• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Rockefeller Foundation's Philanthropic Strategy Towards Non-official Japanese Research Organizations studying English-Language Teaching in the Cold War Period: A Comparative Study of IRLT and ELEC

Research Project

Project/Area Number 16K04517
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionAichi Konan College

Principal Investigator

Hirokawa Yoshiko  愛知江南短期大学, その他部局等, 講師 (00759475)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2018: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywordsロックフェラー財団 / フィランソロピー戦略 / ソフトパワー / ブライアント報告書 / IRLT / ELEC / John D. Rockefeller 3rd / Charles B. Fahs / Let's Learn English / ウィリアム・C・ブライアント・ジュニア / CI&E / C・K・オグデン / ベーシック・イングリッシュ / 米国対日英語教育支援 / 対日英語教育支援 / 教育史 / 英語教育
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research is to clarify the characteristics of the Rockefeller Foundation’s support for English education during the Cold War Period in Japan, by comparing this support for two non-official Japanese research organizations studying English-language teaching: the Institute for Research in Language Teaching (IRLT) and the English Language Exploratory Committee (ELEC). Support for IRLT played a role in complementing the occupation’s reforms for English education, while support for ELEC helped implement U.S. policy after the Japan Peace Treaty. Both of these cases were the result of a philanthropic strategy designed to further U.S. national interests.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、これまで日本英語教育史上、あまり問われてこなかった冷戦期の米国ロックフェラー財団の対日英語教育支援活動の実態を明らかにし、米国側の日本の英語教育への視点を浮かび上がらせることに成功した。米国側の視点とは、日本の伝統的な英語教授法を問題視し、西洋流の言語教育観に基づく教授法に転換させようとするものである。本研究は、日本国内の事情のみによって説明されがちだった日本の英語教育史に米国ロックフェラー財団の支援とその影響という新たな知見を付け加え再構成することを可能にした。このことは、今日日本の英語教育政策を再考するための視座を提供することであり、学術的にも社会的にも意義あるものである。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 文部省における新制中学校用英語教科書Let's Learn Englishの編纂過程:Basic English導入の試みに着目して2019

    • Author(s)
      広川由子
    • Journal Title

      日本英語教育史研究

      Volume: 34 Pages: 1-25

    • NAID

      40021946238

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ブライアント報告書(1955年)の研究―ELEC成立の前提条件―2019

    • Author(s)
      広川由子
    • Journal Title

      教育史研究室年報

      Volume: 24 Pages: 47-81

    • NAID

      40021876113

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] C. K. オグデンのBasic English普及戦略:日本の英語教育問題への関心を手がかりに2018

    • Author(s)
      広川由子
    • Journal Title

      紀要

      Volume: 47 Pages: 47-56

    • NAID

      40021504771

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 占領期におけるロックフェラー・ファンデーションの対日英語教育支援 :IRLTへの支援を手がかりに2017

    • Author(s)
      広川由子
    • Journal Title

      教育史研究室年報

      Volume: 22 Pages: 23-55

    • NAID

      40021144648

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 講和後におけるロックフェラー財団のフィランソロピー戦略とELECの取り組み2019

    • Author(s)
      広川由子
    • Organizer
      日本英語教育史学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Let’s Learn Englishの編纂過程:ベーシック・イングリッシュの不採択に焦点を当てて2016

    • Author(s)
      広川由子
    • Organizer
      日本英語教育史学会
    • Place of Presentation
      東京電機大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 冷戦期におけるロックフェラー財団の対日英語教育支援 :IRLTへの資金提供に着目して2016

    • Author(s)
      広川由子
    • Organizer
      日本教育学会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi