• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Teaching Methods and Curriculum aiming at Qualitative Development of the Learning Group in Inclusive Education

Research Project

Project/Area Number 16K04471
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionOsaka Kyoiku University

Principal Investigator

YOSHIDA shigetaka  大阪教育大学, 教育学部, 准教授 (60462074)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 樋口 裕介  福岡教育大学, 教育学部, 准教授 (80587650)
Research Collaborator TANAKA takanori  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords教育方法学 / インクルーシブ教育 / 学習集団 / ドイツ / 指導法 / カリキュラム / 発展モデル / 学習規律 / 学習集団の質的発展 / 授業研究
Outline of Final Research Achievements

This research examined from the educational approach of Japan and Germany in order to investigate the development of the teaching methods, and curriculum of the qualitative development of the learning group in inclusive education. As a result, while clarifying the viewpoints required for the qualitative development of the learning group, I created the development model and an index of the learning group. I also clarified the concept of the inclusive educational curriculum in Germany.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

インクルーシブ教育の時代においては、多様なニーズのある子どもを含む学習集団を高める指導法とカリキュラムの開発は喫緊の課題である。そこで、日本とドイツを中心に文献研究及び小学校などで授業研究やフィールドワークを行った。その結果、実践現場にとって必要な学習集団を高める指導法とカリキュラムの視点を明らかにするとともに、そのモデルも作成した。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (2 results) Presentation (5 results) Book (9 results)

  • [Journal Article] ドイツにおけるインクルーシブ教育のカリキュラムの検討2018

    • Author(s)
      吉田茂孝・樋口裕介
    • Journal Title

      教育学研究紀要

      Volume: 63 Pages: 169-179

    • NAID

      40021576541

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] インクルーシブ教育における総合的な学習の時間の検討―ドイツの事実教授を手がかりに―2016

    • Author(s)
      吉田茂孝
    • Journal Title

      教育学研究論集(大阪教育大学大学院学校教育専攻教育学コース)

      Volume: 14 Pages: 21-27

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] インクルーシブ教育における学習集団の質的発展の構造2018

    • Author(s)
      吉田茂孝
    • Organizer
      中国四国教育学会第70回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] ドイツにおけるインクルーシブ教育のカリキュラムの検討2017

    • Author(s)
      吉田茂孝・樋口裕介
    • Organizer
      中国四国教育学会第69回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 現代ドイツの授業におけるグループの検討―グルーブ授業から協同学習への発展動向に着目して―2016

    • Author(s)
      吉田茂孝
    • Organizer
      日本教育方法学会第52回大会
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] インクルーシブ教育における総合的学習の検討―ドイツの事実教授を手がかりに―2016

    • Author(s)
      吉田茂孝
    • Organizer
      中国四国教育学会第68回大会
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 陶冶履歴研究(Bildungsgangforschung)にもとづく学習者の参加に関する一考察2016

    • Author(s)
      樋口裕介
    • Organizer
      中国四国教育学会第68回大会
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 「ドイツのインクルーシブ教育」「インクルーシブ授業の指導技術」「多様な学習方法・学習支援の場の保障」「学習集団の質的発展」(湯浅恭正・新井英靖・吉田茂孝編著『よくわかるインクルーシブ教育』)2019

    • Author(s)
      吉田茂孝
    • Total Pages
      232
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623084098
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 「教育改革と特別支援教育」(湯浅恭正編『よくわかる特別支援教育[第2版]』)2018

    • Author(s)
      吉田茂孝
    • Total Pages
      232
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623081257
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 「インクルーシブ学校の実現に向けた政策動向-ニーダーザクセン州を手がかりに-」(『インクルーシブ授業の国際比較研究』)2018

    • Author(s)
      樋口裕介・吉田茂孝(湯浅恭正・新井英靖編)
    • Total Pages
      408
    • Publisher
      福村出版
    • ISBN
      9784571121326
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 「ドイツのインクルーシブ教育における教授学の構造―ゲオルグ・フォイザー(Georg Feuser)論の検討を中心に」「ブレーメン州におけるインクルーシブ教育に向けた実践の展開」(『インクルーシブ授業の国際比較研究』)2018

    • Author(s)
      吉田茂孝(湯浅恭正・新井英靖編)
    • Total Pages
      408
    • Publisher
      福村出版
    • ISBN
      9784571121326
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 「ザクセン州におけるインクルーシブ教育に向けた実践の展開」(『インクルーシブ授業の国際比較研究』)2018

    • Author(s)
      吉田茂孝・窪田知子(湯浅恭正・新井英靖編)
    • Total Pages
      408
    • Publisher
      福村出版
    • ISBN
      9784571121326
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 「学習集団研究からみた「カリキュラム・マネジメント」の課題」(『学習集団研究の現在 Vol.2 学習集団づくりが描く「学びの地図」』)2018

    • Author(s)
      北川剛司・樋口裕介(深澤広明・吉田成章編)
    • Total Pages
      161
    • Publisher
      渓水社
    • ISBN
      9784863274334
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 「インクルーシブ教育を重視した校内授業研究と学校づくり」(『学習集団研究の現在 Vol.2 学習集団づくりが描く「学びの地図」』)2018

    • Author(s)
      吉田茂孝(深澤広明・吉田成章編)
    • Total Pages
      161
    • Publisher
      溪水社
    • ISBN
      9784863274334
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 「ケース検討を通して指導のあり方を問う」「指導力向上のための指導案づくり」「「授業の事実」から教師が学び合う授業研究へ」「エピソードを通して教師の専門性を高める」(『エピソードから読み解く特別支援教育の実践』)2017

    • Author(s)
      吉田茂孝(障害児の教授学研究会、新井英靖、小川英彦、櫻井貴大、高橋浩平、廣瀬信雄、湯浅恭正、吉田茂孝編)
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      福村出版
    • ISBN
      9784571121302
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 「学習のユニバーサルデザイン」(日本学校教育学会編『これからの学校教育を担う教師を目指す―思考力・実践力アップのための基本的な考え方とキーワード―』)2016

    • Author(s)
      吉田茂孝
    • Total Pages
      205
    • Publisher
      学事出版
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi