• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

International comparison of collaborative practice on inclusive education

Research Project

Project/Area Number 16K04503
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionChubu University

Principal Investigator

YUASA Takamasa  中部大学, 現代教育学部, 教授 (60032637)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 福田 敦志  大阪教育大学, 教育学部, 准教授 (10325136)
新井 英靖  茨城大学, 教育学部, 准教授 (30332547)
吉田 茂孝  大阪教育大学, 教育学部, 准教授 (60462074)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywordsインクルーシブ教育 / 多職種協働 / 特別なニーズ / 国際比較 / 学習困難 / 英国 / ドイツ / 特別支援教育 / 生活指導 / ソーシャルワーク / カリキュラム
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is international comparison of collaborative practice on inclusive education between Japan, England and Germany. The results are as follows.
It is important to collaborate multi specialist to promote inclusive cluture and practice, such as collaboration between school social worwker and teaching staff, consulting and reflecting inclusive practice and involving school phychologist to reorganize school culture.
Throughout this study, it revealed that promoting inclusive practice needed to total support form multi specialists and foming group to supprt their independence for children and young people who need special educational needs.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

共生社会の実現を目指すインクルージョンの考え方を学校教育において展開するためには学校を中心にしながら多職種の専門家との協働が必要である。日本・ドイツ・英国の比較を通して多職種が協働する特色のある取り組みを調査し、そこから共通して求められる協働論の枠組みを解明する本研究は、インクルーシブ教育論の研究に対して新たな知見を提供している。
この知見は、今後日本においていっそう展開されるインクルーシブ教育の実践に対して、特に多職種の協働をどう具体化するのか、その方向を示したものとして社会的意義を持つと考える。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (36 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (13 results) (of which Open Access: 4 results,  Peer Reviewed: 3 results) Presentation (11 results) Book (12 results)

  • [Journal Article] インクルーシブ教育と集団づくり2018

    • Author(s)
      湯浅恭正
    • Journal Title

      生活指導

      Volume: 8/9月号 Pages: 36-43

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 地域若者サポートステーション利用者の学びと社会的つながり2018

    • Author(s)
      新井英靖・湯浅恭正・福田敦志・吉田茂孝
    • Journal Title

      茨城大学教育実践研究

      Volume: 37 Pages: 181-193

    • NAID

      120006583308

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] イギリスのディスレクシア・フレンドリー・スクールに関する研究2018

    • Author(s)
      根矢悠花・新井英靖
    • Journal Title

      茨城大学教育実践研究

      Volume: 37 Pages: 195-207

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] さまざまな生きづらさをかかえる子ども・青年の学び合い―学習困難児の参加と学びにつながる教科指導の方法2018

    • Author(s)
      新井英靖
    • Journal Title

      SNEジャーナル

      Volume: 24 Pages: 9-23

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ドイツにおけるインクルーシブ教育のカリキュラムの検討2018

    • Author(s)
      吉田茂孝・樋口裕介
    • Journal Title

      中国四国教育学会『教育学研究紀要』

      Volume: 63 Pages: 169-179

    • NAID

      40021576541

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「学校的価値」を乗り越える学習集団を創造する指導の視点と課題2018

    • Author(s)
      福田敦志
    • Journal Title

      学習集団研究の現在

      Volume: 2 Pages: 64-69

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 授業のスタンダード化と教育実践の課題2017

    • Author(s)
      福田敦志
    • Journal Title

      日本教育方法学会編『教育方法』

      Volume: 46 Pages: 112-125

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] インクルーシブ教育の視点から授業の質を問う-共同の世界をつくる授業2017

    • Author(s)
      湯浅恭正
    • Journal Title

      中部教育学会紀要

      Volume: 17 Pages: 47-56

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 障害児の社会参加を支援する教育実践の検討-生活単元学習の枠組みを中心に-2017

    • Author(s)
      湯浅恭正
    • Journal Title

      中部大学現代教育学部紀要

      Volume: 9 Pages: 53-61

    • NAID

      40021110992

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] インクルーシブ教育における総合的な学習の時間の検討-ドイツの事実教授を手がかりに-2017

    • Author(s)
      吉田茂孝
    • Journal Title

      大阪教育大学大学院教育学研究論集

      Volume: 14 Pages: 21-27

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 英国におけるインクルーシブ学校の学校方針に関する検討-キングスリー初等学校の事例から-2016

    • Author(s)
      新井英靖
    • Journal Title

      茨城大学教育実践研究

      Volume: 35 Pages: 205-217

    • NAID

      40021017103

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] インクルーシブ授業づくりのビジョン2016

    • Author(s)
      湯浅恭正
    • Journal Title

      授業づくりネットワーク

      Volume: 21 Pages: 30-35

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] インクルーシブ授業としての学習集団2016

    • Author(s)
      湯浅恭正
    • Journal Title

      学習集団研究の現在

      Volume: 1 Pages: 31-41

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 言葉の理解と活用に困難を伴う子どもの国語の指導―記憶と知覚の接面を創り出す授業づくり―2018

    • Author(s)
      新井英靖
    • Organizer
      全国大学国語教育学会第134回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] インクルーシブ教育における学習集団の質的発展の構造2018

    • Author(s)
      吉田茂孝
    • Organizer
      中国四国教育学会第70回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] ドイツにおけるインクルーシブ教育のカリキュラムの検討2017

    • Author(s)
      吉田茂孝・樋口裕介
    • Organizer
      中国四国教育学会第69回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 『学力格差』を乗り越える-どこに向かって? どのように?-2017

    • Author(s)
      福田敦志
    • Organizer
      日本教育方法学会第53回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「特別支援教育の視点」を再検討する2017

    • Author(s)
      新井英靖
    • Organizer
      日本LD学会第26回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 特別ニーズ教育の実践研究とエビデンス論2017

    • Author(s)
      湯浅恭正
    • Organizer
      日本教育方法学会第53回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] インクルーシブ教育における総合的学習の検討-ドイツの事実教授を手がかりに-2016

    • Author(s)
      吉田茂孝
    • Organizer
      中国四国教育学会第68回大会
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学(徳島県鳴門市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 英国のインクルーシブ教育とカリキュラム調整2016

    • Author(s)
      新井英靖
    • Organizer
      日本特別ニーズ教育学会第22回大会
    • Place of Presentation
      金沢大学(石川県金沢市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校におけるインクルーシブ授業と教科学習の意義2016

    • Author(s)
      新井英靖
    • Organizer
      日本教育方法学会第52回大会
    • Place of Presentation
      九州大学(福岡県福岡市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] スタンダードとインクルージョンの間2016

    • Author(s)
      福田敦志
    • Organizer
      日本教育方法学会第52回大会
    • Place of Presentation
      九州大学(福岡県福岡市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] インクルーシブ教育の視点から授業の質を問う-共同の世界をつくる授業-2016

    • Author(s)
      湯浅恭正
    • Organizer
      中部教育学会第65回大会
    • Place of Presentation
      中部大学(愛知県春日井市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 教科・総合の教育方法・技術2019

    • Author(s)
      湯浅恭正・福田敦志・子安潤・久田敏彦・山田綾・白石陽一・小柳和喜雄・高橋英児・趙卿我・竹川愼哉
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 支援が困難な事例に向き合う発達臨床2018

    • Author(s)
      湯浅恭正・別府悦子・香野毅・中西由里・服部敬子・別府哲・竹沢清・近藤博仁・鈴木庸祐・藤井美和・田宮縁・小林朋子・田中康雄
    • Total Pages
      242
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 教育実践の継承と教育方法学の課題2018

    • Author(s)
      湯浅恭正・深澤広明・折出健二・山口剛史・田渕久美子・奥平康照・藤江康彦・的場正美・遠藤貴広・庄井良信・冨士原紀絵・川地亞矢子
    • Total Pages
      166
    • Publisher
      図書文化社
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] よくわかる特別支援教育(第2版)2018

    • Author(s)
      湯浅恭正・新井英靖・福田敦志・吉田茂孝・小方朋子・石橋由紀子・今井理恵・小川英彦・奥住秀之・小野学・井上真理子・宮本郷子・高橋浩平・加藤登美子・太田茂・石田宏代・山本理絵・川上輝昭・廣瀬信雄・宮井清香
    • Total Pages
      221
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] テキスト「学童保育士・基礎カリキュラム-指導員の専門性を高めるために-」2018

    • Author(s)
      福田敦志・石原剛志・二宮衆一・垣内国光・増山均・代田盛一郎・船越勝・小川雄二・植田章・宮崎隆志・田沼朗・小川絢子・楠凡之・山崎嘉久・志藤修史
    • Total Pages
      303
    • Publisher
      日本機関紙出版センター
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 多文化社会を生きる子どもとスクールソーシャルワーク2018

    • Author(s)
      新井英靖・鈴木庸裕・佐々木千里・猪狩恵美子・中村崇江・渡邊鮎美・永田麻詠・金光敏・倉持恵・山本操里・高橋芳子・清山真琴・鈴木文・鈴木仁
    • Total Pages
      148
    • Publisher
      かもがわ出版
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] インクルーシブ授業の国際比較研究2018

    • Author(s)
      湯浅恭正・福田敦志・吉田茂孝・新井英靖
    • Total Pages
      406
    • Publisher
      福村出版
    • ISBN
      9784571121326
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 仲間とともに育ち合う貝塚養護学校2018

    • Author(s)
      湯浅恭正
    • Total Pages
      238
    • Publisher
      クリエイツかもがわ
    • ISBN
      9784863422339
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 学校福祉とは何か2018

    • Author(s)
      新井英靖
    • Total Pages
      223
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623081233
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] エピソードから読み解く特別支援教育の実践2017

    • Author(s)
      湯浅恭正・吉田茂孝・新井英靖
    • Total Pages
      206
    • Publisher
      福村出版
    • ISBN
      9784571121302
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 特別支援教育の新しいかたち2016

    • Author(s)
      新井英靖
    • Total Pages
      286
    • Publisher
      培風館
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 自立と希望をともにつくる 特別支援学級・学校の集団づくり2016

    • Author(s)
      湯浅恭正
    • Total Pages
      159
    • Publisher
      クリエイツかもがわ
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi