• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developmental Study of Rubric Models for School Library

Research Project

Project/Area Number 16K04509
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionKobe Gakuin University

Principal Investigator

Tatsuta Yoshihiro  神戸学院大学, 人文学部, 教授 (50135646)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 岩崎 久美子  放送大学, 教養学部, 教授 (10259989)
井上 豊久  福岡教育大学, 教育学部, 教授 (70193597)
福本 徹  国立教育政策研究所, 生涯学習政策研究部, 総括研究官 (70413903)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywords学校図書館 / ルーブリック / 学校図書館利用教育 / 読解力 / 系統的発達 / 学校図書館支援センター / 読書教育 / 学校司書 / 司書教諭 / 学校図書館支援 / 学校図書館利用マニュアル / 教育方法
Outline of Final Research Achievements

The goal of this study was to inquire the situation of development for rubrics of school library adapted to Japanese school and to search some rubric models for school library. In Japan, there are some guides for using school library adaptive to grade and school level, but this study showed the need for Japanese school library to make more detailed rubrics of school librarian and students.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究から、日本の学校図書館のために、各都道府県や市町村の教育委員会では学校図書館活用のための教材が多く開発されていることがわかったが、その内容は、学校図書館活用に力をいれている地域とそうでない地域には大きな差がある。都道府県レベルや文部科学省レベルで、そのような学校図書館活用の教材、特に学年段階や教科別のルーブリックモデルをもっと開発していく必要がある。本研究は、米国のルーブリックモデルを示すことでその端緒となったと考える。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (2 results)

All 2020 2018

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results)

  • [Journal Article] 読解力の系統的発達を図る学校図書館活用プログラムに関する研究2020

    • Author(s)
      立田慶裕
    • Journal Title

      人文学部紀要

      Volume: 40 Pages: 49-62

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] Rubric for using school library and developing literacy2018

    • Author(s)
      立田慶裕
    • Journal Title

      The Journal of Information Science and Technology Association

      Volume: 68 Issue: 8 Pages: 400-405

    • DOI

      10.18919/jkg.68.8_400

    • NAID

      130007428676

    • ISSN
      0913-3801, 2189-8278
    • Year and Date
      2018-08-01
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi