• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Historical research on both national curriculum standards and the model curriculums of kindergartens, elementary schools, junior and senior high schools in Japan after 1947

Research Project

Project/Area Number 16K04497
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

MIZUHARA Katsutoshi  早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 特任教授 (00124628)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords教育課程の基準 / モデル・カリキュラム / 学習指導要領 / 学力理論 / 文部省実験学校 / 小学校 / 中学校 / 高等学校 / コア・カリキュラム / 小学校のカリキュラム / 中学校のカリキュラム / 高等学校のカリキュラム / 幼稚園のカリキュラム / 系統主義教育 / 習得率 / 学力論 / 形態心理学 / ゲシュタルト心理学 / 青木誠四郎 / コンピテンシー / カリキュラム自由化 / 1951年学習指導要領改訂 / 1955年高等学校学習指導要領改訂 / 1960年高等学校学習指導要領改訂 / 自由研究 / 教科以外の活動 / カリキュラム / 経験主義 / 系統主義 / 構造主義 / 構成主義
Outline of Final Research Achievements

The study is "Historical research on both national curriculum standards and the model curriculums of kindergartens, elementary schools, junior and senior high schools in Japan after 1947".I arranged, and analyzed practice and the academic outlook of each laboratory school as the collecting data of the Ministry of Education experiment school. I wrote the two study results:"History of Natinal Curriculum Standarda Reform in Japan",and "Japanese Citizens Challenge New Learning under the Forth Industrial Revolution―Competency Oriented Revision of 2017&2018".And, I lectured according to the request of the compulsory education society and published the thesis. I clarified the theories and the thoughts that existed in practices and the basis of the curriculum reforms as a whole.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、学習指導要領の趣旨を具体的なカリキュラム構成で捉えることを目的とし、研究対象を幼小中高の実験学校で開発されたモデル・カリキュラムに限定し、教育課程の基準のキー概念との関係においてその意味を考察したところに特色がある。「知識」という単語を一つとっても、その解釈は、経験主義・系統主義・構造主義・構成主義によって変化し、カリキュラム構成の原理も大きく転換するので、これをカリキュラムの実践レベルで解明したところに学術的意義がある。かつ、実験学校の実践に即して追究したことにより、カリキュラム構築の教育実践に使える実際的運用と方法と実践づくりの条件を解明したので、ここに本研究の社会的意義がある。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (20 results)

All 2019 2018 2017 2016 Other

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (3 results) (of which Invited: 1 results) Book (4 results) Remarks (5 results)

  • [Journal Article] 新制中学校カリキュラムの形成過程―コア・カリキュラムから総合カリキュラムへ―2019

    • Author(s)
      水原克敏
    • Journal Title

      早稲田大学教職大学院紀要

      Volume: 11号 Pages: 15-31

    • NAID

      120006604284

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「教育の個別化」と「思慮深さ」育成の課題2019

    • Author(s)
      水原克敏
    • Journal Title

      学校教育研究所年報

      Volume: 63号 Pages: 4-10

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 2017年新学習指導要領への社会的要請の分析と考察2018

    • Author(s)
      水原克敏
    • Journal Title

      早稲田大学大学院教職研究科紀要

      Volume: 10 Pages: 11-26

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 1947年学習指導要領の学力論2018

    • Author(s)
      水原克敏
    • Journal Title

      早稲田大学教育学研究科紀要

      Volume: 28 Pages: 43-57

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 教育課程政策の原理的課題―コンピテンシーと2017年学習指導要領改訂2017

    • Author(s)
      水原克敏
    • Journal Title

      日本教育学会 教育学研究

      Volume: 84 Pages: 421-433

    • NAID

      130006728045

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 戦後改革期におけるカリキュラム自由化政策―1951(昭和2017

    • Author(s)
      水原克敏
    • Journal Title

      早稲田大学教育・総合科学学術院 学術研究

      Volume: 65号 Pages: 1-30

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 高校教育課程における共通性と多様性2017

    • Author(s)
      水原克敏
    • Journal Title

      早稲田大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 27号 Pages: 67-85

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 次期学習指導要領の「審議のまとめ」に関する分析と考察―コンピテンシーに基づく「学びの変革」と「教科改革」-2017

    • Author(s)
      水原克敏
    • Journal Title

      早稲田大学大学院教職研究科紀要

      Volume: 9号 Pages: 31-51

    • NAID

      120006227767

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 経験主義学習指導要領下における実験学校カリキュラムの変容過程2019

    • Author(s)
      水原克敏
    • Organizer
      東北教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 小中一貫教育におけるカリキュラム開発と新しい学校文化2018

    • Author(s)
      水原克敏
    • Organizer
      日本義務教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 高等学校教育課程における共通性と多様性に関する考察―昭和31・35年改訂の審議経過と教育課程開発の分析―2016

    • Author(s)
      水原克敏
    • Organizer
      日本カリキュラム学会 第27回大会
    • Place of Presentation
      香川大学教育学部附属小学校
    • Year and Date
      2016-07-02
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] Japanese Citizens Challenge New Learning Under the Fourth Industrial Rebolution2019

    • Author(s)
      水原克敏
    • Total Pages
      70
    • Publisher
      東北大学出版会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 新訂 学習指導要領は国民形成の設計書2018

    • Author(s)
      水原克敏・高田文子・遠藤宏美・八木美保子
    • Total Pages
      340
    • Publisher
      東北大学出版会
    • ISBN
      9784861633171
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 増補改訂版 学習指導要領は国民形成の設計書 その能力観と人間像の歴史的変遷2017

    • Author(s)
      水原克敏
    • Total Pages
      334
    • Publisher
      東北大学出版会
    • ISBN
      9784861632914
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 戦後改革期文部省実験学校資料集成 第Ⅱ期2017

    • Author(s)
      水原克敏
    • Total Pages
      2498
    • Publisher
      不二出版
    • ISBN
      9784835080468
    • Related Report
      2017 Research-status Report 2016 Research-status Report
  • [Remarks] 早稲田大学大学院教職研究科紀要

    • URL

      https://waseda.repo.nii.ac.jp/index.php?action=pages_view_main&active_action=repository_view_main_item_snippet&index_id=200&pn=1&count=20&order=7&lang=japanese&page_id=13&block_id=21

    • Related Report
      2018 Annual Research Report 2016 Research-status Report
  • [Remarks] 早稲田大学大学院教育学研究科紀要

    • URL

      https://waseda.repo.nii.ac.jp/index.php?action=pages_view_main&active_action=repository_view_main_item_snippet&index_id=126&pn=1&count=75&order=11&lang=japanese&page_id=13&block_id=21

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] 早稲田大学大学院教職研究科紀要

    • URL

      https://waseda.repo.nii.ac.jp/index.php?action=pages_view_main&active_action=repository_view_main_item_snippet&index_id=126&pn=1&count=75&order=11&lang=japanese&page_id=13&block_id=21

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] 早稲田大学大学院教育学研究科紀要

    • URL

      https://waseda.repo.nii.ac.jp/index.php?action=pages_view_main&active_action=repository_view_main_item_snippet&index_id=201&pn=1&count=20&order=7&lang=japanese&page_id=13&block_id=21

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Remarks] 早稲田大学 学術研究(人文科学・社会科学編)

    • URL

      https://waseda.repo.nii.ac.jp/index.php?action=pages_view_main&active_action=repository_view_main_item_snippet&index_id=1053&pn=1&count=20&order=7&lang=japanese&page_id=13&block_id=21

    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi