• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study of the development of teacher in-service training in the global times

Research Project

Project/Area Number 16K04485
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionMejiro University

Principal Investigator

NAKAYAMA Hiroo  目白大学, 人間学部, 教授 (80406561)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 多田 孝志  金沢学院大学, 文学部, 教授 (50341920)
和井田 清司  武蔵大学, 人文学部, 教授 (50345542)
成田 喜一郎  東京学芸大学, 教職大学院, 研究員 (80456251)
Research Collaborator ISHIDA Yoshihiro  
KOBAYASHI Kyoko  
SHIMAMOTO Yosuke  
TADA Ryosuke  
HRADA Shinzo  
SUHARA Naoko  
HASEGAWA Kei  
YAMADA Osamu  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywordsグローバル時代 / 多文化共生教育 / 地球環境教育 / 教員研修 / 教員の意識変容 / 授業研究 / 教員研修プログラム / マレーシア / 海ごみ / 共創型対話学習 / ESD / 環境教育 / 教師の資質能力 / 教育学 / 教師教育 / 21世紀型能力
Outline of Final Research Achievements

It is important to carry out multi-cultural education and global environmental education in the global times. So, we have developed teacher in-service training about multi-cultural education and global environmental education.
First, we studied nature and abilities in the global times. They are global outlook and abilities for problem solving. Next, we have developed two teacher in-service training programs. One is “A transfer student from Penang, Malaysia” which is for multi-cultural education. Another one is “Waist in the sea” which is for global environmental education. They are made on inventive dialogue which was contrived by Dr. TADA Takashi. Both programs are based on inventive dialogue and learning by doing. We were aiming to raise the consciousness of teachers who attend the programs. And they gave lessons to their students about multi-cultural problems and global environmental problems.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

ESDやSDGsは、私たちが明るい未来を追い求める上で最重要課題である。本研究は、ESDとSDGsの一環の流れの中にあるものである。本研究で取り上げた多文化共生は、人類が共に繁栄するためには必要なものである。文化、宗教、慣習の異なりを超えて共存することが、持続可能な社会の基盤となるのである。地球環境問題には、地球温暖化、熱帯林の消滅、オゾン層、海ごみなど多くの問題がある。その中でも、児童にとっても自分の日常生活と結びつけやすい海ごみを選んだ。児童と共に問題解決にあたろうと教員を育てるためである。
本研究は、持続可能な社会に向けてESDやSDGsを社会的に広げていく上で大きな意義を有している。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (30 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (19 results) (of which Peer Reviewed: 5 results) Presentation (6 results) (of which Invited: 2 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] 小さな村の教育改革-g7の取組に着目して2019

    • Author(s)
      和井田清司
    • Journal Title

      武蔵大学『教職課程研究年報』

      Volume: 33 Pages: 5-12

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] グローバル時代に対応した教師の資質能力に関する一考察2019

    • Author(s)
      中山博夫
    • Journal Title

      グローバル時代を共に生きる子どもを育てる教育実践の推進

      Volume: 1 Pages: 7-21

    • NAID

      120006541812

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] グローバル時代の対話における「間」の重要2019

    • Author(s)
      多田孝志
    • Journal Title

      グローバル時代を共に生きる子どもを育てる教育実践の推進

      Volume: 1 Pages: 35-45

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] グローバル時代の「教師教育/Educator Education」を問い直し/見通す2019

    • Author(s)
      成田喜一郎
    • Journal Title

      グローバル時代を共に生きる子どもを育てる教育実践の推進

      Volume: 1 Pages: 46-55

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 環境(公害)教育と国際理解教育の典型実践に学ぶ2019

    • Author(s)
      和井田清司
    • Journal Title

      グローバル時代を共に生きる子どもを育てる教育実践の推進

      Volume: 1 Pages: 56-65

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] グローバル時代における道徳教育に関する一考察2019

    • Author(s)
      中山博夫
    • Journal Title

      グローバル時代を共に生きる子どもを育てる教育実践の推進

      Volume: 1 Pages: 66-81

    • NAID

      120006545024

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「奈良少年刑務所「社会性涵養プログラム」の有意味性 :ホリスティック教育/ケア学の視点から2019

    • Author(s)
      成田喜一郎
    • Journal Title

      東京学芸大学教職大学院年報

      Volume: 7 Pages: 9-20

    • NAID

      40021905019

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 変動期における中等社会科の課題と展望-『中等社会科の研究』刊行によせて2018

    • Author(s)
      和井田清司
    • Journal Title

      武蔵大学『教職課程研究年報』

      Volume: 32 Pages: 49-57

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] グローバル時代における道徳教育に関する一考察2018

    • Author(s)
      中山博夫
    • Journal Title

      目白大学人文学研究

      Volume: 14 Pages: 27-41

    • NAID

      120006545024

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] グローバル時代の大学における道徳教育2018

    • Author(s)
      中山博夫
    • Journal Title

      人と教育

      Volume: 12 Pages: 75-79

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 変動期における中等社会科の課題と展望2018

    • Author(s)
      和井田清司
    • Journal Title

      武蔵大学教職課程研究年報

      Volume: 32 Pages: 47-55

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] カリキュラムデザインのための『曼荼羅』シートの開発と実践:『e-カリキュラムデザイン曼荼羅』への道2018

    • Author(s)
      成田喜一郎・今井文男
    • Journal Title

      東京学芸大学教職大学院年報

      Volume: 6 Pages: 1-22

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 共創型対話を活用した特別活動の指導2017

    • Author(s)
      中山博夫
    • Journal Title

      未来を拓く教育実践学研究

      Volume: 2 Pages: 62-71

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 深い思考の考察2017

    • Author(s)
      多田孝志
    • Journal Title

      未来を拓く教育実践学研究

      Volume: 2 Pages: 1-21

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 地域に学ぶ調査体験学習2017

    • Author(s)
      和井田清司
    • Journal Title

      武蔵大学教職課程研究年報

      Volume: 31 Pages: 69-77

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] グローバル時代に対応した教師の資質能力に関する一考察2017

    • Author(s)
      中山博夫
    • Journal Title

      目白大学人文学研究

      Volume: 13 Pages: 45-59

    • NAID

      120006541812

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] オートエスノグラフィー『ライフヒストリーの中の環境教育』:『史的環境教育学』への誘い2017

    • Author(s)
      成田喜一郎
    • Journal Title

      環境教育学研究

      Volume: 26 Pages: 159-180

    • NAID

      120007047678

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] カリキュラムデザイン研究の現在:1994.8から2017.2までの学びと究めを踏まえて2017

    • Author(s)
      成田喜一郎
    • Journal Title

      東京学芸大学教職大学院年報

      Volume: 5 Pages: 1-13

    • NAID

      120007047879

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 国際協力と地域づくりー「リアルな教材」が生徒変えるー2016

    • Author(s)
      和井田清司・岡崎伸二
    • Journal Title

      学校教育研究

      Volume: 31 Pages: 47-59

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] グローバル時代に対応した教員研修プログラムの開発2018

    • Author(s)
      中山博夫・石田好広
    • Organizer
      日本学校教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育の質の向上とESD2018

    • Author(s)
      多田孝志
    • Organizer
      ESD学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] グローバル時代に対応した教員研修プログラムの開発2017

    • Author(s)
      中山博夫
    • Organizer
      日本学校教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 高校生の体験を通した学びと内発的学校改革-開発的学校の事例研究を通して2017

    • Author(s)
      和井田清司
    • Organizer
      日本学校教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] グローバル時代に対応した教員研修プログラムの開発2016

    • Author(s)
      中山博夫・石田好広・小林恭子
    • Organizer
      日本学校教育学会第31回研究大会
    • Place of Presentation
      名古屋市立大学(愛知県・名古屋市)
    • Year and Date
      2016-08-06
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 環境教育が切り拓く持続可能な社会づくりとアクティブラーニング2016

    • Author(s)
      多田孝志
    • Organizer
      日本環境学会第27回大会
    • Place of Presentation
      学習院大学(東京都・豊島区)
    • Year and Date
      2016-08-06
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] ともに考え深めよう!新たな道徳教育の創造2019

    • Author(s)
      大沢裕・中島朋紀・中山博夫 他
    • Total Pages
      154
    • Publisher
      一藝社
    • ISBN
      9784863591882
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 対話型授業の理論と実践2018

    • Author(s)
      多田孝志
    • Total Pages
      235
    • Publisher
      教育出版
    • ISBN
      9784316804422
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 中等社会科の研究-「地理総合」「歴史総合」「公共」の可能性と課題2018

    • Author(s)
      和井田清司 他
    • Total Pages
      366
    • Publisher
      三恵社
    • ISBN
      9784864879095
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] グローバル時代の対話型授業の研究 実践のための12の要件2017

    • Author(s)
      多田孝志
    • Total Pages
      277
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798914626
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 教育の今とこれからを読み解く57の視点2016

    • Author(s)
      多田孝志・和井田清司・佐々木幸寿
    • Total Pages
      203
    • Publisher
      教育出版
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi