Development of curriculum and educational evaluation to foster " academic ability "
Project/Area Number |
16K04466
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Education
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Research Institution | Aichi University of Education |
Principal Investigator |
JO GYEONGA 愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (30583140)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
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Keywords | パフォーマンス評価 / 学力 / 教育評価 / ルーブリック / パフォーマンス課題 / 授業改善 / 活用 / 学校教育 / カリキュラム / 評価方法 / 国際理解教育 / 指導・改善 / 「活用」 / 授業づくり / 道徳 / 教育方法 / 子どもの評価 / 教育課程 / 特別活動 / 学習プロセス / 共同評価シート / 学習意欲 / 教育的意義 / 質の高い学力 / 真正の学び |
Outline of Final Research Achievements |
This research aims to construct educational evaluation theory by investigating and analyzing practical examples that lead to effective development of "high-quality academic ability" such as thinking ability, judgment ability and expression ability. Although performance assessment is based on American research theory, this study clarifies how Japanese and South Korean educational methodological approaches, that is, how the teacher's expertise as an evaluator affects the evaluation method and lesson content provides a more practical evaluation framework. Specifically, we conduct action research centered on elementary schools in Japan and South Korea to develop evaluation criteria and evaluation methods centered on activities outside the curriculum, and also perform performance task and rubric as practical activities to improve lessons.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は、パフォーマンス評価をナショナルカリキュラムとして導入・実施し、教育内容の見直しを行っている韓国におけるパフォーマンス評価の理論と実践の研究蓄積を批判的に検討し、その教育評価が小中学校の学習評価の教育制度・実践にどのような影響を与え、指導の改善にいかに寄与してきたのかを明らかにしている。また、日本の小中学校でも幅広く用いることのできる評価規準と評価方法を開発するとともに、授業において「活用」を促進する指導方法の改善に取り組んでいる。本研究は、グローバル化が進む社会の中で国際的な視野を持ちながら日本の学校教育の現状を捉え改善していくための多面的・総合的な研究という意義を持つと考えられる。
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Report
(5 results)
Research Products
(24 results)