A basic research and study on histories of establishment of schools by Ainu peoples in Modern Hokkaido and Sakhalin(Karafuto)
Project/Area Number |
16K04520
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Education
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Research Institution | Hokkaido Museum |
Principal Investigator |
OGAWA Masahito 北海道博物館, 学芸部, 学芸副館長 (10761629)
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Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) |
TAMURA Masato 国立アイヌ民族博物館設立準備室(東京国立博物館), 学芸企画部, 主任研究員 (60414140)
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Research Collaborator |
OOWADA Tsutomu
UCHIDA Yuuichi
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
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Keywords | 教育史 / 近代アイヌ史 / アイヌの教育要求 / 先住民族と教育 / サハリン(樺太)アイヌ / アイヌ学校 / アイヌ教育史 / 千島アイヌ / 先住民族政策 / アイヌ史 / 教育に対する要求 |
Outline of Final Research Achievements |
(1) Through the reseraches in various libraries, archives and some scenes, we confirmed about 10~20ceses which the Ainu peoples established schools in Tokachi, Hidaka, and Iburi in Hokkaido and in Sakalin. (2) And we announced the outcome which studied on these ceses by artickes and lectures.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究成果の意義は、先ず、北海道・サハリンの多くの地域における教育史の基礎的事実の発掘を行ったことにある。 研究史上の意義としては、従来のアイヌ教育史は政策史からのアプローチが多かったことに対し学校や教育に対するアイヌ民族の現実認識や将来への意思を探ることができた点に意義がある。 さらに社会的な意義としては、〈アイヌ民族を主体に据えたアイヌ史〉が求められている現在において、本研究は、アイヌ民族の意思や要求から近代アイヌ史を展望する具体的な手がかりを得た点に意義がある。
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Report
(4 results)
Research Products
(9 results)