• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Secondary School Examinations and Universities in England, 1858-1918:

Research Project

Project/Area Number 16K04513
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionHiroshima Jogakuin University

Principal Investigator

Nakamura Katsumi  広島女学院大学, 人間生活学部, 教授 (40310924)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords中等学校修了資格試験 / 学外試験 / 20世紀イギリス / 中等学校 / 中等教育 / イギリス大学 / イギリス / SCE / ロンドン大学 / 高大接続 / 中等教育修了資格 / 学士課程教育 / 学力評価 / 学士課程教育の質保証 / 中等教育修了資格試験 / GCSE / 教育史
Outline of Final Research Achievements

England in the nineteenth century had a very different examination system from that of most other developed countries. Instead of creating a national system, the universities played a leading role in the provision of external examinations for secondary schools.
This research focused on historical processes which central government determined to play a greater role in secondary school examining in the early twentieth century in order to show that those who control assessment procedures have power not only over the nature of such procedures, curricula, study and teaching methods, but also over the purpose to study. I thank the international research exchanges with British academics for their contributions to the research framework and methodology of this study.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

大学進学等に関わる重要な試験においては、その評価のプロセスや水準の信頼性、妥当性はきわめて重要である。こうした試験は国の行政機関が一元的に統括し、全国共通の内容で実施するというのがわれわれにとっての常識である。しかし、20世紀初頭のイギリスでは、国家による統制によらず、専門家が評価基準と教科の枠組みを設定した上で、規模も伝統も異なる7つの試験団体がそれぞれ独立性を保ちながら試験が実施された。
中央政府による監督下に移行しつつも、多様性こそが公正さを担保するというイギリスの試験制度はわれわれに新たな視点を与えてくれる。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (2 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Journal Article] イングランドにおける中等学校修了資格試験の成立過程ーSCEを中心としてー2020

    • Author(s)
      中村勝美
    • Journal Title

      広島女学院大学人間生活学部紀要

      Volume: 7 Pages: 39-49

    • NAID

      120006816832

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ヴィクトリア朝後期イギリスにおけるロンドン大学による学校査察2019

    • Author(s)
      中村勝美
    • Journal Title

      広島女学院大学人間生活学部紀要

      Volume: 6 Pages: 53-58

    • NAID

      120006802168

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 社会保障と教育の接続をめぐって2018

    • Author(s)
      中村勝美
    • Journal Title

      教育学研究ジャーナル

      Volume: 22 Pages: 31-33

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] イギリスにおける中等教育修了資格試験の成立2017

    • Author(s)
      中村勝美
    • Journal Title

      『教育学研究紀要』

      Volume: 62 Pages: 382-387

    • NAID

      40021171276

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 20世紀初頭イギリス市民大学における学士課程教育の構築と理念2017

    • Author(s)
      中村勝美
    • Organizer
      教育史学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] イギリスにおける中等教育修了資格試験の成立2016

    • Author(s)
      中村勝美
    • Organizer
      中国四国教育学会
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学
    • Year and Date
      2016-11-05
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Funded Workshop] イギリス教育史研究会2018

    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi