• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Transformative instruction as intervention in children's self-affirmation in learning at school: An activity-theoretical analysis of classroom practice

Research Project

Project/Area Number 16K04508
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionKansai University

Principal Investigator

YAMAZUMI Katsuhiro  関西大学, 文学部, 教授 (50243283)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords自己肯定化 / 授業実践 / 拡張的学習 / エージェンシー / 自主性 / 協働学習 / 活動理論 / 活動システム / 仲間づくり / 授業研究 / 学習への主体感
Outline of Final Research Achievements

This research study identified the forms of transformative instructional practices that encourage a sense of agency, responsibility, and motivation in student learning by intervening in students’ self-affirmation. Based on an activity-theoretical analysis of data obtained from ethnographic research on pedagogical practices in a municipal elementary school, the study concluded that the transformative instructional practices in schools, which necessarily accompany the intervention in self-affirmation, are realized through expansive learning by children. Children’s expansive learning develops their agency to independently and collaboratively create their own learning activities, and thus to promote and support their self-affirmation.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は、子どもたちの学習への主体感や動機づけを高める自己肯定化に介入する授業をどのように創り出せるのかについて、子どもたち自身が行為の担い手となって活動を自主的・協働的に生み出していく能力や意志を高めていくような拡張的学習の考え方から解明したところにある。また、実際の学校現場での授業実践の詳細なデータの分析によって、自己肯定化に介入する授業のあり方を実証的に提起した点にも、本研究の学術的意義がある。したがって、本研究の社会的意義は、子どもたちが学業達成の格差や困難を自分たち自身で乗り越えていくことを支援する教育的介入の具体的な方策を明らかにし、提示したところにあるといえる。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (23 results)

All 2019 2018 2017 2016 Other

All Int'l Joint Research (4 results) Journal Article (2 results) (of which Open Access: 2 results) Presentation (14 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 2 results) Book (2 results) Remarks (1 results)

  • [Int'l Joint Research] ヘルシンキ大学活動・発達・学習研究センター(フィンランド)

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] オーストラリアンカソリック大学学習科学・教師教育研究所(オーストラリア)

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] ヘルシンキ大学活動・発達・学習研究センター(フィンランド)

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] ヘルシンキ大学活動・発達・学習研究センター(フィンランド)

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 子どもたちの自己肯定化への介入としての教育─学校体験の活動理論的分析─2019

    • Author(s)
      山住 勝広
    • Journal Title

      活動理論学会『活動理論研究』

      Volume: 4

    • NAID

      40022415635

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学校における子どもたちの拡張的学習の生成─学習活動を創り出すエージェンシーの発達に向けて─2019

    • Author(s)
      山住 勝広
    • Journal Title

      活動理論学会『活動理論研究』

      Volume: 4

    • NAID

      40022415638

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Presentation] 子どもと地域住民が協働で創る防災学習の活動理論的介入研究2019

    • Author(s)
      山住 勝広
    • Organizer
      活動理論学会春季研究発表会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 協働する防災学習─未来のまちづくりのためのエージェンシーの生成─2019

    • Author(s)
      山住 勝広
    • Organizer
      日本発達心理学会第30回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Authoritative or democratic moral education?: Research on a formative intervention to promote teachers' expansive learning2018

    • Author(s)
      山住 勝広
    • Organizer
      The 2018 International Conference of the Asia Pacific Educational Research Association (APERA) and the Educational Research Association of Singapore (ERAS)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 権威的な道徳教育か、それとも民主的な道徳教育か?─小学校の道徳授業研究における教師の拡張的学習への活動理論的介入─2018

    • Author(s)
      山住 勝広
    • Organizer
      活動理論学会秋季研究発表会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 変化を創造する教師のエージェンシーに関する活動理論的介入研究の構想2018

    • Author(s)
      山住 勝広
    • Organizer
      活動理論研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 子どもの側に立つ「拡張する学校×共創する学び」への招待~いまだここにないものを求めて~2018

    • Author(s)
      山住 勝広
    • Organizer
      昭和女子大学第4回現代教育研究所フォーラム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ユーリア・エンゲストロームの拡張的学習理論―その可能性とこれからの挑戦2018

    • Author(s)
      山住 勝広
    • Organizer
      日本発達心理学会第29回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] エリ・エス・ヴィゴツキーの二重刺激法における人間発達研究の方法論―行為の主体性(agency)と自由意志の生成原理に向けて2017

    • Author(s)
      山住勝広
    • Organizer
      日本発達心理学会第28回大会
    • Place of Presentation
      広島市文化交流会館
    • Year and Date
      2017-03-25
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] エリ・エス・ヴィゴツキーの学習・発達理論における授業と対話の問題2016

    • Author(s)
      山住勝広
    • Organizer
      レフ・ヴィゴツキー生誕120年記念研究フォーラム
    • Place of Presentation
      関西大学
    • Year and Date
      2016-12-03
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Engaging children in inquiry-based learning through collaboration in a Japanese elementary school: An Activity-theoretical study2016

    • Author(s)
      Yamazumi, Katsuhiro
    • Organizer
      The 2016 International Conference of the Asia Pacific Educational Research Association (APERA) and the Taiwan Education Research Association
    • Place of Presentation
      National Sun Yat-sen University, Kaohsiung, Taiwan
    • Year and Date
      2016-11-10
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Transformative instructional practices for enhancing children’s self-affirmation in a Japanese elementary school: An activity-theoretical case study2016

    • Author(s)
      Yamazumi, Katsuhiro
    • Organizer
      The 31st International Congress of Psychology (ICP2016)
    • Place of Presentation
      Yokohama, Japan
    • Year and Date
      2016-07-29
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学習における子どもの自己肯定化を促す授業づくりと実践―活動理論にもとづく事例の分析2016

    • Author(s)
      山住勝広
    • Organizer
      第5回活動理論学会研究大会
    • Place of Presentation
      関西大学
    • Year and Date
      2016-07-16
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 教育実践研究への活動理論的アプローチの可能性2016

    • Author(s)
      山住勝広
    • Organizer
      日本体育科教育学会第21回大会
    • Place of Presentation
      立命館大学
    • Year and Date
      2016-07-10
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 子どもたちの自己肯定化への介入としての授業―教室体験の活動理論的分析2016

    • Author(s)
      山住勝広
    • Organizer
      日本発達心理学会第27回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2016-04-30
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 子どもの側に立つ学校―生活教育に根ざした主体的・対話的で深い学びの実現2017

    • Author(s)
      山住 勝広、岐阜市立長良小学校、冨澤 美千子
    • Total Pages
      212
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      9784762829994
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] Improving reading and reading engagement in the 21st century: International research and innovations2017

    • Author(s)
      Yamazumi, Katsuhiro ほか18名
    • Publisher
      Springer
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Remarks] 関西大学文学部 山住勝広研究室

    • URL

      https://wps.itc.kansai-u.ac.jp/kyamazum/

    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi