• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Citizenship and moral education based on the "School as Social Center" in the early 20th century America

Research Project

Project/Area Number 16K04496
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

SATO Takayuki  早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 教授 (60288032)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 宮本 健市郎  関西学院大学, 教育学部, 教授 (50229887)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords市民性教育 / 道徳教育 / ソーシャルセンターとしての学校 / 進歩主義教育 / ジョン・デューイ / クラレンス・A・ペリー / コミュニティ・センター / スクール・ソーシャルセンター / C.A.ペリー / J.デューイ
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to examine the role and characteristics of citizenship and moral education based on the "School as Social Center" in the early 20th century America. "The School as Social Center" was closely related to the community and developed not only children but also adults as citizens who could solve various social problems. Dewey's theory of "The School as Social Center" has been elucidated from theoretical and practical perspectives. The Co-operative Education Association of Virginia was considered as a typical social center school in rural area and functioned as a social settlement. Clarence A. Perry was one of the leaders of the social center movement. Under his guidance, two kinds of school social centers were developed: one was school as community center, the other one was school as recreation center.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学術的には、アメリカ固有のコミュニティとしての学校について、学校をコミュニティの中心に位置づけようとする運動・人物・理論を取り上げて理解を深めた。中教審答申では道徳教育の改善策の一つとして、学校が地域や家庭と連携・協力して行う市民性教育(シティズンシップ教育) が提起されている。19世紀末頃から20世紀半ばにかけてアメリカで実践されたスクール・ソーシャルセンターは、そのような道徳教育としての市民性教育の先駆あるいはモデルである。「特別の教科 道徳」においては「家庭や地域社会との連携による指導」が重視されているが、そのような学校と「家庭や地域社会」の関係性を強化した道徳教育にも示唆的である。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2018 2017 2016 Other

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (5 results) Book (3 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] ジョセフ・リーにおける「よい市民」形成の論理2018

    • Author(s)
      宮本健市郎
    • Journal Title

      アメリカ教育学会紀要

      Volume: 28 Pages: 55-73

    • NAID

      40021554198

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Developing Democratic Citizens through the "School Community" Theory: Dewey's Expanded Citizenship Concept and Education Based Thereon2017

    • Author(s)
      Takayuki Sato
    • Journal Title

      Faculty of Education and Integrated Arts and Sciences, Waseda University, Gakujutsu kenkyu ; Academic studies and scientific research. Cultural science and social science

      Volume: 65 Pages: 155-168

    • NAID

      40021173672

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] デューイにおける市民性を育成する学校―「スクール・コミュニティ」から「よい市民性」の教育哲学へ2016

    • Author(s)
      佐藤 隆之
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要

      Volume: 57 Pages: 93-102

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 「進歩主義教育における『良きアメリカ市民』の育成―コミュニティを 基盤とする市民性プロジェクトから「民主的愛国主義」へ―2018

    • Author(s)
      佐藤隆之
    • Organizer
      アメリカ教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] アメリカ・ナショナリズムの展開と『良き市民』の形成2018

    • Author(s)
      宮本健市郎
    • Organizer
      アメリカ教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 「21 世紀以後の西洋教育史研究の成果と課題―「新教育」研究を中心 に―2018

    • Author(s)
      宮本健市郎
    • Organizer
      教育史学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] アメリカ革新主義期における社会センター運動の発生と消滅―民主 主義の幻想と資本主義の欺瞞―2018

    • Author(s)
      宮本健市郎
    • Organizer
      関西学院大学教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 19-20世紀転換期における遊び場運動の出現と変質―子ども救済から市民性教育へ―2017

    • Author(s)
      宮本健市郎
    • Organizer
      アメリカ教育史研究会
    • Place of Presentation
      ホテル新大阪
    • Year and Date
      2017-01-08
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 市民を育てる学校―アメリカ進歩主義教育の実験2018

    • Author(s)
      佐藤隆之
    • Total Pages
      330
    • Publisher
      勁草書房
    • ISBN
      4326299282
    • Related Report
      2018 Annual Research Report 2017 Research-status Report
  • [Book] 空間と時間の教育史―アメリカの学校建築と授業時間割からみる2018

    • Author(s)
      宮本健市郎
    • Total Pages
      300
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      4798914878
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 新教育運動における都市計画と学校の遊び環境の公共性に関する比較社会史的研究2017

    • Author(s)
      宮本健市郎(研究代表者)・山﨑洋子・山名淳・渡邊隆信
    • Total Pages
      96
    • Publisher
      興文社
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Remarks] 早稲田グループ研究者データベース

    • URL

      http://researchers.waseda.jp/profile/ja.59e0b90a579ea8ded466b7ab7f56107e.html

    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi