• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of researcher thics-education program based on methodology of teacher ethics-education and engineering ethics education

Research Project

Project/Area Number 16K04519
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionOyama National College of Technology

Principal Investigator

Ueno Tetsu  小山工業高等専門学校, 一般科, 准教授 (90580845)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords研究者倫理教育 / 専門職倫理教育 / 教職倫理教育 / 技術者倫理教育 / ケースメソッド / ポートフォリオ / メンター制度 / 徳論 / 職業倫理教育 / e-ラーニング / アクティブラーニング / CITI Japan / 教育学 / 倫理学 / 倫理教育 / 研究倫理
Outline of Final Research Achievements

Since the researcher ethics education in Japan attached importance to "compliance education (a researcher understands what is an injustice and tries observance of the rule in accordance with law)", all the domestic researchers, including graduate students, can receive researcher ethics education now. On one hand this compliance education is effective as a system which makes a researcher take responsibility when a researcher caused an ethical scandal;on the other hand, it is not enough as professional ethics education for preventing intentional ethical scandals. For the improvement of this present condition, I developed the program which unites the case method of engineering ethics education to the long-term mentor system of teacher ethics-education , and I proved its efficacy.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究における調査分析や試行をもとにして、高等専門学校3年生(高等学校3年生に相当)から高等専門学校専攻科2年生(大学4年生に相当)にかけての5年間を対象にした研究者倫理教育プログラムを作成した。本プログラムの特徴は、18歳から研究者倫理教育をおこなうことを前提に、徳論的な視点を踏まえていること、その一方で現実的な判断力教育も採用していること、さらに5年間作り続けるポートフォリオを導入していることで、学生の研究者としての倫理観を常に喚起できることにある。本研究成果は、未だに有効な対策法がない故意犯的な研究不正をなくすための一助になると思われる。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] ドイツにおけるサッカー審判員の実情2018

    • Author(s)
      上野 哲
    • Journal Title

      小山工業高等専門学校研究紀要

      Volume: 51 Pages: 1-6

    • NAID

      130007683880

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] スポーツにおける誤審をめぐる倫理学的考察―審判の判定における不確実性とスポーツの魅力について―2018

    • Author(s)
      上野 哲
    • Journal Title

      ぷらくしす

      Volume: 19 Pages: 1-7

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 近代国土行政における科学技術万能主義の弊害2017

    • Author(s)
      上野 哲
    • Journal Title

      倫理学研究

      Volume: 24 Pages: 1-8

    • NAID

      40021312565

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 日本における専門職倫理教育の変遷2019

    • Author(s)
      上野 哲
    • Organizer
      第14回行為論研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Occupational Ethics Training for Sports Referees in Japan2018

    • Author(s)
      Tetsu Ueno
    • Organizer
      The 48th PESA Annual Conference (Philosophy of Education Society of Australasia)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 倫理的課題とソーシャルワーク―生命維持―2017

    • Author(s)
      上野 哲
    • Organizer
      行為論研究会第12回定例研究会
    • Place of Presentation
      広島大学文学部
    • Year and Date
      2017-02-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 研究者倫理教育の目的・方法論の再検討2017

    • Author(s)
      上野 哲
    • Organizer
      日本倫理学会第68回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Ethics Education for Researchers in Japan: A critical review2017

    • Author(s)
      Tetsu Ueno
    • Organizer
      The 47th PESA Annual Conference (Philosophy of Education Society of Australasia)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Reconciliation between Science, Technology, and Natural Disasters based on Traditional Japanese Ideas of Ecology2016

    • Author(s)
      Tetsu Ueno
    • Organizer
      PESA (Philosophy of Education Society of Australasia) Conference 2016
    • Place of Presentation
      Warwick Hotel, Fiji
    • Year and Date
      2016-12-08
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本の研究者像とその倫理的問題―近代から現代への変貌―2016

    • Author(s)
      上野 哲
    • Organizer
      日本科学者会議第21回総合学術研究集会
    • Place of Presentation
      龍谷大学深草学舎
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 「科学・技術vs自然の脅威」という二項対立論の克服2016

    • Author(s)
      上野 哲
    • Organizer
      日本科学者会議第21回総合学術研究集会
    • Place of Presentation
      龍谷大学深草学舎
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 徳は何の役に立つのか?2017

    • Author(s)
      A.M.ミュラー、越智貢、後藤弘志、上野哲ほか6名
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      晃洋書房
    • ISBN
      9784771028951
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 救急患者支援―地域につなぐソーシャルワーク―2017

    • Author(s)
      井上健朗、岩間紀子、上野哲ほか51名
    • Total Pages
      306
    • Publisher
      へるす出版
    • ISBN
      9784892699368
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 救急認定ソーシャルワーカーテキスト(ドラフト版)2017

    • Author(s)
      上野 哲(ほか29名)
    • Total Pages
      233
    • Publisher
      へるす出版
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi