• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Basic research on the structuring of school culture in colonial Taiwan

Research Project

Project/Area Number 16K04511
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionTenri University

Principal Investigator

YAMAMOTO KAZUYUKI  天理大学, 人間学部, 准教授 (00584799)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords学校文化 / 植民地教育 / 台湾 / 学校儀式 / 教員 / 芝山巌 / 祭典 / 学校行事 / 顕彰 / 台湾教育会 / 芝山岩 / 神社 / 教育学 / 教育史 / 植民地教育史 / 台湾史
Outline of Final Research Achievements

Conducted field researches on historical materials, focused on colonial materials in Taiwan, including stasute books of the Government-General in Taiwan, papers and magazines, historical materials in school, memoirs, autobiography, and diary. perfomed analysis, using these materials, on the holding a school ceremony in the elementary school and the participation in the "Shizangan ceremony".
Presentes research results at any conferences and publications, focused on the "school culture" that is important to the educational experience of many people under the colonial rule in Taiwan.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究を通じて得た知見によって、台湾で展開された植民地教育を通じて形成された個々の人々の教育経験が、当時の教育制度や教育内容といった一見して「わかりやすい」ものだけではなく、学校行事や「学校文化」といった人々の生活に根差した要素によって形成されたものであることがわかった。
こうした具体的な教育経験が個々の人々のなかに蓄積されていることを知り、その内実についての知見を蓄積することによって、植民地教育および植民地統治をめぐる相互理解と対話の方法を具体的かつ現実的に構築することができ、現代社会における旧宗主国と旧植民地諸地域のあいだに存在する社会的分断を乗り越えることが期待される。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2019 2018 2017 2016 Other

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (2 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (1 results) Remarks (3 results)

  • [Journal Article] 芝山岩を眺める/芝山岩から眺める―「台湾史」にどう向き合うか2017

    • Author(s)
      山本和行
    • Journal Title

      思想

      Volume: 1119 Pages: 7-23

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 芝山巌の「神社」化―台湾教育会による整備事業を中心に―2016

    • Author(s)
      山本和行
    • Journal Title

      日本の教育史学

      Volume: 59 Pages: 97-109

    • NAID

      130005531047

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 植民地統治期における公学校教員の位置―教員の経歴に注目して―2019

    • Author(s)
      山本和行
    • Organizer
      天理台湾学会第1回台湾研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 1930年代以降における芝山巌の位置―学校教育とのかかわりを中心に―2018

    • Author(s)
      山本和行
    • Organizer
      天理台湾学会第28回研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 近・現代日本教育会史研究2018

    • Author(s)
      梶山雅史編
    • Total Pages
      529
    • Publisher
      不二出版
    • ISBN
      9784835081212
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] 天理大学 | 山本和行

    • URL

      http://www.tenri-u.ac.jp/teachers/q3tncs0000000zq9.html

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks] 天理大学/山本和行

    • URL

      http://www.tenri-u.ac.jp/teachers/q3tncs0000000zq9.html

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] 天理大学 山本和行

    • URL

      http://www.tenri-u.ac.jp/teachers/q3tncs0000000zq9.html

    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi