• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on quality assurance of different age groups in Jena-Plan

Research Project

Project/Area Number 16K04487
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionTamagawa University

Principal Investigator

SAKUMA Hiroyuki  玉川大学, 教育学部, 教授 (70235208)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywordsイエナ・プラン / 異年齢集団 / 質保証 / ペーターゼン / 教育共同体 / イエナ大学附属学校 / 教育学 / 教育哲学 / 教育史
Outline of Final Research Achievements

In this study, the internal characteristics that are indicators of quality assurance of different age groups are organized from four concepts. First, we discuss in detail the "education community" of Jena-Plan as "key Concept 1", and then the "democracy" as "key Concept 2". Furthermore, on the basis of the background and discussions leading up to the establishment of the Froebel kindergarten attached to the University of Jena, the "scientificity" is provide as "key concept 3". Furthermore, the "respect for life", which is the most important concept in considering quality assurance of Jena- plan, is taken up as "key concept 4."

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

今日、教育界で重視されている「異年齢集団による学習」や「異年齢集団による交流」は、単に異年齢の児童生徒を一緒にすれば済む問題ではない。むしろこうした学習や交流を推し進めるうえで、異年齢集団の内的性質が重要な鍵を握っている。本研究は、現代ドイツにおいて異年齢集団による学習や交流を進める際の理論的支柱の一つとされるイエナ・プランについて研究し、異年齢集団の成否を左右する問題を4つの鍵概念から考察した。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2019 2018 2017 Other

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Book (1 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] ペーターゼンにおける教育共同体と民主主義――イエナ・プラン批判の中心点をめぐって――2019

    • Author(s)
      佐久間裕之
    • Journal Title

      論叢:玉川大学教育学部紀要

      Volume: 18 Pages: 59-82

    • NAID

      40021942835

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小林澄兄『歐州新敎育見聞』考―「萬國新敎育曾議」報告にみるイエナ・プランの理解を取り上げて2018

    • Author(s)
      佐久間裕之
    • Journal Title

      教育新世界

      Volume: 66 Pages: 53-59

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] イエナ・プランと「大学附属フレーベル幼稚園」2018

    • Author(s)
      佐久間裕之
    • Journal Title

      日本ペスタロッチー・フレーベル学会課題研究報告書『子育て支援に関する研究』

      Volume: なし Pages: 18-25

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ペーターゼンにおける「教育共同体」思想の特質――『自由で一般的な国民学校のイエナ・プラン』に着目して2017

    • Author(s)
      佐久間裕之
    • Journal Title

      論叢 : 玉川大学教育学部紀要

      Volume: 2016

    • NAID

      40021246272

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Book] Montessori-Paedagogik als Modell: 60 Jahre Montessori-Forschung und -Lehre in Muenster. Eine Dokumentation2017

    • Author(s)
      Harald Ludwig, Christian Fischer, Esther Grindel, Michael Klein-Landeck (Hrsg.)
    • Total Pages
      584
    • Publisher
      LIT Verlag
    • ISBN
      9783643121578
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] イエナ・プランの教師教育をめぐって

    • URL

      https://www.tamagawa.jp/graduate/educate/news/detail_14893.html

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks] イエナ・プランの教師教育をめぐって―その後の動向―

    • URL

      https://www.tamagawa.jp/graduate/educate/news/detail_15816.html

    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi