• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of curriculum and educational evaluation to foster " academic ability "

Research Project

Project/Area Number 16K04466
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionAichi University of Education

Principal Investigator

JO GYEONGA  愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (30583140)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywordsパフォーマンス評価 / 学力 / 教育評価 / ルーブリック / パフォーマンス課題 / 授業改善 / 活用 / 学校教育 / カリキュラム / 評価方法 / 国際理解教育 / 指導・改善 / 「活用」 / 授業づくり / 道徳 / 教育方法 / 子どもの評価 / 教育課程 / 特別活動 / 学習プロセス / 共同評価シート / 学習意欲 / 教育的意義 / 質の高い学力 / 真正の学び
Outline of Final Research Achievements

This research aims to construct educational evaluation theory by investigating and analyzing practical examples that lead to effective development of "high-quality academic ability" such as thinking ability, judgment ability and expression ability.
Although performance assessment is based on American research theory, this study clarifies how Japanese and South Korean educational methodological approaches, that is, how the teacher's expertise as an evaluator affects the evaluation method and lesson content provides a more practical evaluation framework.
Specifically, we conduct action research centered on elementary schools in Japan and South Korea to develop evaluation criteria and evaluation methods centered on activities outside the curriculum, and also perform performance task and rubric as practical activities to improve lessons.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、パフォーマンス評価をナショナルカリキュラムとして導入・実施し、教育内容の見直しを行っている韓国におけるパフォーマンス評価の理論と実践の研究蓄積を批判的に検討し、その教育評価が小中学校の学習評価の教育制度・実践にどのような影響を与え、指導の改善にいかに寄与してきたのかを明らかにしている。また、日本の小中学校でも幅広く用いることのできる評価規準と評価方法を開発するとともに、授業において「活用」を促進する指導方法の改善に取り組んでいる。本研究は、グローバル化が進む社会の中で国際的な視野を持ちながら日本の学校教育の現状を捉え改善していくための多面的・総合的な研究という意義を持つと考えられる。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (24 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 3 results) Book (16 results) Funded Workshop (2 results)

  • [Journal Article] 特別活動の理論と評価2017

    • Author(s)
      趙卿我
    • Journal Title

      愛知教育大学教職キャリアセンター紀要

      Volume: 2 Pages: 51-60

    • NAID

      120006237333

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「特別活動の理論と実践」2017

    • Author(s)
      趙 卿我
    • Journal Title

      愛知教育大学教職キャリアセンター紀要

      Volume: 2 Pages: 51-60

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 学生の学びを創る教育評価2019

    • Author(s)
      趙卿我
    • Organizer
      2019年度清泉女学院大学FD(2019年9月4日)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] カリキュラムを表現するものとしての評価課題2019

    • Author(s)
      趙卿我
    • Organizer
      「多文化研究と学際的教育」の国際シンポジウム(2019年9月20日 山東大学 中国)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 大学教育における学習カリキュラムと教育評価2019

    • Author(s)
      趙卿我
    • Organizer
      日韓学術フォーラム(2019年12月14日 大阪経済法科大学)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 求められる学力の内実とその育成に向けた取り組みに関する研究-韓国の事例2017

    • Author(s)
      趙 卿我
    • Organizer
      オセアニア教育学会第21回大会(課題研究発表)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 『現代カリキュラム研究の動向と展望』コラム 「海外のカリキュラム実践からの示唆」執筆担当2020

    • Author(s)
      子安潤、趙卿我他
    • Publisher
      教育出版
    • ISBN
      4316804510
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 『子どもの幸せを実現する学力と学校』第4章 「学力・能力観をめぐる教育改革」執筆担当2020

    • Author(s)
      木村裕、趙卿我他
    • Publisher
      学事出版
    • ISBN
      4761925140
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 『教科と総合の教育方法・技術』第9章 「子どもの評価」執筆担当2019

    • Author(s)
      子安潤、趙卿我他
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      4762028401
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 『道徳教育』第8章 「道徳科における評価」執筆担当2019

    • Author(s)
      荒木寿友、趙卿我他
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      4623081907
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 『新指導要録改訂のポイント』コラム 「韓国の教育改革における教育評価の取り組み」執筆担当2019

    • Author(s)
      石井英真、趙卿我
    • Publisher
      日本標準
    • ISBN
      4820806564
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 『教科と総合の教育方法・技術』2019

    • Author(s)
      子安潤 久田敏彦 湯浅恭正 山田綾 白石陽一 小柳和喜雄 福田敦志 高橋英児 趙卿我 竹川慎哉
    • Total Pages
      182
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] ミネルヴァ書房2019

    • Author(s)
      荒木寿友 藤井基貴 原 清治 春日井敏之 篠原正典 森田真樹 生澤繁樹 藤澤文 山崎雄介 小林将太 伊藤博美 松原裕記子 木原一彰 西田透 土屋陽介 星美由紀 趙卿我 加藤弘道 川中大輔
    • Total Pages
      239
    • Publisher
      『道徳教育』
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 『子どもの幸せを実現する学校教育』2019

    • Author(s)
      木村裕 竹川慎哉 高橋望 趙卿我 鄭谷心
    • Total Pages
      174
    • Publisher
      学事出版
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 『よくわかる教育課程 改訂新版』2018

    • Author(s)
      田中耕治 赤沢早人 赤沢真世 石井英真 伊藤実歩子 遠藤貴広 大下卓司 大貫守 奥村好美 川地亜弥子 木村裕 窪田知子 小山英恵 趙卿我 次橋秀樹 鄭谷心 中西修一郎 西岡加名恵 二宮衆一 八田幸恵 他12名
    • Total Pages
      230
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 『よくわかる教育課程 改訂新版』「13-2、16-1,16-2,17-2」」2018

    • Author(s)
      趙 卿我
    • Total Pages
      8
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      4623082695
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 『新しい教職教育講座 教職教育編第7巻』「第8章 道徳教科における評価」2018

    • Author(s)
      趙卿我
    • Total Pages
      15
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 『現代カリキュラム研究の動向と展望』「第14章 カリキュラムの今日的課題」2018

    • Author(s)
      趙卿我
    • Total Pages
      4
    • Publisher
      教育出版
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 『教育方法』「子どもの評価」2018

    • Author(s)
      趙卿我
    • Total Pages
      17
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 『特別活動と生活指導』 「第11章第3節 評価の方法」2017

    • Author(s)
      趙卿我
    • Total Pages
      6
    • Publisher
      協同出版
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 「教職教養講座」7巻「特別活動に関する教育政策の変遷」2017

    • Author(s)
      趙 卿我
    • Total Pages
      17
    • Publisher
      協同出版
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] グローバル化時代の教育評価改革「韓国におけるパフォーマンス評価の理論的潮流」2016

    • Author(s)
      趙 卿我
    • Total Pages
      12
    • Publisher
      日本標準
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Funded Workshop] パフォーマンス評価に関する研究協議会2018

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Funded Workshop] パフォーマンス評価に関する研究協議会2016

    • Place of Presentation
      韓国 ソウル大学 教育研究所
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi