• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Research on How to Acquire Embodied Knowledge Required to Teacher to Support Children's Play

Research Project

Project/Area Number 16K04494
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionTokyo City University

Principal Investigator

Iwata Junko  東京都市大学, 人間科学部, 教授 (80269521)

Research Collaborator Ogawa Hirohisa  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Keywords遊び保育 / 遊び集団 / 保育者 / 援助 / 俯瞰 / 幼児理解 / 幼児集団 / 遊びの見取り / 身体知 / 個別的関与 / 言語的関与 / ノリ / 集団 / 集団性 / 保育者の「見え」 / リズム共有 / 教育学 / 教師教育
Outline of Final Research Achievements

Although play-centered early childhood education is institutionally recommended in Japan, it can not be said that it is successful for lack of a theory on teacher’s way of grasping of all children in her class, who are playing at each place in the kindergarten or childcare center. On the other hand ’Asobi Hoiku-ron’( Theory of Play-Centered Childhood Education) by Hirohisa Ogawa presents the way for a teacher of how to provide materials and construct their environment and support their activities to let them maintain it in order to grasp all of her children. A teacher skilled at this theory, who has acquired the embodied knowledge for expanding the theory, can understand the process of each play of all the groups of her class , their difficulties in them to understand each child, whereas an inexperienced teacher cannot. This study clarify theoretically and empirically difficulties and its cause of an inexperienced teacher’s practice.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

幼稚園教育要領では幼児一人一人を理解し、その特性に応じた援助をすることが求められているが、1クラス20~30人の子どもたち全員に担任教師(保育者)1人が責任を持たねばならないという制度的現実はこれまで考えられてこなかったため、観念論に終わっている。それに対して、小川博久の「遊び保育論」は、クラス全ての幼児一人一人についての理解と援助についての方法論を提起しており、一定の成果を挙げている。そのため、この論に習熟するための理論的、実証的研究は、幼児教育関係者が制度的現実の自覚化を促し、クラスの全ての子どもたちの遊びを充実したものにするための教師(保育者)養成に有意義である。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (20 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (3 results) Presentation (16 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 「保育文化」としての手遊びの多様性(2)─身体によって形象化された絵描き歌─2019

    • Author(s)
      岩田遵子
    • Journal Title

      東京都市大学人間科学部紀要

      Volume: 10 Pages: 9-18

    • NAID

      40021958237

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「保育文化」としての手遊びの多様性─言葉遊びの身体的形象化2018

    • Author(s)
      岩田遵子
    • Journal Title

      東京都市大学人間科学部紀要

      Volume: 9 Pages: 1-10

    • NAID

      40021794601

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 保育実践における手遊びの意義─「保育文化」としての手遊びの重要性2017

    • Author(s)
      岩田遵子
    • Journal Title

      東京都市大学人間科学部紀要

      Volume: 8 Pages: 24-36

    • NAID

      40021815784

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 保育者が幼児達と関わる集団実践理論の必要性(1)─「個の幼児理解」を前提とする現行の保育理論を問う─2019

    • Author(s)
      小川博久・岩田遵子・中山昌樹・中田幸子
    • Organizer
      日本保育者養成教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育者が幼児達と関わる集団実践理論の必要性(2)個別的・言語的関与傾向の強い保育実践例の検討を通して─2019

    • Author(s)
      岩田遵子・小川博久・中山昌樹・中田幸子
    • Organizer
      日本保育者養成教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] クラス活動における子どもの主体性はいかに確立されるか③─4歳児後半期にみられる保育者から子どもへの役割移譲の過程─2019

    • Author(s)
      吉田龍宏・小川博久・岩田遵子・伊藤早穂・山田祥子
    • Organizer
      日本保育者養成教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 一斉活動における「子ども文化」の創成─わらべうた遊びの活動を通して─2018

    • Author(s)
      岩田遵子
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] クラスにおける子どもの主体性はいかに確立されるか②─0歳児~2歳児にみる同型的同調の成立─2018

    • Author(s)
      吉田龍宏・小川博久・岩田遵子・伊藤早穂・山田祥子
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 「個の幼児理解」を前提とする現行の保育理論を問う(Ⅱ)─保育者が囚われている保育理念と行動の呪縛を解く─2018

    • Author(s)
      岩田遵子・小川博久
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育者の「見え」の内容理解と援助の方向における問題点(1)─新人保育者の実践映像記録の分析から─2018

    • Author(s)
      岩田遵子・小川博久・中田幸子・中山昌樹
    • Organizer
      日本保育者養成教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 保育者の「見え」の内容理解と援助の方向における問題点─新人保育者のインタビュー分析から─2018

    • Author(s)
      中田幸子・中山昌樹・岩田遵子・小川博久
    • Organizer
      日本保育者養成教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] クラスにおける子どもの主体性はいかに確立されるか(1)─クラス集団における応答的同調としての当番活動─2018

    • Author(s)
      吉田龍宏・山田祥子・小川博久・ 岩田遵子・伊藤早穂
    • Organizer
      日本保育者養成教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「保育文化」としての手遊びの多様性(2);─身体による形象化としての絵描き歌─2017

    • Author(s)
      岩田遵子
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「個の幼児理解」を前提とする現行の保育理論を問う─クラス集団の遊びを保育する実践者の立ち位置から─2017

    • Author(s)
      岩田遵子・小川博久
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「ナラティヴ・ラーニング」の適用可能性─幼児教育における物語生成前段階の重要性─2017

    • Author(s)
      岩田遵子
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 保育者の「身体知」獲得におけるウェアラブルカメラの可能性(2);─保育者の「見え」の成立を可能にする条件─2017

    • Author(s)
      岩田遵子
    • Organizer
      日本保育者養成教育学会第1回大会
    • Place of Presentation
      白百合女子大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 保育施設に於ける遊び集団の凝集性は如何にして生成するか─「遊び保育論」の批判的検討─2016

    • Author(s)
      岩田遵子、小川博久
    • Organizer
      日本教育方法学会第52回大会
    • Place of Presentation
      九州大学(福岡県福岡市)
    • Year and Date
      2016-10-01
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 現代において「子ども社会」の再生は可能か─保育施設における子ども集団の創成に向けて─2016

    • Author(s)
      岩田遵子、小川博久
    • Organizer
      子ども社会学会第23回大会
    • Place of Presentation
      琉球大学(沖縄県中頭郡)
    • Year and Date
      2016-06-04
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 保育実践における手遊びの意義(2)─言葉遊びの身体的形象化2016

    • Author(s)
      岩田遵子
    • Organizer
      日本保育学会第69回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学(東京都小金井市)
    • Year and Date
      2016-05-07
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 授業実践の限界を超えて─ある教師の表現者としての教育実践─2019

    • Author(s)
      小川博久・岩田遵子・本庄冨美子
    • Total Pages
      357
    • Publisher
      ななみ書房
    • ISBN
      9784903355450
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi