Keywords | 博士課程学位 / Ed.D. / CPED / University of Hawaii / Action research / Action Research / 日本型のEd.D. / 教職大学院と接続する専門職博士 / 半構造化discussion法 / コロンビア大学 USA / 実践的探求 / 実践的実験 / 実践的研究論文 / 実践的課題 / 博士課程 / 教職大学院 / 接続 / EdD / カリキュラム論 / アクション・リサーチ |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of our research is to analyze teacher education curricula/programs such as the Ed.D. program and master program for “in-service teachers”. Also, we would like to understand teachers’ professional training at the individual school level (such as lesson studies), and the partnership between the Board of Education and our university. Finally, we will improve our teacher education and teacher’s professional training system of the graduate school curricula/instructions and systems through discussions regarding our advanced idea of “integration between educational theories and practices”. The Research Questions regarding each country’s situation of teacher education are below. RQ1: Why do teachers want to have a master’s degree or PhD/Ed.D.? RQ2: What is the difference between PhD and Ed.D. in your country? Do you have any basic templates/manuals for creating an Ed.D. dissertation? (Ex., Action research style with qualitative/quantitative research)
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、博士課程において教員養成系の大学教員を育成する上で、「教育理論と実践の融合・往還」に必要な諸能力を習得させることを念頭におき、国内外のEd.D.カリキュラム・教授法の実態、及びEd.D.論文の指導論を調査した。これを援用し、博士院生の教育効果を質的・量的に検証することで、本学・博士課程の質的改善に寄与することを研究目的とした。今後、全国的に教職大学院の拡充期となるが、教育学研究科も含めて、ARを前提とする博士課程との「縦の接続」モデルの提案も重要課題である。 以上の事から、教職大学院と接続する博士課程の設置を検討する各大学にとって、有益な示唆を含む研究となり得る。
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Report
(5 results)
Research Products
(34 results)