• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Reformative Stream of Adolf Hoelzel in Stuttgart and the idea of Johannes Itten for the art-school reformation

Research Project

Project/Area Number 16K04472
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionKansai University of Social Welfare (2017-2019)
Kobe University (2016)

Principal Investigator

Suzuki Mikio  関西福祉大学, 教育学部, 教授 (70163003)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 阿部 守  福岡教育大学, 教育学部, 教授 (60167947)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
KeywordsJ・イッテン / 1920-30年代の実験学校教育学 / 芸術アカデミー改革 / シュトゥットガルト芸術アカデミー / ヘルツェル学派 / 発想法教育学の成立 / 発想法教育学 / アドルフ・ヘルツェル学派 / 改革的伝統 / バウハウス / クレーフェルト繊維工芸中等学校 / アドルフ・ヘルツェル / 西南ドイツ / シュトゥットガルト・アカデミー
Outline of Final Research Achievements

In 2014, with the help of my friend specialists in Japan, we could publish our book titled “ Reformation of Art Academy in the USA and Germany after or during World War II.”. It brought us our deep understandings about how various art professors had contributed to the realization of reformative art schools in Germany and the USA during and after the Second World War.
This time, with the help of my research members this time, it became possible for us to realize our research about the underground academic streams which flew from the Academy of Stuttgart to reformative art schools in Germany during and after World War II. For about 8(4+4) years, I have engaged in our new research, “Reformative Streams in the Academy of Stuttgart in the 20th. Century and Impacts of the pedagogical Ideas upon the German Art Schools--Hoelzel School in Stuttgart, Bauhaus and Johannes Itten--”.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

改革芸術学校バウハウスの教育は、デザイン教育、工芸・建築分野の導入教育として、米国、ヨーロッパ諸国、日本、北欧諸国等における芸術大学改革に先駆的な役割を果たした。しかしわが国のバウハウス研究は、バウハウスの導入教育(学)の形成経緯、並びに同教育の自己探求的基礎付けという、同校教育の根幹解明の課題を積み残してきた。
本研究では、わが国の研究者が入りこめなかったシュトゥットガルト・アカデミーの改革的伝統との接点でイッテンの造形教育実践を視野に入れ、同時にそのイッテンによって1920-30年代の実験学校教授学遺産が水面下でどのように発見・受容・活用されたのか、解明を試みた。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (21 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016 Other

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 1 results) Presentation (5 results) (of which Invited: 4 results) Book (7 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 日本におけるバウハウス発想法教育学の成立に関する考察―感性を研ぎ澄ます教育と福岡における柏崎栄助―2020

    • Author(s)
      阿部 守
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要, 第5分冊, 芸術・保健体育・家政科編

      Volume: 69 Pages: 25-39

    • NAID

      120006811297

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 戦後ドイツ敗戦期にみる現代教育学・教育方法学の発生動態について―ゲッティンゲン大学初代教育学博士学位取得者J・ゲープハルトの基礎理論構築を手掛かりとして―2019

    • Author(s)
      鈴木幹雄
    • Journal Title

      関西福祉大学紀要

      Volume: 22 Pages: 25-37

    • NAID

      40021927239

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] J・イッテンにみる繊維工芸教育と発想法教育学の構築ークレーフェルト公立繊維工芸中等学校を事例としてー2019

    • Author(s)
      鈴木幹雄
    • Journal Title

      教育実践方法学研究

      Volume: 4(2) Pages: 55-70

    • NAID

      40022019508

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教育の基礎理論を主体的に学ぶ「教育原理」を模索する2019

    • Author(s)
      鈴木幹雄
    • Journal Title

      日本教育実践方法学会『大学における教育課程の課題と展望』

      Volume: 4(3) Pages: 77-86

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] ヘルツェル学派における発想法教育学端緒の誕生とシュトットガルト・アカデミーの改革的伝統――2000年代ドイツ学説史研究にみるヘルツェル研究の成果を手掛かりとして――2018

    • Author(s)
      鈴木幹雄
    • Journal Title

      関西福祉大学紀要

      Volume: 21 Pages: 23-32

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本におけるバウハウス発想法教育学の成立とその周辺2018

    • Author(s)
      阿部 守
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要

      Volume: 67(第5分冊) Pages: 27-36

    • NAID

      40021529453

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 実践的教育方法学の教育学的貢献とその意味を振り返る―草創期教育方法学・芸術教育学確立期におけるその貢献と栄養供給を事例として―2017

    • Author(s)
      鈴木幹雄
    • Journal Title

      教育実践方法学研究

      Volume: 3(1) Pages: 25-39

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] グローバリゼーション下2010年代ザクセン州にみる中等教育カリキュラム構成・開発の調査・研究―ドレスデン市ならびにドレスデン近郊におけるギムナジウム教科「芸術」を事例として―2017

    • Author(s)
      鈴木幹雄
    • Journal Title

      神戸大学人間発達環境学研究科研究紀要

      Volume: 10(2) Pages: 173-184

    • NAID

      120006344465

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] Imaginary Circle2017

    • Author(s)
      阿部 守
    • Organizer
      個展(詩と音楽を基に詩人と即興音楽家とのコラボレーションを行う。実験的な展開の試み)
    • Place of Presentation
      ギャラリー、日吉台ハウス(北九州)
    • Year and Date
      2017-03-11
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 展覧会「LIFESTYLES Kunst aus Fukuoka」(ハンブルクの地でバウハウスを思索しつつ展開した制作活動)2016

    • Author(s)
      阿部 守
    • Organizer
      発表場所
    • Place of Presentation
      Westwerk(ハンンブルク市)
    • Year and Date
      2016-12-03
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Installation-YOKOHAMA2016

    • Author(s)
      阿部 守
    • Organizer
      個展 1010美術/横浜(造形理論を基とした立体造形の発表)
    • Place of Presentation
      ギャラリー 爾麗美術(横浜)
    • Year and Date
      2016-05-20
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 場に立つ2016

    • Author(s)
      阿部 守
    • Organizer
      :展覧会”BAREHANDS ASIAN ARTISTS RESIDENCY PROJECT - FUKUOKA”
    • Place of Presentation
      ギャラリーあしや(福岡県芦屋町)、他4箇所の会場
    • Year and Date
      2016-04-28
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] シュトゥットガルトにおけるアドルフ・ヘルツェルと20世紀造形的構築性コンセプトの誕生2016

    • Author(s)
      鈴木幹雄
    • Organizer
      第55回大学美術教育学会
    • Place of Presentation
      北海道教育大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 20世紀ドイツにおける造形表現研究と発想法教育学―シュトゥットガルト、バウハウス、イッテンの系譜-2020

    • Author(s)
      鈴木幹雄
    • Total Pages
      268
    • Publisher
      風間書房
    • ISBN
      9784759923278
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 平成25-28年度科学研究費助成研究研究成果報告書『シュトゥットガルトにおける芸術アカデミー改革とヘルツェル学派の改革的伝統』(基盤研究(C)、課題番号:25381024)2018

    • Author(s)
      鈴木幹雄・長谷川哲哉・清水光二
    • Total Pages
      88
    • Publisher
      関西福祉大学鈴木幹雄研究室
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 鉄を鍛く2018

    • Author(s)
      阿部 守
    • Total Pages
      63
    • Publisher
      石風社
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 苦難に生きた亡命ドイツ人芸術大学長達とその戦後遺産を再考する(神戸大学退官記念講演資料ブロシュール)2017

    • Author(s)
      鈴木幹雄
    • Total Pages
      27
    • Publisher
      神戸大学人間発達環境学研究科鈴木幹雄研究室
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 「LIFESTYLES展」in Hamburgを振り返って」 LIFESTYLES Kunst aus Fukuoka2017

    • Author(s)
      阿部 守
    • Total Pages
      16
    • Publisher
      miyataproduct
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] ドイツの初等教育における「アート・プロジェクト実践から探る美術教育の新たな<かたち>(担当章:「芸術教育の「フレクシブルな実践」と教員要請を支えるものードイツ芸術教育学が遺した遺産を再考するー」)2016

    • Author(s)
      宇多秀士、福本謹一、鈴木幹雄他
    • Total Pages
      93
    • Publisher
      美術科教育学会西部地区
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 「ジャングルを起点に」BAREHANDS ASIAN ARTISTS RESIDENCY PROJECT - FUKUOKA2016

    • Author(s)
      阿部 守
    • Total Pages
      64
    • Publisher
      レターボックス社
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Remarks] 日本におけるバウハウス発想法教育学の成立とその周辺

    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi