• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on the elementary schools attached to higher normal schools in the 1900s-1930s

Research Project

Project/Area Number 16K04495
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionWako University

Principal Investigator

Onishi Kimie  和光大学, 現代人間学部, 准教授 (70708601)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2017: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2016: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Keywords高等師範学校附属小学校 / 東京高等師範学校附属小学校 / 奈良女子高等師範学校附属小学校 / 全国小学校訓導協議会 / 学習研究会 / 『教育研究』 / 『学習研究』 / 広島高等師範学校附属小学校 / 教育史
Outline of Final Research Achievements

This study focuses the role of the elementary schools attached to higher normal schools in the 1900s-1930s. At these schools, educational systems were recontextualized to the practice by the teachers. Through the research of the practice records, articles and books that is possessed by these schools, it became clear that the teachers constructed the practical theories and models by learning the education theories built at the academic field or through the cooperative study with the primary school teachers around the country.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、アカデミックな学問的知識に加えて、政策の側で定められた教育制度を再文脈化し「実践化」する場としての高師附小の性格に注目した。そこで行われたのは、抽象度の高い理念レベルの学問的知識や教育制度を相対化して、子どもや社会の側の論理をくみ取りそれを生きられたもの(実践)に再構成する営みであった。しかしそこでなされた再文脈化は、現場の論理だけに引きずられたものではなく、例えば「学校教育学」という独自の論理や学を生み出しながら自律性をもって行われたところに特徴があることが明らかになった。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2019 2018

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] 1930年代の奈良女子高等師範学校附属小学校における協働的な教育実践研究―第1回学習研究会での学習をめぐる議論2019

    • Author(s)
      大西 公恵
    • Journal Title

      和光大学現代人間学部紀要

      Volume: 12 Pages: 17-30

    • NAID

      120006635972

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 書評 橋本美保編著『大正新教育の受容史』2019

    • Author(s)
      大西 公恵
    • Journal Title

      教育学研究

      Volume: 86(1) Pages: 87-89

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 実践の学としての国語教育学の成立 ―1930年代の高等師範学校・高等師範学校附属小学校の役割に着目して2018

    • Author(s)
      大西 公恵
    • Organizer
      全国大学国語教育学会 第134回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi