• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Empirical Study on Collaborative Support System for Developing Lesson Study Aiming at Cultivation of PLC

Research Project

Project/Area Number 16K04490
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionTeikyo University

Principal Investigator

MASAHIRO NAKADA  帝京大学, 公私立大学の部局等, 教授 (20527345)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 坂田 哲人  帝京大学, 公私立大学の部局等, 講師 (70571884)
町支 大祐  立教大学, 経営学部, 助教 (40755279)
脇本 健弘  横浜国立大学, 教育学研究科, 准教授 (40633326)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
KeywordsPLC / 授業研究 / 教育委員会との協働 / 校内研修 / センター型研修 / 協働的支援システム / ミドルリーダー
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to develop a training program for teachers, by the collaboration among boards of education, schools and university researchers. In particular, we, in cooperation with the Hino City Board of Education, promoted the center-type training program.
One or two teachers from all of elementary and junior-high school in Hino City participate in this training program and they lead lesson study and joint research between schools in the area of school district of junior high school.
The feature of the center-type program is as follows; (1) we embody the city's vision and each schools’ issues into this training program (2) we provide a feedback with necessary information and methods. And (3) we facilitate a joint research.The center-type training program brought the empowerment for cultivating lesson study in each school and the effort for aggregation of schools under the perspective of visions of and values of Hino City’s education.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、調査研究の一環として、PLCが教員の力量形成に与える影響等について、東京都公立学校を対象に質問紙調査を実施し、249校4391名からの回答により分析を行い、その詳細を学会等で報告してきた。その中では、PLCの意義やあり方は固定的なものではなく、条件等の違いによって異なること、学校種によっても違うこと等を明らかにしてきた。さらに日野市との協働による授業研究支援のためのネットワークを構想し、チームによる共同研究を含んだ新たなセンター型研修を構想・運用し、そのモデルを示すことができた。教育委員会・学校・研究者の連携協力の在り方についてもモデルを示すことができた。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2019 2018 2017

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 2 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] 小学校の教育課程におけるカリキュラム・マネジメントとアクティブ・ラーニングとの関係に関する研究 -学校の状況を踏まえた分析に着目して-2019

    • Author(s)
      中田正弘、町支大祐
    • Journal Title

      初等教育カリキュラム研究

      Volume: 7 Pages: 31-40

    • NAID

      120006607038

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 校内研究の推進に果たす教師教育研究者の役割 -学校づくりを目指した校内研究の活性化に寄与する関与についての一考察-2018

    • Author(s)
      坂田哲人、中田正弘、町支大祐、脇本健弘
    • Journal Title

      帝京大学大学院教職研究科年報

      Volume: 9 Pages: 53-64

    • NAID

      120006528014

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 校内研究の推進に果たす教師教育研究者の役割-学校づくりを目指した校内研究の活性化に寄与する関与についての一考察-2018

    • Author(s)
      坂田哲人、中田正弘、町支大祐、脇本健弘
    • Journal Title

      帝京大学大学院教職研究科年報

      Volume: 9 Pages: 53-64

    • NAID

      120006528014

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] センター型研修への校内への伝達と校内研究との関係に関する一考察2017

    • Author(s)
      町支大祐、中田正弘、坂田哲人、脇本健弘
    • Journal Title

      日本教育工学会研究報告集

      Volume: 17(1) Pages: 525-529

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] ライフキャリアへの実感を伴った人材開発の構想~経験的な学習の方略の観点からの考察2017

    • Author(s)
      坂田哲人、町支大祐
    • Journal Title

      青山インフォメーション・サイエンス

      Volume: Vol.44 Pages: 4-9

    • NAID

      40021169000

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校の教育課程におけるカリキュラム・マネジメントとアクティブ・ラーニングとの関係に関する研究 -学校の状況を踏まえた分析に着目して-2019

    • Author(s)
      中田正弘、町支大祐
    • Organizer
      初等教育カリキュラム学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 「専門職の学習共同体」としての学校と教師効力感との関係についての研究2018

    • Author(s)
      町支大祐、中田正弘、坂田哲人、脇本健弘
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 校内研究の推進に影響を及ぼす組織的要因に関する研究2018

    • Author(s)
      中田正弘、町支大祐
    • Organizer
      日本学校教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Empirical research and case study on effective method of peer group mentoring2017

    • Author(s)
      Daisuke Choshi, Takehiro Wakimoto, Jun Nakahara
    • Organizer
      Nordic Educational Research Association2017
    • Place of Presentation
      Aalborg univ,Copenhagen Campus(デンマーク)
    • Year and Date
      2017-03-26
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] センター型研修への校内への伝達と校内研究との関係に関する一考察2017

    • Author(s)
      町支大祐、中田正弘、坂田哲人、脇本健弘
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      信州大学(長野県長野市)
    • Year and Date
      2017-03-04
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 学校組織の支援を目的とした教育委員会と研究者との連携のあり方の検討-日野市立小中学校を対象とした取り組みを事例に-2017

    • Author(s)
      中田正弘、坂田哲人、町支大祐、脇本健弘
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi