Project/Area Number |
16K04499
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Education
|
Research Institution | Soka University |
Principal Investigator |
|
Research Collaborator |
Benner Dietrich ベルリン・フンボルト大学
|
Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
|
Budget Amount *help |
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2018: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
|
Keywords | ヘルバルト / 教育的教授 / 教育への勇気 / 解放的教育学 / ドイツ教授学 / カリキュラム研究 / 教育的教授論 |
Outline of Final Research Achievements |
The original text of J. F. Herbart has been read carefully from the mid-1970s. As a result, it is pointed out that "Erziehender Unterricht" is not a simple teaching technique but a basic theory of "Bildung". Moreover, it was also clarified that he maintained that ideal designs of school practices should conform to this basic theory. In conclusion, this study demonstrated the hypotheses that such the new development of Herbart's educational theory has spread to the real school education reform in Germany and that specifically Herbart's "Erziehender Unterricht" could be a theoretical reference for curriculum reform in the 1980's.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の学術的意義は、ヘルバルトと教育的教授論が教育学理論ばかりでなく、ドイツの一部の州における教育改革でもなお生きていることを明らかにしたことにある。さらにはこの究明のプロセスを通して、ボン・フォーラム「教育への勇気」がどのような主張を展開したのか、反対に何が批判されたのかについて、その詳細を明確にしたことにある。 本研究では、ボン・フォーラムが主張した所与の自明的な(自明的だと信じるべき)価値への教育とこの復元不可能性を前提とする教育のあり方との対照性を浮かび上がらせた。この認識は、教育を考える際にいずれかに重きを置くべきか、との選択を呈示した意味で、社会的な意義を強調することができる。
|