• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A basic research and study on histories of establishment of schools by Ainu peoples in Modern Hokkaido and Sakhalin(Karafuto)

Research Project

Project/Area Number 16K04520
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionHokkaido Museum

Principal Investigator

OGAWA Masahito  北海道博物館, 学芸部, 学芸副館長 (10761629)

Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) TAMURA Masato  国立アイヌ民族博物館設立準備室(東京国立博物館), 学芸企画部, 主任研究員 (60414140)
Research Collaborator OOWADA Tsutomu  
UCHIDA Yuuichi  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords教育史 / 近代アイヌ史 / アイヌの教育要求 / 先住民族と教育 / サハリン(樺太)アイヌ / アイヌ学校 / アイヌ教育史 / 千島アイヌ / 先住民族政策 / アイヌ史 / 教育に対する要求
Outline of Final Research Achievements

(1) Through the reseraches in various libraries, archives and some scenes, we confirmed about 10~20ceses which the Ainu peoples established schools in Tokachi, Hidaka, and Iburi in Hokkaido and in Sakalin.
(2) And we announced the outcome which studied on these ceses by artickes and lectures.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究成果の意義は、先ず、北海道・サハリンの多くの地域における教育史の基礎的事実の発掘を行ったことにある。
研究史上の意義としては、従来のアイヌ教育史は政策史からのアプローチが多かったことに対し学校や教育に対するアイヌ民族の現実認識や将来への意思を探ることができた点に意義がある。
さらに社会的な意義としては、〈アイヌ民族を主体に据えたアイヌ史〉が求められている現在において、本研究は、アイヌ民族の意思や要求から近代アイヌ史を展望する具体的な手がかりを得た点に意義がある。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (6 results) (of which Invited: 3 results)

  • [Journal Article] [資料紹介]雑誌『ウタリ乃光リ』及びチン青年団団則2019

    • Author(s)
      小川正人
    • Journal Title

      北海道博物館アイヌ民族文化研究センター研究紀要

      Volume: 4 Pages: 97-108

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] [資料紹介]先住民族政策に関する樺太庁文書2018

    • Author(s)
      田村将人
    • Journal Title

      北海道博物館アイヌ民族文化研究センター研究紀要

      Volume: 3 Pages: 149-166

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] [資料紹介]樺太アイヌ村落の生活および教育に関する視察復命書2017

    • Author(s)
      田村将人
    • Journal Title

      北海道博物館アイヌ民族文化研究センター研究紀要

      Volume: 2 Pages: 134-104

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] アイヌの側からみた北海道150周年2018

    • Author(s)
      小川正人
    • Organizer
      いしかり市民カレッジ(石狩市いしかり市民カレッジ実行委員会)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 樺太アイヌ村落の生活および教育に関する視察報告書について2018

    • Author(s)
      田村将人
    • Organizer
      北フォーラム 例会研究会(2018年3月)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 紗那学校の歴史 -開拓使が択捉島に設置したアイヌ学校-2017

    • Author(s)
      小川正人
    • Organizer
      教育史学会第61回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 伏根弘三、帯広に学校をつくる2017

    • Author(s)
      小川正人
    • Organizer
      帯広百年記念館・帯広百年記念館友の会 博物館講座
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 函館・谷地頭のアイヌ学校生徒の、釧路・春採の学校への派遣について2016

    • Author(s)
      小川正人
    • Organizer
      教育史学会第60回大会
    • Place of Presentation
      横浜国立大学
    • Year and Date
      2016-10-02
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 学校をつくる~明治期北海道のアイヌ教育の歴史~2016

    • Author(s)
      小川正人
    • Organizer
      苫小牧市美術博物館大学講座
    • Place of Presentation
      苫小牧市美術博物館
    • Year and Date
      2016-08-20
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi