• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

General research of school administration and educational practice in a new education school in Japan

Research Project

Project/Area Number 16K04474
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionNara Women's University

Principal Investigator

Nishimura Takuo  奈良女子大学, 人文科学系, 教授 (10228223)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 宇佐見 香代  埼玉大学, 教育学部, 教授 (20294275)
小路田 泰直  奈良女子大学, その他部局等, 副学長 (30186671)
藤井 康之  奈良女子大学, 人文科学系, 准教授 (40436449)
橋本 美保  東京学芸大学, 教育学部, 教授 (60222212)
関口 敏美  大谷大学, 教育学部, 教授 (60241212)
松田 泰代  山口大学, 人文学部, 准教授 (70620722)
阪本 美江  大阪芸術大学短期大学部, その他部局, 教授 (80768383)
Research Collaborator MATSUMOTO hirofumi  
TOMIZAWA michiko  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywords大正新教育 / 奈良女子高等師範学校附属小学校 / 木下竹次 / 学校経営 / 教師の葛藤 / 資料補修 / 奈良女子大学附属小学校資料保存 / 奈良女高師附属小 / 教育史
Outline of Final Research Achievements

This research has two main results. First, it has laid the groundwork for continued publication and preservation of the historical education documents that are essential to further the research of Nara Women's Higher Normal School Attached Elementary School as one of the schools that represent Japan's “new education”. Second, the analysis of these documents revealed how the different interactions of Takeshi Kinoshita's leadership and among teachers formed the school's “new education” system. As a result, it created new approaches towards practice-based researches in “new education” from an organizational perspective.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は、奈良女子高等師範学校附属小学校の史料を活用して、日本の新教育研究に新たな組織論的視角を導入したことである。また、貴重な歴史的資料の保存・整理・公開の一つのモデルを提起したことが、本研究の学術的かつ社会的意義である。さらに、今日でも日本の教育改革のモデルとなっている歴史的実践の成り立ちをリーダーシップや同僚性といった新たな組織論的視点から分析したことは、今日の学校改革にも有力な手がかりを提供し得る、社会的意義を有している。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report

Research Products

(23 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (10 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 4 results) Presentation (11 results) (of which Invited: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 奈良女子高等師範学校附属小学校の「分団教授」の創造2019

    • Author(s)
      松本博史
    • Journal Title

      神戸女子大学文学部紀要

      Volume: 52 Pages: 71-92

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 思想史と実践史を架橋する―新教育研究への提案―2018

    • Author(s)
      橋本美保・江口潔・遠座知恵・宮野尚
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 27 Pages: 111-117

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Circulation of Knowledge on Progressive Education in Modern Japan2018

    • Author(s)
      Miho Hashimoto, Hisashi Miyano
    • Journal Title

      Education and Nature: International Standing Conference for the History of Education 40, Book of Abstracts

      Volume: 40 Pages: 74-74

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 奈良女子高等師範学校附属小学校の「特別学級」2018

    • Author(s)
      松本博史
    • Journal Title

      神戸女子大学文学部紀要

      Volume: 51 Pages: 101-122

    • NAID

      40021517429

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 上沼久之丞によるドクロリー教育法の紹介―大正新教育期公立小学校長のリーダーシップ―2018

    • Author(s)
      橋本美保
    • Journal Title

      『東京学芸大学紀要』総合教育科学系Ⅰ

      Volume: 64 Pages: 1-14

    • NAID

      120007047766

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 近代日本におけるウィネトカ・プラン情報の普及―国際新教育運動における情報交流の一断面―2018

    • Author(s)
      宮野尚・橋本美保
    • Journal Title

      『東京学芸大学紀要』総合教育科学系Ⅰ

      Volume: 69 Pages: 15-31

    • NAID

      120007047765

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 近代日本におけるドクロリー教育情報の普及― 国際新教育運動と大正新教育2017

    • Author(s)
      橋本美保
    • Journal Title

      『東京学芸大学紀要』総合教育科科学系Ⅰ

      Volume: 68 Pages: 9-23

    • NAID

      120007048191

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 実際の理論化--看過されてきた実践思想2016

    • Author(s)
      橋本美保
    • Journal Title

      『近代教育フォーラム』

      Volume: 25 Pages: 27-30

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 奈良女子大学附属小学校所蔵の近・現代学校資料の現状2016

    • Author(s)
      阪本美江
    • Journal Title

      『教育システム研究』

      Volume: 11 Pages: 57-68

    • NAID

      120006658140

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 奈良女高師附小訓導斎藤千栄治の「劣等児」「低能児」論とその展開2016

    • Author(s)
      阪本美江
    • Journal Title

      『日本教育史学会紀要』

      Volume: 6 Pages: 20-39

    • NAID

      40020776894

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 大正新教育の実践改革を支えた学校経営―明石附小と富士小の比較を通して―2019

    • Author(s)
      橋本美保
    • Organizer
      第3回科研費報告会(奈良女子大学)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] H30年度附小所蔵資料の脱酸補修 実施状況についてー附小資料今後の活用の可能性2019

    • Author(s)
      阪本美江
    • Organizer
      第3回科研費報告会(奈良女子大学)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師の成長を促す学校経営―大正新教育における二校の実践改革を比較して―(シンポジウム「新しい時代の教師教育―新教育からの展望」)2018

    • Author(s)
      橋本美保
    • Organizer
      国際教育フォーラム2018 (世界新教育学会大会)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Circulation of Knowledge on Progressive Education in Modern Japan2018

    • Author(s)
      Miho Hashimoto, Hisashi Miyano
    • Organizer
      Education and Nature: International Standing Conference for the History of Education 40, Program, Berlin
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 「木下の学習法」はいかにして成立したか?2018

    • Author(s)
      松本博史
    • Organizer
      第2回科研費報告会(奈良女子大学)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] H29年度附小所蔵資料の脱酸補修実施状況と附小資料劣化の原因について」(「大正~昭和戦前期の新教育学校における学校経営と教育実践の連関に関する総合的研究2018

    • Author(s)
      阪本美江
    • Organizer
      第二回科研費報告会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 大正期から昭和初期における幾尾純の唱歌教育論―木下竹次との対立に着目して2017

    • Author(s)
      藤井康之
    • Organizer
      第1回科学研究費報告会
    • Place of Presentation
      奈良女子大学附属小学校
    • Year and Date
      2017-03-08
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 附小資料脱酸補修事業経過報告2017

    • Author(s)
      阪本美江
    • Organizer
      第1回科学研究費報告会
    • Place of Presentation
      奈良女子大学附属小学校
    • Year and Date
      2017-03-08
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 奈良女子大学附属小学校所蔵の学校資料の状態について―明治期における資料の劣化状況に着目して―2017

    • Author(s)
      阪本美江
    • Organizer
      関西教育学会第69回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 思想史と実践史を架橋する―新教育研究への提案―2017

    • Author(s)
      橋本美保・江口潔・遠座知恵・宮野尚
    • Organizer
      教育思想史学会第27回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 東京市富士小学校におけるカリキュラム開発の態勢―大正新教育期の公立小学校における教師の協同―2016

    • Author(s)
      橋本美保
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Year and Date
      2016-07-02
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 『大正新教育の受容史』2018

    • Author(s)
      橋本美保編著(全執筆者:橋本美保、遠座知恵、角谷亮太郎、塚原健太、永井優美、宮野尚)
    • Total Pages
      336
    • Publisher
      東信堂(東京)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 『文献資料集成 大正新教育』2017

    • Author(s)
      橋本美保
    • Total Pages
      4000
    • Publisher
      日本図書センター
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi