• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Empirical Research on Components of Systematic Curriculum in Japanese Universities' Undergraduate Programs

Research Project

Project/Area Number 16K04480
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionKagoshima University

Principal Investigator

ITO Nagako  鹿児島大学, 総合科学域総合教育学系, 准教授 (10387459)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2017: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2016: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Keywords大学 / カリキュラム / 体系性 / 地域 / 体系的カリキュラム / 学士課程 / 地域系学部 / 地域関連学部・学科 / 教育学 / 質保証
Outline of Final Research Achievements

In recent years, some curriculums have been prepared which are based not on the disciplines, but on the images of the graduates in Japanese universities. This research focuses on the schools which are raising regional human resources as the typical cases of above examples.
What are required as the components of systematic curriculums are the clarifications of the connection between subjects and the guarantees of the opportunities to evaluate learning outcomes at regular intervals.In the former, it is important to clarify the relationships between lectures in the classrooms and practical trainings in the communities. And the latter will confirm the results of learnings in the curriculums by steadily accumulating assessments of skills acquired throughout the half year or 1 year, and guarantee systematicity.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

大学のカリキュラムは一般市民のみならず大学に在籍するものであっても専門外であれば理解しづらいものであり、本研究において体系的カリキュラムに基づいて教育を行う上で必要不可欠となる構成要素を明らかにできたことは、以下3点の意味が認められる。第1に、高校生が大学を選択する際、より良い教育を受けるために確認するべき点が明確にされたといえる。第2に、特定のディシプリンに基づくのではなく学際的な学部開設が進む昨今、その新設や改廃、実際の教育の実現に当たっての注意点が明確にされた。そして第3に、大学で行われている教育の在り方について社会一般に広く知らしめ、理解を得られるようにする効果が期待できる。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2019 2018 2016

All Journal Article (2 results) (of which Open Access: 2 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] 地域人材育成を目指す体系的カリキュラム構築上の課題2019

    • Author(s)
      伊藤奈賀子
    • Journal Title

      鹿児島大学総合教育機構紀要

      Volume: 2 Pages: 1-16

    • NAID

      40022129026

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 地域系学部におけるカリキュラムの特徴と体系性2018

    • Author(s)
      伊藤奈賀子
    • Journal Title

      鹿児島大学総合教育機構紀要

      Volume: 1 Pages: 20-34

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 地域系学部カリキュラムにおける体系性担保の要素2018

    • Author(s)
      伊藤奈賀子
    • Organizer
      日本高等教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学教育を批判する言説の批判的検討2016

    • Author(s)
      伊藤奈賀子
    • Organizer
      日本高等教育学会
    • Place of Presentation
      追手門学院大学(大阪府茨木市)
    • Year and Date
      2016-06-25
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi