• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Discussion on the civic education in France from the 1720s to the 1820s.

Research Project

Project/Area Number 16K04505
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionDoshisha University

Principal Investigator

KOSHIMIZU YUJI  同志社大学, 社会学部, 准教授 (40293849)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywordsフランス教育史 / シャルル・ロラン / 『トレテ・デ・ゼチュード』 / 市民教育 / 近代公教育 / 啓蒙思想 / 古典人文学 / キリスト教 / 市民教育論 / フランス啓蒙思想 / フェヌロン / ルソー / コンドルセ / カンパン夫人 / ギゾー夫人 / 女子教育論 / フランス市民教育論 / エルヴェシウス / 教育学 / フランス近代社会 / ジャンセニスム
Outline of Final Research Achievements

This study examines the discussion by Charles Rolland in “Traite des Etudes” published in the 1720s and elucidates how it was accepted by diverse readers until the 1820s, as an attempt to consider the development of educational thought over the period. It sheds a new light on the aspects which can be interpreted as indicating that a current of thought seeking school education cultivating morality based on Christian faith and classical humanities without contradiction grew gradually over the period with an eye also to covering women, toward creating citizens and unbound by political transitions.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本では、明治期の近代学校制度創設が倣ったフランスの事例から、義務・無償・世俗の学校教育を国民に提供する〈近代公教育〉の理念型が論じられ、その思想的源泉が18世紀後半の啓蒙思想家に辿られてきた。これに対して本研究は、18世紀前半にシャルル・ロランがキリスト教信仰と古典人文学に基づいて公刊した『トレテ・ゼ・エチュード』に着目し、絶対王政から革命とナポレオン帝政を経て王政復古へ至る政体の変遷下に公教育の在り方が模索された過程で、その書が当事者間のイデオロギー的対立とは異なる次元で参照され続けていた史実を解明して、フランス教育史の展開を捉え直す解釈を提示できた。

Report

(6 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (3 results) Presentation (5 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 18世紀フランスにおけるシャルル・ロランの歴史教育論2021

    • Author(s)
      越水雄二
    • Journal Title

      教育文化

      Volume: 30 Pages: 270-291

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] フランス18世紀前半における女子教育思想の展開2020

    • Author(s)
      越水雄二
    • Journal Title

      教育文化

      Volume: 29 Pages: 1-24

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 『テレマックの冒険』にみるフェヌロンの教育思想2019

    • Author(s)
      越水雄二
    • Journal Title

      教育文化

      Volume: 28 Pages: 326-347

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] シャルル・ロランとルソー―18世紀フランスにおける教育思想の展開をめぐって―2020

    • Author(s)
      越水雄二
    • Organizer
      教育史学会第64回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] フランス18世紀における公教育論の背景と展開2019

    • Author(s)
      越水雄二
    • Organizer
      教育史学会第63回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] シャルル・ロランにみるフェヌロン教育思想の受容2018

    • Author(s)
      越水雄二
    • Organizer
      教育史学会第62回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] シャルル・ロランのリベラリスム―フランス18世紀教育史の一断面―2017

    • Author(s)
      越水雄二
    • Organizer
      教育史学会第61回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 国際シンポジウム「教育史研究の新たな船出―教育史研究はどこに向かうべきか―」における指定討論2016

    • Author(s)
      越水雄二
    • Organizer
      教育史学会第60回大会
    • Place of Presentation
      横浜国立大学
    • Year and Date
      2016-10-01
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] ことばを編む2018

    • Author(s)
      越水雄二、大室剛志、Hiroko Saito、阿部幸一、一瀬陽子、團迫雅彦、木戸康人、Yusaku Oteki、加藤正治、Noriko Suzuki、太田聡、小野浩司、高橋勝忠、Eiji Yamada(西岡宣明、福田稔、松瀬憲司、長谷信夫、緒方隆文、橋本美喜男編)
    • Total Pages
      428
    • Publisher
      開拓社
    • ISBN
      9784758922555
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi