• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research and development on instructional design and teacher learning for fostering qualities and abilities in students

Research Project

Project/Area Number 16K04470
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionKyoto University

Principal Investigator

Terumasa ISHII  京都大学, 教育学研究科, 准教授 (10452327)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords資質・能力 / 学習としての評価 / 教科の本質 / 真正の学習 / 「教科する」授業 / 教師の実践研究 / 校内研修 / 授業研究 / パフォーマンス評価 / コンピテンシー・ベースのカリキュラム / 授業デザイン / 教師の力量形成
Outline of Final Research Achievements

This research examined research accomplishments regarding school curriculum and assessment in Japan and the U.S. to explore educational methods for fostering qualities and abilities in students. Additionally, it considers Japan’s educational practices in creating a vision with a slogan, “do a subject,” for conducting classes that foster qualities and abilities while pursuing the essentials of the subject matter. Practical guidelines have been created to achieve this vision. Moreover, Japanese and U.S. research trends have been analyzed and documented concerning methodologies for strengthening the competencies of educators capable of engaging in such high-quality endeavors. Furthermore, through research conducted in Japanese classrooms, this research has created guidelines for school-based teacher training programs improving class lessons for the entire school.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

アクティブ・ラーニングによる授業改善にしても、カリキュラム・マネジメントによる学校改善にしても、原理的検討を欠いて、手法に関する議論に終始し、実践の形式化を招きがちである。これに対して、本研究の成果は、日米の授業実践と教師の力量形成に関する理論と実践の蓄積を構造的に整理し、原理的な検討を加えた上で、現代社会が求める資質・能力を実質的に育みうる、日本の教育文化の強みを生かした新しい授業像と教師の学びのシステムを提案するものである。しかも、教育現場に対する実践指針を提供し、実際の改革の事例を書籍等で共有することで、日本各地の小・中・高等学校や自治体の取り組みにインパクトを与えた。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (74 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (27 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 2 results) Presentation (20 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 14 results) Book (27 results)

  • [Journal Article] 「学習評価」はカリキュラム・マネジメントにどう位置づけられるか2019

    • Author(s)
      石井 英真
    • Journal Title

      教職研修

      Volume: 559 Pages: 20-21

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 新学習指導要領で評価はどう変わるか①2019

    • Author(s)
      石井 英真
    • Journal Title

      教師のチカラ

      Volume: 37 Pages: 68-69

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 若い先生方に伝えたい授業づくりの基礎・基本 教材研究のススメ①2018

    • Author(s)
      石井 英真
    • Journal Title

      教師のチカラ

      Volume: 33 Pages: 68-69

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 新学習指導要領が求めるカリキュラム・マネジメント2018

    • Author(s)
      石井 英真
    • Journal Title

      月刊高校教育

      Volume: 51-6 Pages: 36-39

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教師の学びと授業改善の道筋2018

    • Author(s)
      石井 英真
    • Journal Title

      平成29年度成果報告書 E.FORUM 学力評価スペシャリスト研修

      Volume: 2018/8 Pages: 83-90

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 生徒の資質・能力の育成を目指した学習評価―資質・能力の三つの柱と観点別評価―2018

    • Author(s)
      石井 英真
    • Journal Title

      中学校

      Volume: 776 Pages: 12-15

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] CHALLENGES IN CURRICULUM DEVELOPMENT FOR MATHEMATICAL PROOF IN SECONDARY SCHOOL: CULTURAL DIMENSIONS TO BE CONSIDERED2018

    • Author(s)
      Yusuke SHINNO, Takeshi MIYAKAWA, Hideki IWASAKI, Susumu KUNIMUNE, Tatsuya MIZOGUCHI, Terumasa ISHII, Yoshitaka ABE
    • Journal Title

      for the learning of mathematics

      Volume: 38 Pages: 26-30

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アクティブ・ラーニングPDCA<4>――自校に沿った「主体的・対話的で深い学び」の探求 教科する授業2018

    • Author(s)
      石井 英真
    • Journal Title

      教職研修

      Volume: 551 Pages: 54-56

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 若い先生方に伝えたい授業づくりの基礎・基本 教材研究のススメ②2018

    • Author(s)
      石井 英真
    • Journal Title

      教師のチカラ

      Volume: 34 Pages: 68-69

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] ほんものの学力を育てる深い学びをどう創るか2018

    • Author(s)
      石井 英真
    • Journal Title

      信濃教育

      Volume: 1580 Pages: 28-36

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 若い先生方に伝えたい授業づくりの基礎・基本 教材研究のススメ③2018

    • Author(s)
      石井 英真
    • Journal Title

      教師のチカラ

      Volume: 35 Pages: 68-69

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] アクティブ・ラーニングPDCA<5>――自校に沿った「主体的・対話的で深い学び」の探求 教科する授業2018

    • Author(s)
      石井 英真
    • Journal Title

      教職研修

      Volume: 552 Pages: 52-54

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] アクティブ・ラーニングPDCA<6>――自校に沿った「主体的・対話的で深い学び」の探求 教科する授業2018

    • Author(s)
      石井 英真
    • Journal Title

      教職研修

      Volume: 553 Pages: 52-54

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] エビデンスに基づく教育を飼い慣らす視座―教育目標と評価の新しい形の構想へー2018

    • Author(s)
      石井 英真
    • Journal Title

      日本教育行政学会年報

      Volume: 44 Pages: 205-208

    • NAID

      130007709997

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 高校の学習評価をめぐる議論のポイント2018

    • Author(s)
      石井 英真
    • Journal Title

      月刊高校教育

      Volume: 51-12 Pages: 24-27

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 新教育課程を生かす評価のあり方2018

    • Author(s)
      石井 英真
    • Journal Title

      リーダーズ・ライブラリ

      Volume: 8 Pages: 26-29

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 若い先生方に伝えたい授業づくりの基礎・基本 教材研究のススメ④2018

    • Author(s)
      石井 英真
    • Journal Title

      教師のチカラ

      Volume: 36 Pages: 68-69

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「カリキュラム・マネジメントで何が求められているのか」2018

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      『教師のチカラ』

      Volume: 32号 Pages: 68-69

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 「教育課程編成の工夫―教科内容の精選と構造化の工夫」2017

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      『教職研修』

      Volume: 7月号 Pages: 93-96

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 「教科横断的な視点からの資質・能力の育成」2017

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      『教師のチカラ』

      Volume: 30号 Pages: 68-69

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 「資質・能力の3つの柱と評価のあり方」2017

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      『教師のチカラ』

      Volume: 31号 Pages: 68-69

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 「資質・能力ベースのカリキュラム改革をめぐる理論的諸問題―教育的価値を追求するカリキュラムと授業の構想に向けて―」2017

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      『国立教育政策研究所紀要』

      Volume: 第146集 Pages: 109-121

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「今、求められる学力とは」2017

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      『Career Guidance』

      Volume: Vol.418 Pages: 34-37

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「新学習指導要領と国語教育の課題――資質・能力ベースのカリキュラム改革をどう捉えるか――」2017

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      『国語科教育』

      Volume: 第82集 Pages: 8-10

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 資質・能力ベースのカリキュラムの危険性と可能性2016

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      カリキュラム研究

      Volume: 25 Pages: 83-89

    • NAID

      130005805540

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] パフォーマンスアセスメント2016

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      指導と評価

      Volume: 62(6) Pages: 18-20

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] カリキュラム・マネジメントで求められる評価のあり方2016

    • Author(s)
      石井英真
    • Journal Title

      教育展望

      Volume: 62(3) Pages: 23-28

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] パフォーマンス評価とルーブリックの基本的な考え方と作成方法2018

    • Author(s)
      石井 英真
    • Organizer
      第67回日本美術教育学会学術研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 教育評価論の立場から2018

    • Author(s)
      石井 英真
    • Organizer
      日本教育学会第77回大会 ラウンドテーブル「フランスの高大接続の特質― 思考力・表現力育成 の視点から―」(指定討論)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 「主体的・対話的で深い学び」をどう捉えるか ―「教科する」授業の創造へー2018

    • Author(s)
      石井 英真
    • Organizer
      2018年度数学教育学会秋季例会 総合講演Ⅰ
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 「真正の学び」という視点から ―教科における「探究的な学び」は「教科する」ことになっているか?―2018

    • Author(s)
      石井 英真
    • Organizer
      日本教育方法学会第54回大会 課題研究Ⅰ 中等教育における「探究の過程」重視の授業づくりと評価(指定討論)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育目標・評価論の現代的課題2018

    • Author(s)
      石井 英真
    • Organizer
      教育目標・評価学会第29回大会 課題研究Ⅰ 社会変動の中の教育目標・評価研究の課題と展望
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] コンピテンシー・ベースのカリキュラムの光と影-今求められる学力と学び―2018

    • Author(s)
      石井 英真
    • Organizer
      第1回高等教育研究プラットフォーム「大学教育で育つ能力・知識・人格とはなにか ―コンピテンシー,知識,経験を問う」
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 「新学習指導要領と教科教育の課題―資質・能力ベースのカリキュラム改革をどう捉えるか―」2018

    • Author(s)
      石井英真
    • Organizer
      社会系教科教育学会 第 29 回研究発表大会 シンポジウム 「社会系教科は新学習指導要領にどう向き合うか」
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「新学習指導要領と国語教育の課題」2017

    • Author(s)
      石井英真
    • Organizer
      全国大学国語教育学会第132回大会 シンポジウム「新学習指導要領,わたしはこう見る」
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「資質・能力ベースのカリキュラム改革と教科学習の課題」2017

    • Author(s)
      石井英真
    • Organizer
      日本家庭科教育学会 中国地区会 第37回 研究発表会・講演会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「カリキュラムと評価の改革の世界的標準化をめぐって―教育学としての 「比較」研究による対抗軸の模索―」2017

    • Author(s)
      石井英真
    • Organizer
      日本教育学会第76回大会シンポジウムⅡ「教2017育政策のグローバライゼーションのもとにおける『比較』の新しい意味」
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「エビデンスに基づく教育を飼い慣らす視座―教育目標と評価の新しい形の構想へ―」2017

    • Author(s)
      石井英真
    • Organizer
      日本教育行政学会第52回大会 課題研究Ⅱ「教育政策エビデンスをめぐる教育と教育行政
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] “Developing Teacher Educators and School Teachers through Collaborative School-based Action Research”2017

    • Author(s)
      石井英真
    • Organizer
      WALS 2017 International Conference @Nagoya University
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] コンピテンシー・ベースのカリキュラムをどう捉えるか-知の総合化と統合的な学びの追求へ-2016

    • Author(s)
      石井英真
    • Organizer
      日本教育方法学会 公開シンポジウム
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Year and Date
      2016-10-01
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Classroom Assessment in Japan: Responsive and Emergent Classroom Assessment2016

    • Author(s)
      Terumasa Ishii
    • Organizer
      The 17th International Conference on Education Research
    • Place of Presentation
      Seoul National University
    • Year and Date
      2016-09-19
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] コンピテンシー・ベースの教育課程と教科教育の課題2016

    • Author(s)
      石井英真
    • Organizer
      日本学校音楽教育実践学会 課題研究
    • Place of Presentation
      北海道教育大学岩見沢校
    • Year and Date
      2016-08-21
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] カリキュラム論からの環境教育への期待―コンピテンシー・ベースの教育課程と教科教育の課題―2016

    • Author(s)
      石井英真
    • Organizer
      日本環境教育学会 学校教育プロジェクト研究
    • Place of Presentation
      学習院大学
    • Year and Date
      2016-08-07
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 教科研究の立場から-授業を研究するとはどういうことか―2016

    • Author(s)
      石井英真
    • Organizer
      日本カリキュラム学会 公開シンポジウム
    • Place of Presentation
      香川大学教育学部附属高松小学校
    • Year and Date
      2016-07-02
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 資質・能力ベースのカリキュラム改革と教科教育の課題2016

    • Author(s)
      石井英真
    • Organizer
      全国数学教育学会 講演
    • Place of Presentation
      高知大学
    • Year and Date
      2016-06-26
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 教師に求められる資質能力や知識とは何か―「ねらいをめぐる議論」の位置づけをめぐって―2016

    • Author(s)
      石井英真
    • Organizer
      国際シンポジウム「社会科教師教育カリキュラムを問う 」
    • Place of Presentation
      キャンパス・イノベーションセンター・東京
    • Year and Date
      2016-05-29
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 資質・能力ベースのカリキュラム改革と教科教育の現代的課題2016

    • Author(s)
      石井英真
    • Organizer
      日本地球惑星科学連合2016年大会 パブリックセッション
    • Place of Presentation
      幕張メッセ
    • Year and Date
      2016-05-22
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 新しい数学教育の理論と実践(数学的な見方・考え方と評価)2019

    • Author(s)
      岩崎秀樹・溝口達也(阿部好貴・石井英真・早田透)
    • Total Pages
      296
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623084296
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 教科の「深い学び」を実現するパフォーマンス評価2019

    • Author(s)
      西岡加名恵・石井英真
    • Total Pages
      152
    • Publisher
      日本標準
    • ISBN
      9784820806547
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] リフレクション大全 教師の学びと成長とは?ーリフレクション入門ー2018

    • Author(s)
      ネットワーク編集委員会(石井英真)
    • Total Pages
      125
    • Publisher
      学事出版
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 主体的・対話的で深い学びを拓くーアクティブ・ラーニングの視点から授業を改善し授業力を高めるー2018

    • Author(s)
      教職員支援機構(石井英真)
    • Total Pages
      136
    • Publisher
      学事出版
    • ISBN
      9784761924126
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 教育の社会・制度と経営(日本の学力は向上できるか)2018

    • Author(s)
      篠原清昭(石井英真)
    • Total Pages
      231
    • Publisher
      ジダイ社
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 高等学校新学習指導要領 全文と解説(新学習指導要領が求めるカリキュラム・マネジメント)2018

    • Author(s)
      月刊高校教育編集部(石井英真)
    • Total Pages
      374
    • Publisher
      学事出版
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 教育の方法と技術(教育評価)2018

    • Author(s)
      篠原正典・荒木寿友(石井英真)
    • Total Pages
      234
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] Teacher Learning with Classroom Assessment (Teacher Learning from Classroom Assessment in Japan: Responsive and Emergent Classroom Assessment in Lesson Study)2018

    • Author(s)
      Heng JIANG, Mary F. HILL (Terumasa ISHII)
    • Total Pages
      201
    • Publisher
      Springer
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 授業改善8つのアクション2018

    • Author(s)
      石井 英真
    • Total Pages
      238
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 国語授業の改革18 国語の授業で「深い学び」をどう実現していくか(「深い学び」をどうとらえるかー教科の本質を追求する授業のあり方)2018

    • Author(s)
      「読み」の授業研究会(石井英真)
    • Total Pages
      189
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 教育実習 教職実践演習 フィールドワーク 第15巻(教職の専門職性と実践的科目の意味)2018

    • Author(s)
      石井英真・渡邉洋子
    • Total Pages
      288
    • Publisher
      協同出版
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] Q&Aでよくわかる!見方・考え方を育てるパフォーマンス評価2018

    • Author(s)
      西岡加名恵・石井英真
    • Total Pages
      171
    • Publisher
      明治図書出版
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 「アクティブ・ラーニングのポイントは何か」次世代型教育推進センター編『アクティブ・ラーニング最前線』2018

    • Author(s)
      石井英真
    • Total Pages
      5
    • Publisher
      学事出版
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 「早期教育」「学力低下」「いじめ」「コラム」田中耕治編『教育をよみとく』2017

    • Author(s)
      石井英真
    • Total Pages
      33
    • Publisher
      有斐閣
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 「資質・能力ベースのカリキュラム改革と教科指導の課題―教科の本質を追求する授業のあり方―」日本教育方法学会『学習指導要領の改訂に関する教育方法学的検討』2017

    • Author(s)
      石井英真
    • Total Pages
      14
    • Publisher
      図書文化
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 「専門家教育としての教師教育カリキュラム」日本教師教育学会編『教師教育研究ハンドブック』2017

    • Author(s)
      石井英真
    • Total Pages
      4
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 「これから求められる学力と学び」『附属新潟中式「3つの重点」を生かした確かな学びを促す授業』2017

    • Author(s)
      石井英真
    • Total Pages
      7
    • Publisher
      東信堂
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 「新学習指導要領の基本的な方向性とカリキュラム・マネジメントの必要性」田中耕治・岸田蘭子監修『資質・能力を育てる カリキュラム・マネジメント―読解力を基盤とする教科の学習とパフォーマンス評価の実践』2017

    • Author(s)
      西岡加名恵・石井英真
    • Total Pages
      4
    • Publisher
      日本標準
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 「現代日本における教師教育改革の展開」田中耕治・高見茂・矢野智司編『教職教育論』2017

    • Author(s)
      石井英真
    • Total Pages
      21
    • Publisher
      協同出版
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 戦後日本教育方法論史(上)(「『科学と教育の結合』論と系統学習論―反知性主義への挑戦と真の知育の追求―」「授業の本質と教授学」を執筆)2017

    • Author(s)
      田中耕治編
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 小学校発 アクティブ・ラーニングを超える授業―質の高い学びのヴィジョン「教科する」授業―2017

    • Author(s)
      石井英真編
    • Total Pages
      189
    • Publisher
      日本標準
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 教師の資質・能力を高める!アクティブ・ラーニングを超えていく「研究する」教師へ2017

    • Author(s)
      石井英真編
    • Total Pages
      199
    • Publisher
      日本標準
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 中教審「答申」を読み解く―新学習指導要領を使いこなし、質の高い授業を創造するために―2017

    • Author(s)
      石井英真
    • Total Pages
      102
    • Publisher
      日本標準
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 学びとカリキュラム(岩波講座 教育 変革への展望5)(「学校改革とカリキュラム変革の歴史と現在」を執筆)2017

    • Author(s)
      佐藤学他編
    • Publisher
      岩波書店
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] アクティブラーニングの評価2016

    • Author(s)
      松下佳代・石井英真編
    • Total Pages
      145
    • Publisher
      東信堂
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] Curriculum, Instruction and Assessment in Japan: Beyond lesson study2016

    • Author(s)
      Koji TANAKA, Kanae NISHIKA, Terumasa ISHII
    • Total Pages
      162
    • Publisher
      Routledge
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] Round Study 教師の学びをアクティブにする授業研究2016

    • Author(s)
      石井英真・原田三朗・黒田真由美編
    • Total Pages
      90
    • Publisher
      東洋館
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi